בכנסת החל הדיון על אישור תקציב המדינה לשנים 2015-2016 וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה.



את התקציב הציג תחילה שר האוצר, משה כחלון. בנאומו כחלון הודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הגיבוי ועל שיתוף הפעולה וטען כי עבודתו עם רה"מ הניבה פירות: "כל אחד אמר לי 'ראש הממשלה לא ייתן לך לעבוד' ואנחנו עובדים ביחד ומובילים את זה ותקציב 15-16 הוא מהטובים שהיו לנו בשנים האחרונות".

"ערב ראש השנה, כשאחריי 100 ימים של עבודה אינטנסיבית ואין ספור שעות של עבודה קשה, אני שמח שהגענו לישורת הראשונה ואנו כאן עם אישור התקציב לקריאה ראשונה", אמר כחלון, "שינינו את הגירעון ואת סדרי העדיפויות. בעיני התקציב הוא לא רק חשבונאות. בעיני התקציב הוא קודם כל ערכים. הוא תפיסת עולם".

"התקציב שאנו מביאים מביא בשורות ליוקר המחיה", אמר כחלון והתייחס לרצון של העם בשינוי אך הבהיר כי ייקח זמן להביא לשינויים המבוקשים. לדברי כחלון האיום הגדול הוא הפערים החברתיים: "זאת משימה לאומית והממשלה הזו פועלת לקירוב הפריפריה ולקידום התחרות".
 
"נכנסתי לתפקיד שר האוצר בחרדת קודש. מה שאני מנסה להעביר זה ישראל שיש בה שוויון, יש בה חמלה, יש בה ערבות הדדית וערכים חברתיים. יש חלש ויש מסכן, יש גר ויש יתום ואלמנה. לא צריכים להיות ציניים בעניין הזה", אמר כחלון.
 
שר האוצר התייחס לפערים בביקורת והוסיף כי "במדינת ישראל יש קשר ישיר בין המקום שאתה גר לבין ההשכלה שלך, בין ההורים שלך ליכולת ההשתכרות שלך והעניין הזה חייב להסתיים וזה ייקח זמן".
 
"אנחנו מביאים בחוק ההסדרים תיקון שרופא שקיבל את הפציינט והתחיל את הרישום אצלו - הוא חייב לטפל בו בבית חולים ולא להגיד לו שברמז 'אצלי בקליניקה יקח שבועיים וכאן יקח חצי שנה'. אנחנו רוצים למנוע את זה. חולה שנכנס לבית חולים יוכלו לקבל אותו בקליניקה רק אחרי תקופת צינון של ארבעה חודשים לפחות", אמר שר האוצר.
 
לגבי תקציב הביטחון, אמר כחלון כי "ועדת לוקר עשתה עבודה יסודית ואת מרבית המסקנות צריך ליישם. כמו כל שינוי מבני, משמעותי, הוא חייב להיעשות בהידברות" והדגיש כי ברצונו להעלות את שכר חיילי החובה בצה"ל.
עוד אמר כחלון כי הוא מודע לביקורת מצד האופוזיציה: "אני לא תמים. אחרי יעלו אנשי האופוזיציה ויתקפו כי זאת עבודתם". כחלון ביקש מאותם מבקרים שיגידו את האמת והפנה אליהם שאלה: "כמה שנים לא ראיתם תקציב חברתי כזה, תקציב ללא גזירות, כמה שנים ראיתם תקציב ללא הכבדות שמרחיב בבריאות, בחינוך וברווחה?".
הדיון על התקציב ועל חוק ההסדרים יהיה משולב וימשך מספר שעות.