"האחריות על השמדת יהודי אירופה היא שלנו, אין כל סיבה לשנות את זה", כך אמר היום (רביעי) דובר ממשלת גרמניה בתגובה לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעורבותו של חאג' אמין אלחוסייני בפתרון הסופי. הדברים באים כשראש הממשלה עושה את דרכו לברלין לפגוש את הקנצלרית אנגלה מרקל.



דוברה של הקנצלרית, סטפן סיברט, אמר בתדרוך לתקשורת, כי כל הגרמנים יודעים את ההיסטוריה של המאניה להשמדת גזע של הנאצים, שהביאה לשואה. "זה נלמד בבתי הספר בגרמניה ומסיבה טובה: כדי שזה לעולם לא יישכח. אני לא רואה סיבה לשנות את השקפתנו על הנושא בשום צורה. אנחנו יודעים שהאחריות לפשע נגד האנושות היא של גרמניה ושל העם הגרמני", הוסיף הדובר. 

נתניהו אמר אתמול בנאומו בקונגרס הציוני בירושלים, כי המופתי של ירושלים, חאג' אמין אלחוסייני, הוא שיזם את השמדת יהודי אירופה ולא אדולף היטלר.



בטרם המריא לגרמניה, התייחס ראש הממשלה לסערה שעוררו דבריו והסביר: "זה אבסורד. לא הייתה לי שום כוונה לפטור את היטלר מהאחריות השטנית שלו להשמדת יהודי אירופה. היטלר הוא האחראי לפתרון הסופי להשמדת ששת המיליונים, הוא קיבל את ההחלטה".



לדברי נתניהו, "באותה מידה זה אבסורד להתעלם מהתפקיד שמילא המופתי, חאג' אמין אל חוסייני, פושע מלחמה, שבעידוד והמרצת היטלר, ריבנטרופ, הימלר ואחרים, להשמיד את יהודי אירופה". 



נתניהו המשיך ואמר כי יש על כך יש עדויות רבות, לרבות העדות של סגנו של אייכמן במשפטי נירנברג, לא עכשיו אלא אחרי מלחמת העולם השנייה, שלדבריו סיפר כי המופתי מילא תפקיד בהחלטה להשמיד את יהודי אירופה. 



עוד אמר נתניהו כי המטרה שלו לא הייתה לפטור את היטלר מהאחריות שהוא נושא בה, אלא להראות שאבי האומה הפלסטינית אז, ללא מדינה וללא מה שקוראים "הכיבוש", ללא שטחים וללא התנחלויות, כבר אז שאף בהסתה שיטתית להשמיד את היהודים. "לצערי, חאג' אמין אל חוסייני הוא עדיין דמות נערצת בחברה הפלסטינית, הוא מופיע בספרי הלימוד ומורם כאבי האומה וההסתה הזאת שהתחילה אז איתו, הסתה להרג יהודים – נמשכת. לא באותה מתכונת אך במתכונת אחרת והיא שורש הבעיה. כדי להפסיק את הרצח צריך להפסיק את ההסתה". 



"מה שחשוב הוא להכיר בעובדות ההיסטוריות ולא להתעלם מהן, לא אז ולא היום", סיים ראש הממשלה.