מושב החורף של הכנסת ייפתח היום (שני) בנאומים של נשיא המדינה ראובן ריבלין ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנאום אופוזיציוני תקיף של יצחק הרצוג, כל זאת על רקע ההסלמה במצב הביטחוני והחרפת היחסים בין יהודים לערבים.



לנוכח המצב הביטחוני החליטה סיעת יש עתיד לבטל את הצעת אי האמון שעמדה להעלות, אולם סיעות המחנה הציוני, מרצ והרשימה המשותפת יגישו הצעות אי אמון משלהן.

ביש עתיד הסבירו כי "למרות הביקורת הקשה והמוצדקת שיש לנו על חוסר תפקודה של הממשלה, בהיבט המדיני־ביטחוני ובכל שאר התחומים הנוגעים לחיינו במדינה - אין זה נכון בעת הזאת לפתוח במלחמות פוליטיות, כשדם הנרצחים טרם יבש וכוחות הביטחון נמצאים במערכה ביטחונית ובהגנה על חיי אזרחי ישראל".
 
מנגד, יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון אמר: "למצב הנוכחי גרם נתניהו וצריך להביע בו אי אמון. הפגנו שלשום ליד הבית של נתניהו ואמרנו לו 'או שתשנה את הכיוון או שתחזיר את המפתחות'. הוא צריך להתעשת ולהבין שמדיניות הכוח אינה אפשרית. אין שלום, אין ביטחון, אין חברה, אין כלכלה ואין יושרה - אז מה הסיבה שימשיך לגור בבית ראש הממשלה?".
 

בכנסת צופים חורף חם במיוחד, בעיקר על רקע המתיחות הגואה בין יהודים לערבים. "אין ספק שפתיחת המושב תעמוד בצל האירועים האחרונים, דבר שיעלה מאוד את הטמפרטורה במשכן, שהיא בלאו הכי גבוהה", אמר ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), "אני חושש שהח"כים החדשים בליכוד ינסו להבעיר את הכנסת ולהמשיך בהסתה נגדנו".
 
יו"ר הקואליציה צחי הנגבי (הליכוד) אמר אמש: "אני משוכנע שגם במושב החורף, כפי שהיה במושב הפתיחה של הכנסת, תצליח הקואליציה להגשים את משימותיה ותפגין לכידות והרמוניה בעבודת הוועדות ובהצבעות במליאת הכנסת".

"המושב ייפתח בתחושה קשה של ביטחון מעורער"
 
יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן (הליכוד) מתכוון לנסות להכניס שינויים בתקנון האתיקה, כך שיהיה אפשר להטיל קנסות כבדים, עד מאות אלפי שקלים, על חברי כנסת ש"יסיתו נגד המדינה". "כיום ניתן לשלול משכורות מחברי כנסת שנעדרו מהדיונים מעבר למותר או שעסקו בעיסוק נוסף. אני מבקש להכניס לתקנון האתיקה סעיף שיאפשר להטיל קנסות כבדים גם על חברי כנסת שיסיתו נגד המדינה. מדובר בשלילת שכר של עד שישה חודשים", אמר ח"כ ביטן. משכורתו של ח"כ היא כ־39 אלף שקל ברוטו בחודש.
 
לדבריו, "ההתבטאויות וההתנהלות של חלק מחברי הכנסת הערבים לא יכולות לעבור בשתיקה. בכוונתי לטפל בגורמים המעוררים ומעודדים את ההסתה במושב הקרוב של הכנסת ולפעול להכבדת הסנקציות על חברי כנסת מהרשימה המשותפת, שבמקום לתרום לרגיעה תורמים להסתה ולהתססה".
 
יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ מרב מיכאלי העריכה אמש כי "המושב ייפתח בתחושה קשה של ביטחון מעורער וחוסר אונים של הממשלה מול המצב הביטחוני. במושב יאושר גם תקציב שלא פותר את הבעיות שלנו וככל הנראה תימשך ההידרדרות במעמדה של ישראל בעולם. אנחנו מצדנו נמשיך להוביל אופוזיציה שתהיה אלטרנטיבה ברורה ותילחם למזעור הנזקים שנתניהו וממשלתו הרעה גורמים למדינת ישראל".
 
במוקד הדיונים במושב החורף יעמוד תקציב המדינה, וסלע המחלוקת יהיה כצפוי תקציב הביטחון. הממשלה תנסה שוב לאשר את העברת הסמכויות משר הכלכלה אריה דרעי כדי שיעבור האישור למתווה הגז, לאחר שני ניסיונות כושלים שנעשו בעבר.
 
בתחום החקיקה יובאו לכנסת סדרת חוקים שנועדו להילחם במיידי אבנים. היום גם תושבע חברת כנסת חדשה מטעם סיעת הבית היהודי, שולי מועלם־רפאלי, במקום השר נפתלי בנט שהתפטר מהכנסת. במהלך מושב החורף אמורים להתפטר מהכנסת גם השרים אריה דרעי, משה כחלון ויעקב ליצמן במסגרת החוק הנורווגי הקטן