בשנים האחרונות הפכה שליחת אס־אם־אסים ומיילים לחברי הכנסת לפני הצבעות חשובות לכלי לגיטימי לכל דבר שבאמצעותו קבוצות ויחידים יכולים להפעיל עליהם לחץ פוליטי. העובדה שבעידן הרשתות החברתיות הידע נגיש ברובו לכל המשתמשים רק הופכת את העניין לפשוט יותר. מלאכת התכנון והגיוס מתבצעת באמצעות הרשתות החברתיות, היא גלויה לכל וכל אחד יכול להצטרף אליה, והח”כים יכולים להגיב למוחים בזמן אמת.



אחת הסוגיות האחרונות שגררה מתקפת אס־אם־אסים כזו על חברי כנסת הייתה ההצבעה על מתווה הגז, שאושר בתחילת השבוע בממשלה. ביולי 2015, במהלך הסערה הציבורית על מתווה הגז וההפגנות מול בתיהם של חברי הכנסת מייקל אורן, אלי אלאלוף ומירב בן ארי (כולנו), קיבלה חברת הכנסת הטרייה בן ארי, כמו רבים מעמיתיה למפלגה, מאות הודעות לנייד שלה במחאה על מתווה הגז המסתמן בין הממשלה לחברות ובעקבות הטענה בקרב המוחים כי יו”ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, “מפקיר את הציבור”.
 
“אנחנו בדור שהכל גלוי”, טוענת כעת ח”כ בן ארי. “כל אחד יכול לכתוב הכל, כותבים טור דעה בלי לחשוב, וגם רוב התקשורת לא אובייקטיבית, אי אפשר לדעת מי מנסה לקדם את מי. האמת שלך היא הדבר הכי חשוב. אני הולכת עם האמת שלי, עם מה שאני חושבת. גם עם הגז - ההודעות לא משפיעות, אני אתייעץ עם האנשים משני הצדדים ואני זו שאחליט. שלחו לי 1,000 אס־אם־אסים ביומיים, מישהו אפילו שלח 200 הודעות בחמש דקות, אבל נתתי לשיירה לעבור. כל מה שאני אעשה - תמיד תהיה ביקורת, אז עדיף לתת להם לנבוח, להקשיב להם ולא להתרגש”.
 

“היא הראתה לי את הכמות המטורפת של ההודעות וצחקנו על זה ביחד, זה היה מצחיק”, מספר ח”כ ינון מגל (הבית היהודי).
 
אתה נתקלת בתופעה כזו שלוחצים עליך לפעול בכיוון מסוים? 
“לא נתקלתי בלחץ ממוקד עלי. יש הרבה טוקבקים באופן כללי שהם חלק מהשיח האלים שמתנהל פה, אבל בסך הכל זה חלק מהעניין וצריך לדעת איך להתמודד איתו. אם יש לך תפיסת עולם ברורה, אז זה משהו שתוכל להתמודד איתו. עם כל הכבוד ללחץ, יש לחצים מכל מיני כיוונים. זה שצד אחד מפעיל לחץ זה בסדר, לא צריך להתעלם ממנו, אבל אתה צריך להחליט לפי תפיסת העולם שלך איך אתה רוצה להשפיע”.

מגל. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
 
איך היית מתמודד עם מתקפת אס־אם־אסים כזו?
“אני חשוף לביקורת הרבה שנים, כך שהגעתי מוכן לזירה. אני לא בטוח שמי שלא מגיע מהתקשורת יכול לקבל את זה בצורה רגועה. זה קשה, זה לא פשוט, אבל אחרי הרבה שנים אני לא מתרגש מהדברים האלה יותר מדי”.
 
“לכל אחד יש זכות דעה, והיום יש הרבה דרכים להשפיע על אנשים”, טוענת מצדה ח”כ טלי פלוסקוב (כולנו). “להגיד שזה יותר מדי משפיע? אני לא חושבת. לדעתי זה טוב, כי להרבה אנשים אכפת מהמדינה, אנשים לומדים את הנושאים ומקשיבים, זה דבר חדש ובעיני הוא טוב, ועל כל פוליטיקאי לדעת להתמודד עם זה”.

באילו סוגיות יצא לך להיתקל בשיטת הלחץ הזו?
“אני נתקלת בזה במיוחד בנושאים פופולריים, או יותר נכון פופוליסטיים”.


טלי פלוסקוב. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
 
מדוע זה הפך לדעתך לכלי פופולרי?
“בעבר הייתה אדישות, לא היה לאנשים אכפת, והיום הם רוצים להיות מעורבים בכל מה שקשור במדינה. יחד עם זה, צריך להתחשב בנו, אנחנו גם בני אדם. צריך לדעת מתי ובאיזו צורה להביע את הדעה. באחת הפעמים אני זוכרת שקיבלתי בתוך שעתיים 700 הודעות וזה לא פשוט. צריך לזכור שאנחנו עובדים ומטפלים בהרבה נושאים, וכמובן שזה עלול גם להפריע”.

“לא מתרגש"
 
כאמור, לא מדובר בשיטת לוחמה חדשה. כבר ב־2008 עשרות מחבריהם של החיילים החטופים אהוד גולדווסר ז"ל ואלדד רגב ז"ל צעדו ברחובות העיר תל אביב וחילקו את מספרי הניידים האישיים של שרי הממשלה, חברי הכנסת ועוזריהם לעוברים ושבים וביקשו מהם לשלוח לשרים ולח"כים הודעות כתובות כדי להזכיר להם שהחטופים עדיין בידי חיזבאללה. 
 
ביולי 2013, בכנסת ה־19, לפני העלאתו להצבעה במליאה של חוק המשילות מעורר המחלוקת, שהעלה את אחוז החסימה, עמדו על הכוונת כמה מחברי הכנסת הקודמת כגון עדי קול (יש עתיד), עמרם מצנע (התנועה), דוד צור (התנועה); וגם חברי הכנסת עמיר פרץ (ששימש אז שר), קארין אלהרר (יש עתיד) ואורית סטרוק (הבית היהודי). דף ייחודי שהוקם לצורך כך בפייסבוק, תחת הכותרת "שעתיים לעצור את חוק המשילות’’, קרא באופן פומבי להציף אותם בשעות שלאחר מכן במסרונים ובהודעות בעמוד הפייסבוק שלהם על מנת “לגרום להם לעשות את הדבר הנכון” ומאחר ש"הזמן הולך ואוזל". בפרטי האירוע שובצו כתובות המיילים ומספרי הטלפון האישיים של הח”כים המתלבטים, בצירוף המסר שהניע את הגולשים לפעול.


מצנע. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
לטענתו של מצנע, הוא לא התרגש מפרסום פרטיו באופן פומבי, ולטענתו הוא אפילו לא זוכר שהופעלו עליו לחצים לקראת ההצבעה. “אני לא זוכר שהיה לחץ”, הוא טוען. “עלי לא לוחצים - יודעים שמה שאני מחליט זה מה שאני עושה”.
 
“ילך ויתחזק"
 
אלא שמדובר גם בתופעה שסופגת ביקורת רבה. מאור אביגל, ממשרד אביגל ואברמוביץ אסטרטגיה, מכיר את התופעה אך נמנע משימוש בה. “אם יש נושא שאנחנו מטפלים בו והוא קשור לחבר כנסת מסוים, אנחנו מציגים אותו בצורה אחראית ומסודרת מכל הזוויות על בסיס זמנם הפנוי של חברי הכנסת", הוא אומר. "אין כאן מניפולציה שאנחנו מנסים לעשות - חברי כנסת הם לא אנשים מטומטמים. יש להם המון היגיון”.
 
פנו אליך בעבר כדי להריץ קמפיין שייצור לחץ על פוליטיקאי?
“אני לא יכול להגיד שאנחנו לא נתקלים בזה, זה יהיה לא נכון, אבל אנחנו בוחרים לא להפעיל לחץ פלסטי על פוליטיקאים, זה לחץ לא אמיתי. לעשות פרופילים פיקטיביים בפייסבוק, למשל, זו גישה לא ראויה, לפחות לתפיסתנו”.
 
לטענת נח הלפרין, יו”ר איגוד העיתונאים הארצי בסקטור האקדמי ומנהל המכון לחקר התקשורת והעיתונות בישראל, מדובר בתופעה חמורה. לדעתו, ברגע שמנסים להשפיע על פוליטיקאים באמצעים כמו הרשתות החברתיות או משלוח הודעות למכשירי הנייד, נוצרת זילות של הסוגיה, ולכן המקום לנסות ולהשפיע הוא העיתונות. “לעיתונות יש הכלים לבדוק מערכות השפעה ומדוע הלחצים האלה מגיעים”, טוען הלפרין. “כשזה מגיע מהרשתות, אז אין לנו אפילו איך לבדוק אותם או לבקר אותם”.

מה האפקטיביות של המסרונים?
“אני חושב שההשפעות והלחצים האלה יכולים לעבוד על כל חבר כנסת ולהשפיע על שיקול דעת ללא קשר למעמד או תפקיד. לצערי, התופעה רק תלך ותתחזק”.