אגרת של ראש עירית תל אביב, רון חולדאי, השוקל להתמודד על ראשות מפלגת העבודה, אל חברי המפלגה שבה הוא קורא לפזר את ועידת המפלגה ולבחור בוועידה חדשה מעוררת סערה במפלגת העבודה.
במכתב, שנשלח לקראת ראש השנה, מצביע חולדאי על האתגרים השונים הניצבים בדרכה של המפלגה ועל "הדרך הנכונה להכין את עצמנו ליום שבו נהיה ראויים בעיני העם להוביל את ההנהגה ולהחליף את השלטון", וקורא לבחור מחדש את ועידת המפלגה.

גורמים במפלגת העבודה אמרו כי מכתבו של חולדאי הוא איתות ברור מצדו לגבי כוונותיו להתמודד על ראשות המפלגה מול יצחק הרצוג. בסביבתו של הרצוג הגיבו למכתבו של חולדאי ואמרו כי הם רגועים וכי הרצוג עצמו העלה את המכתב לאתר המפלגה כחלק משיח על התהליכים הפנימיים בעבודה.


לא מראה סימני לחץ. הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם 

באיגרת מתייחס חולדאי גם לדרכה הרעיונית של המפלגה ומפרט את עמדותיו בנושא.

בין היתר הוא כותב כי "הנושא החשוב ביותר על סדר היום הלאומי הוא הצורך הדחוף והמידי של ישראל להתניע את התהליך המדיני ולהביא לידי היפרדות מהפלסטינים על מנת להבטיח את המשך קיומה של מדינה בעלת רוב יהודי. החזון ההרצליאני, של מדינת יהודים דמוקרטית, עומד בפני סכנה; אם לא נשכיל להיפרד ממיליוני פלסטינים שעליהם אנו שולטים היום, הרי שרעיון שתי המדינות יתפוגג תוך שנים מעטות ובין הים לירדן תהיה מדינה אחת שבה היהודים יהיו מיעוט". 


"לשמר את מעמד המפלגה כמבצר של פלורליזם ושיח חופשי"
 
"הגיע הזמן לבחור מחדש את הועידה באופן דמוקרטי עם מספר מועט ומוגבל ביותר של צירופים. צירופים המוניים, כפי שהיינו עדים להם בוועידות האחרונות, מעוותים את רצון החברים ומערערים את האופי הדמוקרטי של הוועידה ושל המפלגה כולה – שעליו גאוותנו. ולכן זה מאוד פשוט: יש לבחור ועידה חדשה ולפזר את הישנה", כתב חולדאי. 
 
ראש העיר לא מסתפק בפיזור הוועידה וקורא לבצר את מעמדה של לשכת המפלגה. לדבריו "מיד אחרי הוועידה, יגיע תורה של הלשכה - גוף חשוב ביותר שביטולו בעבר הוא אות קלון לכולנו. הלשכה הייתה הליבה של המפלגה, ואם מפלגת העבודה חפצת-חיים, ושואפת לקיים תהליכי שיח דמוקרטיים באופן פתוח ומכליל, היא חייבת לקיים את הגופים הדרושים להבטחת שיח שכזה".
 

"בימים אלו, כשהדמוקרטיה הישראלית מוותרת מרצון על תהליכים דמוקרטיים פנימיים לטובת "מפלגות דיקטטורים" – משמאל ומימין  - חשוב במיוחד שמפלגת העבודה תשמר את מעמדה כמבצר של פלורליזם ושיח חופשי, בו לחברים יש השפעה אמיתית על מצעה ודרכה.  הלשכה תכוון את דרכה המדינית והכלכלית של המפלגה, ובדרך זו ילכו נבחריה של המפלגה, כולל חברי הכנסת".

הוא מדגיש כי "האנרכיה הקיימת היום, שבה כל ח"כ מושך לכיוון הנראה לו ומייצר אג'נדה עצמאית, ולעיתים אף מנוגדת לרצון החברים – אינה ראויה".
עוד כותב חולדאי כי "יהיה זה אך טבעי ונכון להוסיף את בחירת המזכ"ל החדש וקביעת מועד לבחירת יושב ראש כפי שמחייבת החוקה. כל אלו פעולות נדרשות כדי להגיע מוכנים לבחירות הבאות, ויפה שעה אחת קודם. יש להתכונן לבחירות כאילו הן תתרחשנה מחר – ולשם כך אנו זקוקים לוועידה, לשכה, מזכ"ל ויו"ר שזכו לאמון החברים". 

ח"כ מיכל בירן: הגיבה לאיגרת: "חולדאי בעצם הכריז באופן לא פורמלי על כניסתו לפוליטיקה הארצית כשהוא מכוון לראשות מפלגת העבודה. הגישה של חולדאי שמרנית ומיושנת והיא איננה הדרך בה מפלגת העבודה צריכה לצעוד".


מיכל בירן. צילום: יח"צ

עוד היא הוסיפה: "לאחר שהתנגד בכל כוחו לתקצוב דיפרנציאלי בחינוך ואיים על חברי הכנסת שיסירו את תמיכתם בחוק, כעת הוא מבקש להחזיר את מפלגת העבודה עשרות שנים לאחור ולא במובן הטוב. עלינו לצאת החוצה ולפנות אל כלל החברה הישראלית ולא להסתגר בד' אמותינו. רון חולדאי הוא אדם מוכשר ורב פעלים, אבל זה גדול עליו, הוא אינו מתאים להנהיג את מפלגת העבודה".