סערת חוק רשות השידור נמשכת.


שבוע לאחר שהחוק אושר במליאת הכנסת ברוב של 25 ח"כים מול 18 ח"כים ומספר שעות לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע כי יבטל את הסעיף השנוי במחלוקת, פורסם הערב (שישי), כי השר אופיר אקוניס הודיע שהוא החליט להתפטר מתפקידו כשר הממונה על רשות השידור והרשות השנייה.



השר אקוניס, שבתחילת השבוע נכנס לתפקידו כשר המדע, הטכנולוגיה והחלל, הודיע על התפטרותו לאחר שהתאכזב מכך שנתניהו לא תמך בו ולא גיבה אותו וכן, לא עדכן אותו כי הוא פועל לביטול הסעיף.



במכתב של אקוניס נכתב כי "בשום שלב לא הייתה כוונת הסעיף לאסור הבעת דעה בתכניות. כל מטרתו הייתה לחדד את כללי האתיקה בשידורי החדשות. אין ולא הייתה במטרת חוק השידור הציבורי הישראלי לסגור פיות. ההיפך הוא הנכון: מטרתו היא לפתוח פיות".



עוד כתב אקוניס: "עם סיום חקיקת התיקונים המבטיחים את הקמת הגוף החדש ומימוש הבטחתו לביטול אגרת הטלוויזיה ובחוסר הגיבוי המתבקש, אני מחזיר לך את הסמכויות והאחריות שהטלת עליי בענייני רשות השידור והרשות השנייה ומאחל לך הצלחה בהמשך העיסוק בעניינים אלה בתפקידך כשר התקשורת".



כאמור, מלשכת ראש הממשלה נמסר היום שנתניהו מאמין כי כללי אתיקה עיתונאיים אינם צריכים להיקבע בחקיקה ראשית ולכן החליט להביא לתיקון הסעיף המדובר.



הסעיף המדובר, שעבר כמעט בהיחבא, הוא הסתייגות שהצליח להכניס לחוק ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, שאומרת ש"בשידורי הרשות יש להימנע מחד צדדיות, ממשפט קדום, מהבעת דעה אישית, ממתן ציונים והדבקת תגים, מהעלמת עובדות או מהתאמתן באורח סלקטיבי שלא לפי ערכן החדשותי".



הצעת תיקון לחוק


על אף שראש הממשלה הודיע כי יבטל את הסעיף מעורר המחלוקת, חברי כנסת מהאופוזיציה החליטו למנוע אפשרות שחוק כזה יעלה שוב בעתיד והם הציעו תיקון משלהם לחוק, לפיו עיתונאי השידור הציבורי ייהנו מחופש ביטוי מוחלט.



את הצעת החוק הגישו, ארבעה חברי כנסת מהמחנה הציוני שהיו עיתונאים בעברם: שלי יחימוביץ', מרב מיכאלי, מיקי רוזנטל וקסניה סבטלובה.



בדברי ההסבר לחוק, כתבו הארבעה כי תיקון זה נועד "לעגן את חרות הביטוי וחופש העיתונות בשידור הציבורי ולהחליף את הסעיף בחוק השידור הציבורי האוסר על הבעת דעה אישית".



לדבריהם, הסעיף המוצע מגדיר את היסודות של חירות הביטוי השמורה לעיתונאים. "איסור על הבעת דעה מעקר מכל תוכן את העבודה העיתונאית לסוגיה, הן בשידור ציבורי והן בכלי תקשורת בבעלות פרטית, בתקשורת המשודרת, המקוונת והמודפסת. איסור כזה מעניק בפועל בידי הממונים כלי חסר גבולות לדיכוי ולענישה של עיתונאים, שכן כמעט כל מלה נאמרת היא בגדר עמדה כלשהי".




מיכאלי ויחימוביץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כזכור, אישור הסעיף עורר זעם רב בקרב עיתונאי רשות השידור שאמרו כי הם רואים בכך ניסיון לסתימת פיות. העיתונאים חששו שבאמצעות הסעיף שאושר ניתן יהיה להוריד מלוח השידורים תכניות כמו "סדר יום" של קרן נויבך, או למנוע מעיתונאים ופרשנים בכירים כמו אריה גולן או עודד שחר, להביע עמדות שאינן נוחות לשלטון.



ארגון העיתונאים אף גינה את "התוספת שהוגנבה בחוק באישון לילה ובמחשכים, לפיה תיאסר הבעת דעה במסגרת השידור הציבורי שיוקם". בהודעת הארגון נאמר כי מדובר "בתוספת הזויה שפוגעת בדמוקרטיה ובאושיות השידור הציבורי והיא מהווה התערבות פסולה של המחוקק".