"אנחנו בגל טרור, נרדוף את מי ששולח את המפגעים וננצח אותם", כך אמר הערב (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים שכינס במשרד ראש הממשלה בירושלים, על רקע מתקפת הפיגועים ברחובות ישראל.



נתניהו התייחס לפעולות בהן נקט להילחם בטרור: "חידדנו את הוראות הפתיחה באש, נטיל עליהם עונשים, עצרנו לחקירה אנשים ששיתפו פעולה עם המרצחים ברחוב הגיא. דרשתי לסגור את החנויות של מי שעמד מנגד או עזר". 

פיגוע בעפולה: חייל בן 21 נדקר בחזה ונפצע באורח בינוני-קשה

נתניהו טען כי התנועה האיסלאמית מסיתה ומלבה את האש: "אנחנו בגל טרור של אבנים, ירי חי, בקבוקי תבערה וסכינים, כולם תוצאה של הסתה של החמאס, של הרשות, של כמה מדינות באזור ולא פחות מזה, של התנועה האיסלאמית בישראל, שמבעירה את השטח בטענות שקריות על המדיניות שלנו בהר הבית". 

ראש הממשלה הוסיף כי אישים פוליטיים, יהודים וערבים כאחד לא יוכלו לעלות להר הבית. "לא צריכים עוד נפצים שיבעירו את השטח. ננקוט צעדים נגד התנועה האסלאמית ומסיתים אחרים", אמר ראש הממשלה. 

ראש הממשלה גם קרא להקמת ממשלת אחדות: "מול מה שמתרחש במזרח התיכון, יש טעם בממשלה רחבה ובחזית לאומית רחבה". לדבריו, "אנחנו צריכים ללכד כוחות מול הגל העולה של הטרור. תמיד חשבתי כך, לא שיניתי את דעתי, אבל ההחלטה אם להצטרף לממשלה היא בידי היושבים באופוזיציה. אני יודע מה אני רוצה. אני רוצה ממשלה רחבה ואחדות העם".

יעלון: "פיגועי הבודדים הם אתגר מורכב" 

שר הביטחון משה יעלון אמר כי "אנחנו נמצאים תחת מתקפת טרור רצחנית, אנחנו פועלים בנחישות ונתגבר עליו".

יעלון הוסיף כי פיגועי הבודדים הם אתגר מורכב: "לא נאפשר פגיעה ושיבוש חיי ישראל. נכה בטרור בכל מקום, נדרשת סבלנות. אנחנו נאבקים מול חמאס, ג'יהאד אסלאמי ואחרים וברוב המקרים מסכלים את הפיגועים. פיגועי הבודדים, הנובעים מהסתה בנוגע להר הבית, הם אתגר מורכב יותר".

שר הביטחון הדגיש כי " אין פנינו להסלמה, אך לא נסבול טרור נגדנו או חזרה למציאות הקודמת. לא נפגע בסטטוס קוו בהר הבית. אני קורא ליהודים, ערבים, ח"כים, שרים ואישי ציבור לחדול מהתבטאויות שגורמות לגורמים קיצוניים לקחת את החוק לידיים". 

הרמטכ"ל גדי איזנקוט הבטיח כי צה"ל יחזיר את השקט למדינה וטען כי יש חופש פעולה מוחלט לחיילים לשם כך: "אנו פועלים לשיפור יכולת הסיכול שלנו, מתוך רצון להשיב את הביטחון ומניעת התדרדרות. מדיניות הפעלת הכוח היא ברורה, יש חופש פעולה מלא כדי להחזיר את הביטחון. טובי החיילים פועלים, שדרת הפיקוד מנוסה, יחידות מוכנות למצב הנוכחי.

הרמטכ"ל הוסיף כי "הניסיון שלנו הביא ליכולת אפקטיבית מאוד. צה"ל במאבק ארוך שנים מול הטרור הפלסטיני, גם הפעם אנחנו פועלים בצורה ממוקדת. אנחנו נחזיר את תחושת הביטחון".

סאו: "משוכנע בחוסן החברה הישראלית"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי ישראל נמצאת בקרב שמחייב איחוד כוחות: "אנחנו בגל טרור מתמשך ללא הבחנה, זה לא חדש בארצנו, תמיד יכולנו לטרור וכך יהיה הפעם. אנחנו בקרב וחייבים לאחד כוחות".

עוד הוסיף ארדן: "השוטרים שלנו פועלים במקצועיות, מחסלים את המחבלים ועוצרים אותם בכל הארץ. אנחנו רואים גבורה ומסירות עצומה. כך למשל פעלו יאיר, דניאל אשר חיסלו את המחבל בקרית גת, כך גם השוטרים שפגעו במחבל בירושלים בארבע לפנות בוקר. אני רוצה להודות לכול השוטרים בכל רחבי הארץ, אני גאה על כך שאלה השוטרים שלנו ואנחנו ניתן להם גיבוי מלא ומוחלט לכל פעולה שהם ינקטו".

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, טען כי המשטרה קיבלה גיבוי מלא במיושר המשפטי:  "מי שמפקד ומוביל את משטרת ישראל הם אנשים מנוסים מאוד, כאלה שעברו תקופות קשות. מניסיון אישי שלי אני אומר כי בעת הזאת קיבלנו גיבוי מלא מהמערכת המשפטית, אנחנו מפעילים את הכח בהתאם להערכת המצב והאיום, באופן ממוקד ומדיוק".

עוד הוסיף סאו: "מה שמאפיין את הימים האחרונים הם אזרחים ערניים, שמגלים תושיה, נחושים וחותרים למגע. אני חושב שזה המתכון להגנה על העורף הישראלי. מהמפגש עם הציבור אני משוכנע בחוסן החברה הישראלית, זה מה שיעזור לנו להחזיר את השקט למדינת ישראל".

בשל המצב - נתניהו ביטל נסיעה לגרמניה 

אתמול החליט ראש הממשלה לבטל את משלחת השרים בראשותו לגרמניה. נתניהו היה אמור לצאת היום לפגישה תקופתית עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל  ועם שרי ממשלתה, זאת לנוכח ההרעה במצב הביטחוני וגל הפיגועים האחרון.
נסיעתו של נתניהו עם שרי הממשלה הייתה אמורה להיארך יום אחד, יחד עם שרי הממשלה, אולם מלשכת ראש הממשלה נמסר כי המפגש בוטל וראש הממשלה החליט להישאר בארץ ולעקוב מקרוב אחר האירועים. הודעה על הביטול נמסרה לממשלת גרמניה.

דבריו של נתניהו הערב מגיעים על רקע גל הטרור המשתולל ברחובות ישראל. היום התרחשו ארבעה פיגועים, כשהאחרון שבהם היה הערב בעפולה, שם חייל בן 21 נדקר ונפצע באורח בינוני-קשה, המחבל הדוקר נתפס.



החייל פונה לבית החולים העמק במצב בינוני-קשה ובהכרה מלאה, לאחר שנדקר בפלג גופו העליון. תחנת מד"א עפולה וצוותים של מד"א שהגיעו איתרו צעיר שנדקר שלוש פעמים בחזה. הפצוע טופל על ידי פאראמדיקים בשטח והועבר לחדר הלם בבית החולים.



המפגע נתפס על ההמון שדלק אחריו עם תחילת האירוע. כוחות תחנת עפולה שהגיעו לזירה עצרו חשוד דובר ערבית שנתפס על ידי אזרחים במקום.



כשלוש שעות קודם לכן, בשעה 15:50, נפצע צעיר ישראלי באורח קשה לאחר שמחבל התנפל עליו ודקר אותו בגבו בשער המערבי של קריית ארבע. מיד לאחר הדקירה נמלט הפלסטיני מהמקום וכוחות הביטחון מנהלים סריקות נרחבות בניסיון לאתרו.

שעה קודם לכן נפצעו 5 בני אדם באורח קל לאחר שמחבל בן 19 ממזרח ירושלים התנפל על עוברים ושבים עם מברג בידו בדרך מנחם בגין בתל אביב, סמוך למגדלי עזריאלי. קצין של חיל האוויר שהיה במקום ירה במחבל והרג אותו.


זירת הפיגוע בדרך בגין בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני 

בשעות הצהריים דקר מחבל פלסטיני בסכין תלמיד ישיבה כבן 25 בצווארו בתחנת הרכבת הקלה גבעת התחמושת, סמוך לבניין המטה הארצי של המשטרה. הצעיר נפצע קשה ופונה לבית החולים כשהוא מונשם ומורדם. כוח יס"מ השתלט על המחבל, שניסה לברוח ונטרל אותו.