ועדת הפנים של הכנסת התכנסה היום (שני) כדי לדון במצב הביטחון האישי בירושלים. בישיבה השתתפו גם השר לביטחון פנים ומ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו.



בישיבה, אשר היתה מתוחה מתחילתה, עלו הטונים במשך כמה וכמה פעמים, עד אשר פרצה סערה.

ח"כ ג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת, הורחק מהדיון לאחר שהאשים את המשטרה וחברי הכנסת היהודיים בכך שהם מעודדים אלימות והרג ערבים. זחאלקה אמר: "אנחנו מנהיגי הציבור הערבי, מנהלים מאבק ציבורי, לגיטימי, חוקי ולא אלים, במקום לכבד זאת, אתם מתריעים נגדנו. ראש הממשלה רוצה להוציא את התנועה האסלאמית מחוץ לחוק.

"אני מזהיר אתכם - זה מעשה מרושע וטפשי. נתניהו רוצה להעמיד לדין את ח"כ זועבי, זה לא מקובל. צר לי לשבור את הסטראוטיפ, מעולם לא קראנו לאלימות.
 
דבריו נקטעו על ידי חברי כנסת יהודים, שהאשימו את חברי הכנסת הערביים בהסתה וקריאה לאלימות: "אנחנו לא קראנו לאלימות", צעק זחאלקה והמשיך, "כמה אנשים פה הרגו ערבים? אנחנו נגד אלימות ואתם פירומאנים".

יושב ראש הוועדה, ח"כ דוד אמסלם הורה להרחיקו, כיוון שמדובר בקריאה לסדר בפעם השלישית. בשעה שהוא הובל החוצה הוא צעק: "אתם פירומאנים, צאו צאו אנשי הדמים".

קודם לכן, קטע השר לביטחון פנים את דברי זחאלקה בזעם, לאחר שזה אמר כי מעשה ישראל בהר הבית מעוררים זעם באיזור כולו. השר ארדן אמר: "זה שמתו בסעודיה מעל 1000 איש, לא מעורר זעם? זה שמתו בטורקיה מעל 100 איש לא מעורר זעם? אתם צבועים".
 
לפניו עורר ח"כ מיקי זוהר סערה כשאמר כי "כל אדם שמיידה אבן או מניף סכין, צריך לדעת שיהיה צפוי למוות". ח"כ זדנברג אמרה בתגובה: "בישראל אין עונש מוות. הקם להרגך השכם להורגו, זה רק כשאין ברירה. כשיש ברירה שלישית, בישראל כמדינה דמוקרטית, חובה על כל אזרח, שוטר, או איש ביטחון לפעול בשיקול דעת".
 

השר גלעד ארדן אמר בדיון: "אנו בעיצומו של גל טרור שהוא לא גל פתאומי שפרץ יש מאין ללא בסיס ולא ניתן לראות שיגיע בסופו של דבר. לצערי הרב כשאנו מסתכלים שנים אחורה עובדתית האכיפה בירושלים היתה יותר אכיפה שמכילים אירועים אלימים". לדברי השר, התוצאה היא החלטות של יחידים רבים שמחליטים לבצע פעולות טרור רצחניות.



"לכן, בהקשר הזה על בסיס המדיניות שלי והחלטות של מ"מ המפכ"ל נעשו מספר רב של שינויים ופעולות קודם כל בירושלים כי הריבונות של ממשלת ישראל מתחילה קודם כל בבירת ישראל. כך זה צריך להיות בכל מדינה נורמלית בעולם וגם כאן".



עוד אמר ארדן כי "הפכתי להיות כמעט שר לענייני הר הבית בעל כורחי. נמנעתי מלבקר בהר מאז בחירתי לתפקיד. לא השתנה שום דבר בסטטוס קוו. אם השתנה זה לרעת המבקרים היהודים ולא בשום היבט אחר".



מאוחר יותר התעמתו גם ח"כ ינון מגל, ביחד עם ח"כ באסל גאטס, אשר הפריע לדבריו של חבר "הבית היהודי", אשר כינה אותו לאחר מכן: "אתה בדיחה היסטורית", הח"כ הערבי לא נשאר חייב ואמר: "אתה בדיחה זולה".



לאחר מכן התייחס ח"כ מגל ואמר: "לא יעזור לכם כלום, אנחנו נשנה את הסטטוס קוו בהר הבית. אין לי בעיה שיתפללו לאללה במסגד שלהם, אבל אנחנו רוצים להתפלל גם בהר הבית. כל אחד במקום שלו.



"כמו ששינינו פה את היחס כלפי הומואים ולסביות, ובצדק, על מנת שיוכלו לצעוד בירושלים ולהגן עליהם מרוצחים מטורפים כמו ישי שליסל, אנחנו נשנה את הסטטוס קוו על מנת שנוכל להגיד 'שמע ישראל' על הר הבית. ח"כ מגל הפתיע ואמר: "לדעתי לא צריך להוציא את התנועה האסלאמית מחוץ לחוק, כי לדעתי הם יהפכו להיות כמו דאעש".



"68 שוטרים פצועים בחודשים האחרונים"


מ"מ הפכ"ל אמר בדיון כי המציאות הביטחונית בירושלים היא כזאת שמזה כשנה מאז קיץ 2014 יש עליה משמעותית ביידוי אבנים ובהשכלת בקבוקי תבערה לעבר צירים ולעבר השכונות היהודיות בתפר במזרח ירושלים. "אנו הגענו במהלך החודשים האחרונים לממוצע של מאות אירועים של יידוי אבנים ועשרות מקרים של בקבוקי תבערה. זה חייב אותנו לבחון מחדש את תפיסת הביטחון והאבטחה בירושלים. זה לא צעד חריג אלא מתבקש מעת לעת. זו חובתנו כפיקוד משטרתי. כך נהגנו. לפני חודשיים גיבשנו תפיסה מבצעית וביטחונית שלטעמי מתאימה למציאות הביטחונית הקשה שהוצגה כאן".



סאו הסביר לחברי הכנסת כי העקרונות של התכנית הם בראש וראשונה ליצור מצב שבו שוטרי משטרת ישראל מהווים חציצה אל מול מיידי אבנים ובקבוקי תבערה. "זו התכלית. התרגום שלה הוא כניסה של פעילות שיטור ואכיפה בתוך הכפרים והישובים הערבים של מזרח ירושלים", אמר והוסיף: "לצערי הפעילות הזאת והכניסה לכפרים יצרו חיכוך גדול שהוביל לפגיעה גדולה מאוד בכוחות המשטרה. אנו סופרים 68 שוטרים פצועים בחודשים האחרונים. חלקם מירי דקירות ובקבוקי תבערה".



"פגיעת אבן באוטוסטרדה עלולה להפוך לקטלנית"


מ"מ המפכ"ל התייחס גם לתגבור הכוחות בירושלים: "במחוז למעלה מאלפיים שוטרים שמתגברים את הכוחות מכל תחנות המשטרה בארץ. יש בכך סיכון מחושב ושינוי בסדר העדיפות משום שזה גורע ופוגע במידה מסוימת ברמת השירות של משטרת ישראל בערים אחרות. אבל במציאות הביטחונית הזאת זה סדר העדיפויות".



על הגיוס הגדול של אנשי המילואים של משמר הגבול, בהתאם לאישור של השר לביטחון פנים וראש הממשלה, אמר: "בסוף השבוע הבא נגייס 16 פלוגות מילואים של מג"ב. חלק אחר של הפלוגות יפעלו בנקודות חיכוך בעיתיות. אנו כבר מזהים את הצירים המרכזיים כנקודות תורפה וחיכוך בעיתיות שעלולות לייצר לנו פגיעה חומרה במשתמשים בדרך. לצערי היו השלכות אבנים על כביש 6. מהבוקר הקמנו מפקדה ייעודית לגזרה כזאת, כי פגיעת אבן באוטוסטרדה עלולה להפוך לקטלנית. כך גם לגבי כבישים מהירים נוספים".