בשורה משמחת לעצמאים? הצעת חוק של ח"כ אלי כהן תחייב עצמאים להפקיד כספים בחיסכון הפנסיוני. כהן אמר היום (ראשון) "המטרה ברורה - לאפשר לעצמאיים להזדקן בכבוד".
על פי ההצעה, החל משנת 2017 יחוייב העצמאי להפקיד לחיסכון הפנסיוני. חובת ההפקדה תחול על עצמאי שהכנסתו עולה על מחצית השכר הממוצע ועד לשכר הממוצע במשק. שיעור ההפקדה ינוע בין 2% ל10%, בהדרגה, בהתאם לרמת ההכנסה. 
על פי החוק, לעצמאי שהכנסתו עומדת על השכר ההמוצע במשק, תהיה חובת הפקדה של 10% משיעור ההכנסה. לדוגמא עצמאי המרוויח סכום של 9,500 שקלים בחודש, יפקיד 950 ש"ח לחיסכון.

 

ח"כ אלי כהן. צילום: רובי קסטרו
עוד קובע החוק כי חובת ההפקדה לא תחול על חלק ההכנסה העולה על השכר הממוצע במשק. שכן אין מקום לחייב הפקדה מעבר לשכר זה. בנוסף, בשנתיים הראשונות לפתיחת העסק לא תחול חובת הפקדה על מנת להקל בתקופה הקשה מבחינה כלכלית של פתיחת העסק.

"רשת ביטחון סוציאלית עם ההגעה לגיל הפרישה"
כזכור, בשנת 2007 נחקק חוק פנסיה חובה המחייב כי על כל עובד שכיר יחול הסדר פנסיוני. עם זאת בחוק לא נכללה אוכלוסיית העצמאים, המהווים כ-12% מכוח העבודה במשק. 
בשל אי החובה, חלק נכבד מהעצמאים אינו מבוטח במסגרת תוכנית פנסיה. על פי ההערכות כיום כ-40%-50% מהעצמאים אינם חוסכים לפנסיה.
ח"כ אלי כהן הוביל את מתווה החיסכון הפנסיוני בשיתוף עם ארגוני העצמאיים והעסקים הקטנים, נשיא להב, אהוד רצאבי ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי.
ח"כ כהן הסביר את מטרת החוק: "חובתנו לדאוג לציבור העצמאיים, שלא נכללים בחוק הפנסיה. החוק הנוכחי נועד להגן על העצמאיים ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה כאשר הם אינם יכולים לעבוד ונפסקת השתכרותם".
נשיא להב הוסיף כי "מדובר באבן דרך משמעותית בתהליך להסדרת התנאים הסוציאליים של העצמאיים. אין שום הצדקה לכך שלעצמאיים המגיעים לגיל פרישה לא תהיה רשת בטחון כלכלית".