ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לארצות הברית כי הוא מוכן לסגת מרוב השטחים ביהודה ושומרון אם דרישותיה הביטחוניות של ישראל ייענו, כך טוען השליח האמריקאי לתהליך המדיני לשעבר, דניס רוס, בספר חדש שיצא בשבוע הבא.



על פי רוס, שייעץ לנשיאים משתי המפלגות, כולל לנשיא ברק אובמה, בתגובה לשאלת מזכירת המדינה לשעבר הילארי קלינטון ב-2010, מה הוא יוכל לעשות כדי לקדם את שיחות השלום, אמר ראש הממשלה כי ישראל תוכל לוותר על רוב השטחים בספרו: "נדונו להצליח: יחסי ארה"ב-ישראל מטרומן ועד אובמה".



"הוא לא רצה לתת אחוזים", כותב רוס, "אבל הוא הבין מה הפלסטינים רוצים ואם הדרישות הביטחוניות של ישראל יתקבלו על ידינו וייענו, הוא עשוי להיענות".



בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר רוס כי הוא מאמין שנתניהו שמר בכוונה על ערפול בנוגע למה ישראל מוכנה לתת בהסכם שלום.



רוס התייחס בראיון גם לעתיד תהליך השלום ואמר כי אינו רואה סיכוי רב להגיע להסכם ב-15 החודשים שנותרו לנשיא אובמה עד לסיום כהונתו. לדבריו, יהיה טוב אם הנשיא יפעל עם שני הצדדים כדי להפחית את האלימות באזור ולשפר את החיים ויבחן אצל מדינות ערב אודות הסיכוי לאווירה טובה יותר בעתיד.



"אני חושב שצריך לשאוף למטרות יותר ברות השגה", טוען הדיפלומט האמריקאי. "אני לא חושב שאבו מאזן מסוגל לנהל מו"מ להסכם עכשיו".



על היחסים בין ראש הממשלה לנשיא האמריקאי בעקבות המשבר סביב הסכם הגרעין עם איראן, אמר רוס כי בבית הלבן יש תחושה ברורה שנתניהו ניסה לשחק על העניין המפלגתי. "אני חושב שחשוב מבחינתו להבהיר במילים ובמעשים כי זה הדבר שהכי פחות מעניין אותו כרגע".



לדעתו של רוס, ראש הממשלה יכול לסייע להפשרת היחסים בשלושה צעדים: להסביר לבריטניה, צרפת וגרמניה את החששות של ישראל מהסכם הגרעין, להכניס מפלגות מתונות לקואליציה ולהוכיח את רצונו בפתרון שתי המדינות על ידי התנגדות לבנייה בהתנחלויות שהוא אינו רואה כחלק ממדינת ישראל העתידית.