לארנסט מוניז, שר האנרגיה האמריקאי, סדר יום עמוס מאוד בימים אלה. מלבד ניהול משרדו הוא עסוק בניסיונות שכנוע - של שרי אנרגיה ואנשי ממשל שחוששים מהסכם הגרעין עם איראן - ובעיקר הוא עסוק בהגנה על ההסכם בכלי התקשורת.



״אם הייתי ישראלי, הייתי תומך בהסכם הגרעין עם איראן, כי זה חלק מתוכנית גדולה יותר שמסירה את האיום הקיומי מעל ישראל״, אומר מוניז, ״אנו מתייחסים במלוא הרצינות לחששות מכך שלאחר הסרת הסנקציות יהיו לאיראן משאבים כלכליים נוספים, ולכן אנו מחויבים להעצמה הביטחונית במזרח התיכון. שר החוץ ג׳ון קרי עורך פגישות במדינות המפרץ ובודק איך לשדרג את אמצעי הביטחון. איראן לא תחדל מהתנהגותה אלא אם נטפל בטרור, בחיזבאללה, בזכויות אדם. הרטוריקה של טהרן כלפי ישראל חייבת להשתנות דרמטית״.



על החששות שטהרן שוב תצליח להערים על העולם הוא אומר: ״מי שעובד עם חומרים גרעיניים יודע שאי אפשר להעלים אותם בקלות. לסוכנויות המודיעין שלנו ולסבא״א יש עוד דרכים, אבל חומרים גרעיניים קשה להעלים. היכולות שלנו לאמת את יישום ההסכם הן גדולות. אנחנו לא מחפשים וידוי מצד איראן, יש לנו מידע. ההשוואה לצפון קוריאה לא במקומה. שם האתרים לא היו מדווחים ולא היתה גישה לסבא״א. אם בתוך חודש איראן לא נותנת לפקחי סבא״א גישה,


זו הפרה ממשית של ההסכם. במקרה שכזה נוכל לנקוט כל אמצעי שנבחר, כולל נסיגה מוחלטת מההסכם״.



המבקרים של מוניז בוושינגטון לא חוסכים ממנו ביקורת. ״הוא מדען נהדר ושר מצוין, אבל הוא לא ניהל את ההסכם נכון. הוא ניהל אותו בכלליות רבה, והשטן, כידוע, נמצא בפרטים הקטנים״, אמר בכיר בגבעת הקפיטול.



זה השבוע המכריע ביותר במאבק על דעת הקהל בנושא הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. השבוע הסנאט האמריקאי יוצא לחופשת הקיץ. בממשל חוששים שכאשר הנבחרים ישובו לעבודה בתחילת ספטמבר, כבר לא תהיה שליטה על גורל ההסכם. תרגיל פוליטי אחד, וההסכם יפול, ויחד עמו ירדו לטמיון שנים של עבודה. לכן כל כך חשוב לנשיא ברק אובמה שבכירים בממשל ייראו ויתראיינו בתקשורת - ובעיקר בתקשורת הישראלית.



למוניז היה תפקיד מרכזי בהשגת ההסכם עם איראן, אבל הוא הצטרף לשיחות בשלב מאוחר יחסית. בפברואר הודיעה טהרן לוושינגטון כי עלי אכבר סלהי, ראש סוכנות האנרגיה האטומית של איראן, יצטרף לסבב השיחות הבא. בתגובה מיהר אובמה למנות את מוניז כמקבילו של סלהי. מהר מאוד התברר כי לשניים יש מן המשותף: הם היו זמן מה יחד ב-MIT, האוניברסיטה היוקרתית בבוסטון שבה לימד מוניז במשך כמה עשורים ושבה למד סלהי הנדסה גרעינית.



מספרים כי הקליק ביניהם נוצר מיד לאחר הפגישה הראשונה על גדות אגם ז׳נבה בשוויץ. כמה ימים מאוחר יותר נועדו השניים לארוחת ערב במסעדת המלון וחלקו סיפורים על מכרים משותפים מימי האוניברסיטה. הם שברו את הקרח עבור שאר חברי המשלחות מאיראן ומארצות הברית, שבעזרת מוניז וסלהי זכו להכיר זה את זה טוב יותר - הרחק משולחן המשא ומתן המתוח.