מזכ"ל האו"ם באן קי מון הגיע היום (שלישי) לביקור פתע בישראל בשל ההסלמה במצב הביטחוני ונפגש עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין כאשר פגישתו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תתקיים בהמשך הערב.



במסיבת עיתונאים בהשתתפות באן קי מון וראש הממשלה, מזכ"ל האו"ם פתח את דבריו ואמר: "תודה לך, ראש הממשלה, שקיבלת אותי בהתראה כל כך קצרה, אלו זמנים קשים לישראל ולפלסטינים. אני בתקווה שנוכל לסיים את האלימות, להוריד את המתח ושנתחיל להגיע לאופק מדיני ושלום. תנחומיי לנפגעים החפים מפשע ולפצועים, אני מעביר את התנחומים לעם בישראל, על רצח האזרחים. אני מגנה את ההתקפות על אזרחים, אלו התקפות טרור, שמתרחשות כלפי אנשים בלי קשר למינם. אני מתפלל לשלום הנפגעים.



"אני מבין את הפחד והכעס שיש לישראלים רבים במציאות הזאת, אני מבין את הצורך להבטיח שהאזרחים יחיו בשלום ובבטחון. אני מודאג מאוד מההצהרות שאני שומע מקבוצות מוסלמיות, כמו הג'יהאד האסאלמי, שמהללות ומברכות את המעשים הקשים האלה. אני מודאג מאוד והבעתי את המחאה שלי על ההסתה.



"מאיץ בישראל לעשות הכל כדי להרגיע את המצב"


"אני מגנה את הצתת קבר יוסף ומברך שאבו מאזן גינה זאת. אני מאיץ בישראל לעשות הכל כדי להנמיך את הלהבות ולהרגיע את המצב. שמחתי לשמוע גם על שרים וגם רבנים שמחוייבים לסטטוס קוו בהר הבית. אני מצפה לדבר איתך איך לשמר את הסטטוס קוו בהתאם להסכמים. בהתאם לתפקיד המיוחד של ירדן, כבעלת המשמורת על המקום, אני אפגש עם המלך עבדאללה ביום חמישי בעמאן.



"האתגרים הביטחוניים של ממשלתך מעמידים אתכם בפני הרבה דילמות, אבל אמצעי הביטחון האלה לא תמיד יעילים או מועילים אם לא שמים לב כיצד מפעילים אותם כדי למנוע אובדן חיי אדם. זה יכול להביא לידי ביטוי את הפחדים שלהם. ישראל היא דמוקרטיה והיא תפעל נגד מעשים כאלה.


"אנחנו חייבים למנוע הדרדרות של המצב, צריך ליצור תנאים למשא ומתן משמעותי ולסיים את הכיבוש. הדרך היחידה לסיים את הסכסוך הזה היא משא ומתן שיביא לתוצאות משמעותיות, אחרת אנחנו נדרדר.



"שני הצדדים צריכים לקבל החלטות קשות בדרך לשלום, אי אפשר לקחת את ההחלטות האלה בשבילכם, הדור שנולד אחרי אוסלו, מצפה לשלום, אסור לאכזבו. אני ועוזריי מחויבים לעבוד עם הממשלה בישראל וכל הצדדים בישראל ליצור תנאים למשא ומתן משמעותי. אסור להדרדר באלימות וצריך לשמר את התקווה".



נתניהו: "הפלסטינים הכניסו חומרי נפץ לתוך אל-אקצה"


בפתח נאומו של ראש הממשלה, הוא אמר כי "גל הטרור בשבועות האחרונים ארע בשל כך שאבו מאזן הצטרף לדאעש ולחמאס וטוען כי ישראל מאיימת על מסגד אל-אקצה".



"ישראל נחושה לשמור על האתרים הקדושים ועל הסטטוס קוו והפלסטינים הם אלה שהכניסו חומרי נפץ לתוך אל-אקצה וזו הפרה של הסטטוס קוו", אמר נתניהו.



נתניהו הוסיף כי "הם מנסים לשכנע את האו"ם לנתק את הקשר של העם היהודי לכותל המערבי ואני חושב שצריך לדבר על שורשי הטרור הפלסטיני - הרצון להרוס את מדינת ישראל".



נתניהו התייחס לשוב לאבו מאזן ואמר כי הוא מגביר את הלהבות. "רק לפני כמה ימים הוא אמר שהוא מברך את פעילויות הטרור. הוא לא גינה אף אחד מפיגועי הטרור נגד ישראלים והוא ממשיך להלל את המפגעים".



ראש הממשלה התייחס לביקורת של דובר מחלקת המדינה האמריקאית ואמר כי "ישראל מתגוננת בדיוק כמו כל מדינה שרוצה להגן על אזרחיה, אנו לא משתמשים בכוח רב מידי". הוא סיים את דבריו ואמר כי על הקהילה הבינלאומית לאשר שישראל לא מפרה את הסטטוס קוו. וכי הוא מצפה לדבר איתך איך להחזיר את הרגיעה והביטחון".



לביקורו של מזכ"ל האו"ם התלווה השגריר הישראלי החדש באו"ם, דני דנון, שאמר כי הוא מצפה מהמזכ"ל לצאת בקריאה ברורה נגד ההסתה לאלימות של ההנהגה הפלסטינית.




באן קי מון נפגש עם נשיא המדינה. צילום: רויטרס