ישראל מייבאת כמעט 75% מהנפט שלה מהחבל הכורדי העצמאי בצפון עיראק בחודשים האחרונים – כך מדווח היום (ראשון) העיתון הכלכלי "פייננשל טיימס". כספים אלו מממנים למעשה את מאבק הכורדים בלוחמי ארגון המדינה האיסלאמית.


מנתוני משלוחים, מקורות סחר ומעקב לווייני אחר מכליות נפט שיוצאות מבתי הזיקוק, עולה כי חברות הנפט הישראליות ייבאו יותר מ-19 מיליון חביות של נפט כורדי בתקופה שבין תחילת חודש מאי ועד 11 באוגוסט 2015. העיתון מעריך לפי המחירים העולמיים שנקבעו לאותה התקופה, מדובר בנפט בשווי מיליארד דולר.

כמות הנפט הזו מהווה יותר משליש מכל הייצוא מהשטח הכורדי בצפון עירק, הוא מועבר לטורקיה ומשם מגיע לישראל. מדובר ב-77% מכמות הנפט שישראל זקוקה לו, היא מוערכת בכ-240,000 חביות נפט מדי יום.

מומחים למסחר בנפט ואנליסטים העלו השערה כי ישראל רוכשת את הנפט הכורדי במחיר מוזל, אך גורמים באזור מכחישים זאת. גורמים נוספים ששוחחו עם העיתון הכלכלי העריכו כי ייתכן שמדובר בדרך עקלקלה של ישראל להעביר כסף לכורדים ובכך לתמוך במאבקם.

בנוסף עולה כי יותר משליש מהייצוא הכולל של נפט מצפון עיראק, שמועבר דרך עיר הנמל הטורקית ג'ייהאן, הגיע בתקופה זו לישראל. ההערכה היא כי חלק מהנפט יוּצא מחדש על ידי ישראל וחלקו הושם במכליות לאחסון. מומחי סחר ותעשייה הניחו כי ישראל מייבאת נפט כורדי במחירים מוזלים, אך הממשלה הכורדית הכחישה זאת. אחרים טענו כי עבור ישראל זו יכולה להיות דרך לספק תמיכה כספית לכורדים.

 "לא אכפת לנו לאן הולך הנפט שאנחנו מספקים לסוחרים. המטרה שלנו היא לקבל את הכסף שיאפשר לנו לממן את כוחות הפשמרגה שלנו אל מול דאעש, ולשלם משכורות למשרתי הציבור", צוטט יועץ לממשלת חבל כורדיסטן. לטענת הממשלה הכורדית, היא לא מכרה לישראל "באופן ישיר או עקיף".