ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום היום (שלישי) במליאת הכנסת, לציון 14 שנים להירצחו של שר התיירות וחבר הכנסת רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל. 



נתניהו פתח ואמר: "אייחד את דבריי במאבקנו המתמשך בטרור, אותו טרור שפגע בגנדי לפני 14 שנים. הטרור הזה גבה מחיר כבד של הרוגים ופצועים. כינסתי את הצמרת הביטחונית ומכאן אשוב לדיוניה, עוד היום נחליט על שורה של צעדים תקיפים נוספים במלחמתנו בגורמי ההסתה והטרור. הם יישומו בשטח במהירות האפשרית. ישראל תבוא חשבון עם המרצחים, עם אלה שמנסים לרצוח וכל מי שמסייע להם. לא רק שלא ייהנו מזכויות, נגבה מהם את כל המחיר. כל מי שירים ידו לפגוע בנו, ידו תיגדע. אינני מהסס להשתמש בכל האמצעים שיש לנו כדי להחזיר את השקט".



"הצעדים בשטח החלו. אני מבקש לומר לאזרחי ישראל: אנחנו במאבק, ידענו מעגלי טרור ויכולנו להם. הם לא השיגו את מטרתם. הם לא ישיגו זאת גם הפעם. אנחנו נילחם במרצחים. נביא להבנה בצד השני שהטרור לא משתלם. מחולליו ישלמו את המחיר המלא. על אפם וחמתם, ישראל תהיה כאן לנצח".



ראש הממשלה העביר מסר לאבו מאזן: "תפסיקו לשקר ולהסית, מנהיג אמיתי צריך מנהיגות. עליך לעצור את ההסתה מהרשות. גם לגבי הר הבית וגם לגבי הפעולות הלגיטימיות של אזרחי ישראל שנפגעים ממרצחים. ההסתה השקרית נמשכת. נער ערבי פוצע ילד יהודי בצורה אנושה ולאחר מכן, הוא הופך לקדוש מעונה על לא עוול בכפו. אז קודם כל, הוא חי, הוא לא הוצא להורג, הוא ניסה להוציא להורג ולרצוח. אם תהיה התדרדרות כתוצאה מההסתה של החמאס ושל התנועה האסלאמית, תישאו באחריות לכך. בכדי לעצור את הרעש, כדי להחזיר את היציבות, עליך לעשות את מה שמוטל עליך ואנחנו את מה שמוטל עלינו".




ישיבת המליאה המיוחדת לזכרו של זאבי ז"ל. צילום: דוברות הכנסת


"אנחנו חיים בדו קיום - אל תתפתו לאלה שמנסים להפריד בינינו"


לערביי ישראל הוא אמר: "אל תלכו שולל אחרי מציתים במדינה, אנחנו חיים ביחד, אנחנו בדו קיום, אל תתפתו לאלה שמנסים להפריד בינינו. יש מנהיגי ציבור וציבור גדול בקרב אזרחים ערבים בישראל שמבין בדיוק את מה שאני אומר, מנהיגים צריכים למצוא את העוז להגיד את הדברים האלה".



עוד הוא הוסיף: "אסור להרים יד על חף מפשע, מי שייקח את החוק לידיו, ישלם את המחיר. אני מבקש להוסיף שסיפור חייו של גנדי, ההרואיקה והטרגדיה שבהם, שופכים אור על ימים אלה. גנדי נהג לספר שערביי ישראל היו מתקיפים את ימין משה, שם הוריו התגוררו ב-1929. ראיתי אותם קוראים להרוג יהודים, עם הזיכרון הזה זכיתי להיכנס לשערי ירושלים. גנדי, שהגן על ירושלים כל חייו, נרצח. הם ראו בו סמל של עוצמה ציונית ורצו לפגוע דווקא בו. הוא היה מכלול של הגנת, הכרת ויישוב הארץ. כל זה הצטרף למבנה שלם. את המטען הזה הוא הביא לכל תפקידיו הביטחונים והציבוריים. הוא יצק נדבכים חשובים בקיר הברזל נגד אויבנו. לנו יש גם רצון ברזל, איתו ננצח גם הפעם".




מליאת הכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר: "אני יכול לומר לך, אדוני ראש הממשלה כי ביום הזה ומעבר למחלוקות בינינו אותן מניתי אמש כאן במליאה, אנחנו נגבה כל צעד ביטחוני שתיזמו ותוביל, בלי להסס ולגמגם כדי להשיב מיד את הביטחון למדינה ולאזרחיה".



"בכלל זה צעדים שהצעתי מזה כמה ימים ביניהם סגר שיתמקד בראש ובראשונה במזרח ירושלים, פרישת כוחות נרחבת וגיוס מילואים במידת הצורך, מלחמה חסרת פשרות, ביטחונית, משפטית ומודיעינית באתרי ההסתה האסלאמית כי אנחנו לא נהיה בשום אופן, אף פעם, אופוזיציה לעם ישראל ולביטחונו".




ח"כ הרצוג בנאומו במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת


"שעת מבחן לישראל"


יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, פתח את ישיבת הכנסת המיוחדת לזכרו של זאבי ז"ל בדקת דומיה ולאחר מכן אמר: "אזרחים רבים זועקים כבר ימים ושבועות מאז החל גל הטרור הזה, שהגיעה השעה לעשות מעשה. זוהי שעת מבחן לישראל. זו השעה להניח את המחלוקות בצד. זוהי השעה להתאחד כולנו אל מול הטרור. זוהי השעה לעמוד כחזית אחת. חזקה ואיתנה".



"לכן, אני קורא לכולכם בבית הזה ולהנהגה בישראל ולכל מי שגורלה, עתידה וחוסנה של ישראל חשוב ויקר לו, לקום ולהצטרף לממשלה. זוהי השעה לממשלת אחדות. אין זו שעה של חשבונות קטנים, אין זה הזמן למשחקי כבוד או כסאות", אמר אדלשטיין.



קודם לכן, בטקס האזכרה השתתפו נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שר התיירות יריב לוין, שופט בית המשפט העליון אורי שוהם, סגן יושב ראש הכנסת, יצחק וקנין, בני משפחת זאבי וחברי כנסת.



נשא המדינה דיבר ובפתח דבריו התייחס לאירועי הטרור ואמר: "אנחנו נמצאים בשעה קשה וזו שעה שקודם כל מבקשת את היחד. אנחנו עומדים בפני מערכה אכזרית קשה ונוספת במאבק שלנו על ירושלים, על הארץ הזאת, על הבית הלאומי שלנו. אנחנו חמושים בראש ובראשונה בצדקת דרכנו. לכן הבסנו את אויבינו ולכן נמשיך להילחם ולנצח".




נשיא המדינה בטקס האזכרה לרחבעם זאבי ז"ל. צילום: מארק ניימן, לע"מ


עוד הוא אמר: "גנדי מעולם לא ביקש ממני להסתיר את עמדותיי על מנת להיות ידידו, להפך, הוא חיפש ידידי אמת, שהאמת שלהם נר לרגליהם. כאיש אמת, ׳ייקוב הדין את ההר׳, גנדי מעולם לא כופף את המציאות אלא הביט בה ישר, ישר בעיניים בלי לייפות אותה. הוא רץ במרדפים בלילות הארוכים בבקעה ישר - ישר צעד במסדרונות הכנסת תמיד נחוש תמיד נמרץ תמיד מדויק".