ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הודיעו הערב (חמישי) על הפחתת המע"מ מ-18% ל-17% החל מה-1 באוקטובר ואת מס החברות ל-25%, החל מה-1 בינואר 2016.



רה"מ נתניהו פתח את ההצהרה לתקשורת ואמר כי "משק עם מיסים גבוהים לא צומח. לא כדאי לעבוד להשקיע ולצרוך ולכן כדי לעודד את הצריכה החלטנו להפחית מיסים".
"במקום להחזיק אותם בקופת הממשלה החלטנו להחזיר אותם לכם אזרחי ישראל ולבתי העסק בישראל. יש לי אמון מלא בכם אזרחי ישראל וחושב שתשכילו להשתמש בכספים יותר מכל פקידות ממשלתית, טובה ככל שתהיה", אמר ראש הממשלה.

אחריו עלה השר כחלון ואמר כי "בחודשים האחרונים הצטברו עודפי גבייה של מיליארדים הכסף הזה הגיע מאזרחים ואנחנו מחזירים לאזרחים".
"אם יהיו עודפים נוספים יש לנו כוונה להמשיך במגמה הזאת, בהפחתת המיסים ולהחזיר את הכסף לציבור
אבל אם חלילה ניתקל במצב של האטה או הפחתה משמעותית במיסים נצטרך לבצע תיקון שיכול להחזיר את המצב לקדמותו", הזהיר שר האוצר.
"הגברת הצמיחה תוריד את החוב תוביל לצמצום גירעון", הבטיח כחלון, "מ-2010 המע"מ רק עלה והיום הוא משנה כיוון. אני גאה בצעדים שהבאנו היום ומקווה לצעדים חיוביים בהמשך הדרך".

קודם לכן היום, דווח במעריב כי נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מתנגדת בתוקף לתוכנית כחלון להפחתת המע”מ. בכמה ישיבות שהתקיימו בשבועות האחרונים בעניין תקציב המדינה ל־2016/15, לא רק שפלוג לא תמכה בהפחתת מסים, היא אף המליצה להעלותם.


ח"כ שלי יחימוביץ' בירכה בתגובה את החלטת נתניהו וכחלון להוריד את המע"מ. "ההחלטה נכונה. זהו מס רגרסיבי, אכזרי ולא צודק, וכל הפחתה שלו, במיוחד כשהמדינה על סף מיתון, מבורכת".

"הטרגדיה היא שגם את ההישג היחיד הזה מתעקש נתניהו להטביע בתוך השגיאה הקשה של מתווה הגז. התעקשותו כעת, כשכל מגדל הנימוקים הכוזב קרס ממילא - להעביר את המתווה, מעוררת דאגה עמוקה באשר לשיקולים שמנחים אותו. אנו ניאבק בכל דרך כדי למנוע את הנזק החמור שגורם נתניהו בסוגיית הגז", אמרה יחימוביץ'.

ח"כ יאיר לפיד בירך גם הוא על הצעד ואמר בראיון לחדשות 2 כי "אני מברך ולא צריך לקלקל שמחות אבל הצעד הזה נועד לכפות על התקציב. לקחו תקציב שאנחנו ייעדנו לרווחה ולבריאות והעבירו אותו להסכמים קואליציונים מושחתים". "אני קיבלתי לידיי משק עם נתונים כלכליים שהובילו למצב של יוון והעברתי משק עם נתונים טובים", הוסיף שר האוצר לשעבר.

נגידת בנק ישראל, מנגד, סבורה כי בעת הזאת העלאת יעד הגירעון הייתה טעות חמורה ואם אכן יש עודפי גביית מסים, עדיין היה מקום להוריד באמצעותם את יעד הגירעון (ולא להעלותו), או לכל הפחות להותירו ללא שינוי. בבנק ישראל טוענים כי במצב הזה, העלאת יעד הגירעון תביא להגדלת יחס החוב-תוצר, שכבר ירד לרמה של 67%. “זאת מגמה הפוכה לזאת הקיימת בעולם, והיא עומדת בסתירה לעמדות קרן המטבע הבינלאומית ולעמדות חברות הדירוג”, טוענים בבנק ישראל. הנגידה כבר המליצה לממשלה לבטל פטורים ממס כמו הפטור ממע”מ באילת או הפטור ממע”מ על פירות וירקות.
כך או כך, אם הורדת יעד הגירעון אינה אפשרית בדרך זו, אזי מציעה הנגידה להעלות מסים כדי לממן את הגירעון. אלא ששר האוצר בחר לא להתעמת עם מוקדי הכוח ולעקוף אותם. כחלון גם שלף מחוק ההסדרים חקיקת מס שנועדה להילחם בהון השחור ולהעמיק את הגבייה.
בניגוד לחוות דעתם של הדרגים המקצועיים, ובכלל זה הכלכלן הראשי באוצר,  החליט כחלון לא רק שלא להפחית את יעד הגירעון, אלא להפחית את המע”מ ב־1% ל־17% ולהחזירו לרמתו מיוני 2013. מדובר במהלך שאפילו יאיר לפיד, שנחשב לשר אוצר פופוליסטי, לא העז לעשות. יש לציין שכל הפחתה של 1% במע”מ משמעותה אובדן הכנסות ממסים של 4.4 מיליארד שקל. כחלון סבור כי הפחתת המע”מ והורדת מס החברות מ־26.5% ל־25% ישמשו מנועי צמיחה ויעודדו את הפעילות במשק. יצוין כי מס החברות הועלה לרמה זו בשנת 2014.
כחלון, כך מסתבר, הגיע למסקנה זו לנוכח הנתונים על ירידת הצמיחה במשק ולאחר פגישותיו עם נציגי התעשיינים. הפחתת המע”מ גם תסייע, להערכתו, להקלת יוקר המחיה, בעיקר בתחומי הדיור והמזון, ותקל על זוגות צעירים.
אלא שגורמים באוצר ובבנק ישראל מתנגדים בחריפות לצעד זה. לטענתם, כדי לעודד את הצמיחה יש לנקוט רפורמות מבניות, צעדי התייעלות, שיפור השירות במגזר הציבורי ושינוי מבנה המס. “הפחתת מסים בעיתוי הנוכחי על חשבון פגיעה בגירעון היא טעות חמורה, מה גם שלא בטוח שעודפי גביית המסים הם באמת גבוהים”, הוסיף גורם באוצר.
למרות זאת נראה כי ראש הממשלה יתקשה להתנגד ליוזמת כחלון. נתניהו כבר התבטא בעבר יותר מפעם אחת בנוגע  לכך שהפחתת המסים היא כמו דלק סילוני לצמיחה. עם זאת, נראה כי נתניהו יתקשה הפעם להתעלם מהעמדה המקצועית של בנק ישראל. יש לציין כי הפחתת מע”מ נתונה בסמכותו הבלעדית של שר האוצר והיא אינה מחייבת הליכי חקיקה.