ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, התייחסו היום (שלישי) בפתח הקבינט חברתי-כלכלי לתקציב המדינה שיוגש מחר לשולחנה של הממשלה והתייחסו להתנגדויות מצד המשרדים השונים.
ראש הממשלה אמר כי "מדובר תקציב מאוזן ואחראי" והבהיר שאינו חושש מההתנגדויות בדרך. "אני העברתי למעלה מתריסר תקציבים בזמן כהונתי כראש ממשלה וכשר אוצר, ואני מכיר תמיד את אותו מצב - לכולם יש דרישות. תמיד הדרישות גדולות ממה שמצוי, אבל בסוף מקבלים את ההחלטות הנכונות - אנחנו נעשה זאת גם הפעם"

"יהיה תקציב למדינת ישראל, כי אחרת לא תהיה ממשלה למדינת ישראל, אני סומך על האחריות הקולקטיבית של השרים והשרות, אנחנו נעביר תקציב מחר בישיבת הממשלה", אמר נתניהו בביטחון.
בפתח הקבינט החברתי כלכלי הוסיף נתניהו כי מטרת התכנסותם היא לדון בשורה של רפורמות להפחתת יוקר המחייה, "היא יעד מרכזי של הממשלה הזאת", אמר רה"מ.

בין הרפורמות הנידונות הציג נתניהו את "היצע הדיור", ביטוי בריאות והגז. לדבריו "המטרה היא להגדיל יותר את מלאי הדירות במדינת ישראל. בסופו של דבר זו הדרך היחידה להוריד את המחירים. אנחנו עושים דברים כדי להוריד את יוקר שירותי הבריאות במדינת ישראל, ביטוח משלים, ביטוח פרטי - זה ישפיע על הרבה מאוד משפחות במאות שקלים. אנחנו נעשה צעדים גם לקידום משק הגז הטבעי שהוא כל-כך חיוני. קודם כל בחיבורים של מפעלים לגז, מה הטעם שיהיה גז אם הוא לא מגיע ליעדו?".
שר האוצר משה כחלון הדגיש כי יחדיו פועל הקבינט לקידום רפורמות משמעותיות. "יש לנו רפורמות בתחום הבנקאות הפיננסי, יוקר המחייה, מזון, הסרת חסמים, הסרת מכסי ייבוא שמכבידים מאוד על הצרכנים במדינת ישראל. אין לי ספק שאנחנו נקבל את התמיכה של השרים, כי זה תקציב חברתי ואחראי, שבאמת שם את האדם במרכז, שם את האזרח במרכז, לצד אחריות לצמיחת משק, ליצירת מקומות תעסוקה, לצמצום פערים, לקירוב פריפריה למרכז, בתחום התשתיות, גם בתחום הדיור וכמובן בתחום החינוך".

קיצוץ של 983 מיליון שקלים בתקציב החינוך


כזכור לקראת העברת תקציב המדינה עלו התנגדויות במערכת הפוליטית. גורם המקורב לשר האוצר אמר אתמול כי השר מודע לכך שמדובר בתקציב שיתקבל בהתנגדויות חזקות. המערכת הפוליטית מגלה התנגדויות ובין המתנגדים שר החינוך, נפתלי בנט, ושר הכלכלה, אריה דרעי.
 
התנגדות לתקציב המוצע צפויה מכיוונו של שר הכלכלה בשל הסירוב לבטל את המע"מ על מוצרי יסוד ובכלל זה מים וחשמל. ההתאמות התקציביות פוגעות בעיקר בתקצב החינוך, שאמור להפסיד 983 מיליון שקל, זאת  בנוסף לדחיית יום חינוך ארוך ושיעורי ההעשרה. במסגרת קיצוץ זה, 263 מיליון יקוצצו מתקציב ההשכלה הגבוהה.
 
התנגדות לתקציב עשויה גם להגיע מכיוונו של שר החקלאות, אורי אריאל. לא נרשמו קיצוצים בתקציב משרדו אך התקציב המעודכן כולל קיצוץ במענקים שונים למתנחלים בסכום שמסתכם בכ-16 מיליון שקל, בטענה שמצבם הכספי היחסי של העיריות והמועצות מעבר לקו הירוק לעיתים טוב ממצבם של המועצות והעיריות בתוך תחומי הקו הירוק. 
 
סעיפים אחרים שעשויים לעורר התנגדויות כוללים את הכוונה לבטל את הפטור ממס על הפרשות לקרנות פנסיה צוברת למרוויחים מעל ל-29,000 שקלים לחודש, והגדלת ההפרשה לפנסיה תקציבית מצד העובדים ל-7%.