הוועד הפועל של אש"ף הטיל הערב (שלישי) על הוועדה המדינית בארגון לזרז את הליך הפיכת הרשות הפלסטינית למדינה.



הוועד הפועל קרא למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, להבטיח לעם הפלסטיני הגנה בינלאומית מפני מה שהגדיר "התוקפנות הישראלית".



עוד החליט הוועד בתום פגישה בראשות יו"ר הרשות אבו מאזן, לכנס את המועצה הלאומית, שתכלול את כל הפלגים הפלסטינים, כולל חמאס והג'יהאד האסלאמי.



בתוך כך, מקור ביטחוני בכיר ברשות הפלסטינית הכחיש כי פגישת תיאום אמורה הייתה להתקיים הערב בין קצינים ישראלים ופלסטינים בכירים, לראשונה מאז החלה ההסלמה האחרונה בירושלים ובגדה המערבית, בניסיון לתאם את המאמצים להרגעת הרוחות. "אין פגישה כזו", אמר הבכיר לסוכנות הידיעות "מען".



עם זאת, גורם בצה"ל מסר כי "נשמר התיאום האזרחי והביטחוני" בין כוחות הביטחון למנגנוני הביטחון הפלסטינים.



בינתיים, עימותים פרצו היום בכמה מוקדים בגדה המערבית. הסהר האדום דיווח כי 39 פלסטינים נפצעו מירי קליעים וכדורי גומי בעימותים במחסום קלנדיה, באזור אל-באלוע בצפון העיר אל-בירה.



בין היתר, נפצע נער בן 17 באורח קשה מכדור שפגע בבטנו ובעמוד השדה. בנוסף נפצעה נערה באורח קשה מקליע שפגע בצווארה. לצד העימותים, נרשמה ירידה במתיחות בשטח ביממה האחרונה. יש לציין, כי מאז השבת נפצעו כ-500 פלסטינים.



"מצבנו המדיני טוב, אנחנו מקבלים תמיכה בינלאומית"



יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נועד ביום שני במוקטעה שברמאללה עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים והורה להם לפעול על מנת להפסיק את הסלמת המצב בגדה המערבית ומניעת אפשרות להיכנס למעגל האלימות.



בפגישה עם ראשי מנגנוני הביטחון, בה נכח גם ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, ראמי חמדאללה, צוטט אבו מאזן בסוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" כאומר ש"יש לדאוג לביטחון המולדת והאזרחים, אבל למנוע יציאת צעירים פלסטינים לעימותים עם צה"ל".



אבו מאזן סקר בפני הנוכחים את המצב המדיני לאור הפגישות שקיים במטה האו"ם עם בכירים ומנהיגים מרחבי העולם והדגיש כי "מצבנו המדיני טוב. אנחנו מקבלים תמיכה בינלאומית לזכויות הלאומיות".



יו"ר הרשות הדגיש כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ימשיכו להתכנס על מנת לעקוב אחר ההתרחשויות. מיד בתום הפגישה, העבירה הנהגת הרשות הפלסטינית הנחיות לראשי מנגנוני הביטחון בגדה לפעול לריסון האלימות בשטח.



למרות הדרישה, במהלך היום נרשם קושי לעצור תהלוכות המופנות בעיקר כלפי מחסומים ומוצבים של צה"ל, כמו במחסום קלנדיה. במזרח ירושלים נמשכת זה היום השני התנועה הדלילה בסמטאות שבדרך כלל הומים אדם ונוכחות כוחות הביטחון באזור הייתה מוגברת.



נעים, בעל מאפייה ברחוב אל-וואד, אמר כי "אני עובד במאפייה זה 30 שנה ומעולם לא ראיתי מצב כזה שהרחוב כמעט והתרוקן. משטרת ישראל הגבירה את נוכחותה במקום מאז חג אל-פיטר, וכיום העיר העתיקה סגורה לחלוטין. הם עברו מעסק לעסק וצילמו את בעלי העסקים ולקחו את פרטיהם – כנראה כדי לתת להם אישורי כניסה בעת הצורך".



זוהיר דענא הוסיף כי "פתחתי את העסק שלי בשעה מאוחרת בשל המצב, ובשל העובדה שאין תנועת קונים. ברחוב זה ישנם למעלה ממאה בעלי עסקים ורובם העדיפו לא לפתוח בשל תגבור הכוחות באזור".