ישיבת מלאית מתקיימת כעת (שני) בכנסת במלאת 20 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל.



יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, פתח את הישיבה לזכרו של יצחק רבין ז"ל ואמר כי "האצבע הקלה על המקלדת תהיה אותה אצבע שתהיה קלה על ההדק".



"בעיקר עקב ההתפתחויות הטכנולוגיות ועידן הרשתות החברתיות, נדמה כי עלינו לחקוק על ליבנו צו נוסף, 'צו חברתי' והוא 'לא תסית' שלא פעם מהווה זרז שלילי לאלימות פיזית ולפגיעה בחפים מפשע", אמר אדלשטיין.



"הצורך הטבעי של בני האדם לפרוק את זעמם ותסכולם באמצעות פוסט או ציוץ שטחיים ורדודים – הוא צורך שכולנו צריכים לרסן. לצערי ואף לתדהמתי, אם פעם ההסתה הפרועה ברשתות היתה אנונימית, היום לא פעם העומד אחריה חושף עצמו בגאווה, ללא חשש וללא פחד", הוסיף אדלשטיין.



אדלשטיין ציין כי על החברה בישראל להתנער מהתסמונת של הטלת כתם מוסרי קולקטיבי. "יש לומר ביושר: רוב רובו של הציבור הישראלי לגווניו - ימין ושמאל, דתי וחילוני שותף מלא לזעזוע ולסלידה מן המעשה הנפשע. אלימות, ובוודאי רצח, אינה דרכנו, היא אינה דרכו של איש, היא בוודאי איננה נורמה ורק במיקרוסקופ נוכל למצוא מי שמעודד אותה ומטפח אותה".




יולי אדלשטיין. צילום: פלאש 90



אדלשטיין התייחס לצו "לא תרצח" ואמר כי "זה מהדהד באופן חוצה מחנות, הוא איננו דתי בלבד - אלא מוסרי, אנושי ואלמנטרי".



יו"ר הכנסת נזכר ברבין שכיהן כרמטכ"ל ואמר כי "בנאומו בהר הצופים, עם תום מלחמת ששת הימים, שיבח את חיילי צה"ל, לאחר לחימה של שעות ארוכות, שהם חותרים הלאה הלאה".



"מפקדו העליון של צה"ל, שפיקד על חטיבת הראל בעצמאות, איש צבא ברמ"ח איבריו, לא קשר קשרים לניהול ולטקטיקה, אלא לערך המוסף שהיה בהם לחיילינו", הוסיף אדלשטיין.



"כשאמרנו הטובים לטייס, התכווננו לכך שחיילינו יוכלו להביס את כולם, חייבים להיות בהם ערכים של טוב מוסרי וערכי". כזה היה רבין, הן באישיותו הצנועה, גם כשהוביל את ישראל להישגים מזהירים. חברי הכנסת, לצערנו העמוק, רבין נרצח ממחלקות, שגדלה מאז", אמר אדלשטיין.



נתניהו: "הרצח פער פצע עמוק"



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח את דבריו והדגיש את החותם העמוק שהשאיר רצח רבין בחברה הישראלית. "הרצח הנורא של יצחק רבין, פער פצע עמוק. הוא מצטרף לשורת אירועים גורליים, שקרו כתוצאה מקנאות וקיטוב הרסני. ידענו חורבן וגלות בעברנו הקדום, בין השאר בגלל שנשלחה יד איש באחיו. ובשעת כינונה של הדמוקרטיה הישראלית, מדינתנו המודרנית, הבטחנו לעצמנו שהלקח הופנם. שמלכות ישראל לא תיחרב בשלישית. מאז הרצח אנחנו עומדים באתגר יום יומי של דיון ציבורי ודמוקרטי, באקלים בו נשמרת אחדות העם".




בנימין נתניהו. צילום: דוברות הכנסת



את עברו הצבאי של רבין הדגיש נתניהו ואמר כי "אם יש כמה דברים שמאחדים אותנו מעבר לכל ויכוח, שלהיסטוריה שלנו, שהשאיפה שלנו להיות חופשיים בארצנו, והאחדות הבסיסית היא בסיס כוחנו. תקענו יתד במולדת ובהתנגדות פנימית ניצחנו את אויבנו. כך עשינו, וכך עשה יצחק רבין בשתי מערכות גורליות, במלחמת הקוממיות ובמלחמת ששת הימים, שבה אוחדה בירתנו ירושלים. האחדות הובילה אותנו לניצחון".



על רקע הקיפאון המדיני הוסיף נתניהו כי "בסוף כל מערכה, קיווינו שזאת תהיה האחרונה. הצלחנו לעשות שלום עם שתיים ממדינות אויב. אבל למרות כל המאמצים של שישה ראשי ממשלה מאז אוסלו, לא הושג שלום עם פלסטינים. יש לכך סיבה עמוקה: הם לא מוכנה להכיר במדינת הלאום של העם היהודי, הם אינם מוכנים לסיים את הסכסוך ולוותר באמת על החלום של החזרה לעכו, לחיפה, ליפו. הם אינם מוכנים לוותר על החלום להקים מדינה לא לצידה של מדינת ישראל, אלא במקומה".



לדברי נתניהו רבין קיווה שיחול שינוי, "גם הוא נתקל בגלי טרור אכזריים. כבר אז הוא זיהה את נחשול האסלאם הקיצוני ששוטף את העולם כולו. גבולות נמחקים, מיליונים עוזבים את הבתים ואלפים נטבחים. זוהי תוצאה של ההתכתשות הפנים אסלאמית, שפוגעת בכולם, כולל בחברה הפלסטינית", הוסיף נתניהו.



הרצוג: "יצחק רבין ידע להילחם בטרור"



יו"ר האופוזיציה עלה לנאום לאחר מכן וסיפר על האדם שרבין היה. "יצחק רבין ניסה למנוע מישראל להיות ישראסטין. גיהנום. יצחק רבין ניסה להוציא את השטחים מתל אביב ומירושלים ומאשקלון ומעפולה. יצחק רבין ניסה להוציא את השטחים מישראל".



"מי שגורל מדינת ישראל יקר לו, חייב לנפץ את ההזיה הגורסת כי בארץ ישראל השלמה יוכלו היהודים להשליט את רצונם על מליוני פלסטינים. זה לא יקרה. מי שגורל מדינת ישראל יקר לו, חייב לנפץ את ההזיה הגורסת כי במדינה פלסטינית יהודית, יוכלו היהודים לחיות בביטחון. זה לא יקרה. בכוח זה לא ילך", הוסיף הרצוג.



יו"ר האופוזיציה התייחס למצב הביטחוני ואמר בפנייה לנתניהו: "בעשרים השנים שיצחק רבין איננו איתנו, עוד מעט אנחנו מציינים עשור לכהונתך אדוני ראש הממשלה. ישראל בוערת עוד מעט חודש. מצפון ומדרום, ממזרח וממערב, נדקרים ונורים ישראלים וישראליות כל יום. אתה מכהן בתפקיד ראש הממשלה, עוד מעט עשר שנים, ואין על מי לגלגל את האחריות. לא אתמול ולא היום וגם לא מחר. אתה, אדוני ראש הממשלה, האחראי למצב".



"עשר שנים נתניהו כבר ראש ממשלה ואתם עדיין מאשימים את רבין שנרצח לפני עשרים שנים", הדגיש הרצוג והוסיף כי "דוד בן גוריון הקים את המדינה היהודית, וכעת מוקמת מול עינינו מדינה פלשתינאית-יהודית בין הירדן לים, שנראית כמו בוסניה בימים הרעים ועוד חלילה תראה כגיהנום עלי אדמות, אם לא נשנה את הכיוון בו היא צועדת".



לדברי הרצוג, גם כשיצחק רבין פעל להוציא את הפלסטינים מישראל ואת השטחים מישראל הוא הבין שחייבים להפוך את ערביי ישראל לאזרחים שווי זכויות. "ממשלת רבין השקיעה כספים עצומים במגזר הערבי, רבין הבין שמהפלסטינים צריך להיפרד אבל את ערביי ישראל צריך לחבר כי תמיד נחייה ביחד", אמר הרצוג.




יצחק הרצוג. צילום: דוברות הכנסת



יו"ר האופוזיציה נזכר בהסתה נגד רבין והוסיף: "יצחק רבין ניסה. ואתם על המרפסת שמעתם שקוראים לו בוגד. ואז הגיעו שלוש יריות האקדח. ויצחק רבין נרצח. יצחק רבין לא היה נותן לטרור לנצח".



לדברי הרצוג, אם רבין היה בין החיים יכול להיות שהיה מונע את האינתיפאדה השנייה. "יצחק רבין ידע להילחם בטרור. במעשים קשים ולא בדיבורים. ולא בנאומים בעברית או באנגלית", אמר הרצוג.



מוקדם יותר היום התקיים טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל בירושלים. בטקס נטלו חלק נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בני משפחת רבין ועשרות פוליטיקאים ומקורבים.



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח את הטקס ואמר: "אנו מציינים היום 20 שנים לפרידה מיצחק, ומעט פחות מלאה רבין שהלכה אחריו בארץ זרועת מוקשים ויכלו להם. עד אותו לילה, עד אותן יריות שקיפחו את חייו ופצעו לדורות את עם ישראל. ההלוויה יצאה ב-6 בנובמבר מרחבת משכן הכנסת בירושלים אל ההר השקט והנורא הזה, הר הרצל".