מאה אלף אנשים הגיעו הערב (שבת) לכיכר רבין בתל אביב, על מנת לקחת חלק בעצרת לזכרו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, במלאות 20 שנה לרצח הפוליטי שזעזע את מדינת ישראל.


נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, אמר בראיון לערוץ 2 עם הגעתו לכיכר: "בשבילי זה דבר לא פשוט, הייתי כאן עם יצחק לפני ששלושה כדורים פילחו את ליבו. הוא נרצח אך דרכו נותרה, כל עוד נשמתי באפי אעשה הכל להמשיך את דרכו, שהיא חיונית לעתיד ישראל כדי שתהיה מדינה יהודית דמוקרטית שחיה בשלום. יש אנשים שאבדה תקוותם, אך לא אצלי".

עוד הוסיף פרס: "יש דור צעיר ומצוין שיוביל את העתיד, כולנו צריכים להתייצב נגד ההסתה הנוראה שמכערת אותנו כעם ומסכנת את עתידנו, אך יחד עם זאת, יש לפעול במרץ וכך אעשה יום יום".
 


הנשיא לשעבר שמעון פרס בעצרת. צילום: אבשלום ששוני

"מתייצבים מול השנאה - לא תוכלו לנו"
 
דגש גדול ניתן על האבטחה במהלך האירוע. הנואמים דיברו מאחורי זכוכית משוריינת, וחלק מהם הגיעו ברכבים משוריינים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח את נאומו ופנה לנשיא המדינה לשעבר ביל קלינטון: "ברוכים הבאים, חבר. חבר של ישראל". לאחר מכן אמר: "לפני עשרים שנה עמד כאן הרוצח הארור וכיוון את כוונת האקדח ליצחק רבין. יצחק נפל במערכה- כולנו היינו על הכוונת. מדינת ישראל. הדמוקרטיה הישראלית. החברה הישראלית. התקווה הישראלית. כולנו היינו על הכוונת. אנחנו מתייצבים כאן היום, יחד, מול הכוונת של אותו הרוצח; מול השנאה והמשטמה של שוליים קיצוניים ואלימים- כדי לומר: לא תוכלו לנו".
 
הנשיא התייחס לדברי ההסתה שמופנים לאחרונה לנבחרי הציבור ואמר: "מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית; מדינת ישראל של מגילת העצמאות לא תיפול קורבן- על מזבח האלימות וההפחדה שלכם. לעולם לא, ולמשתיקים, ולמאיימים, למניפי האגרופים הקפוצים, ליוצרי תמונות האס.אס. למאיימים על חברי וחברות כנסת, שופטים ושופטות, למאיימים על שרים וראשי ממשלות, אני רוצה לומר היום: 'אנחנו לא מפחדים- מכם' 'אנחנו לא מפחדים- מכם'. גם בתוך מתקפת הדמים הנוכחית, אל מול טרור נפשע שלא מבחין בין תל אביב לגוש עציון; בין באר שבע לכוכב השחר: הדמוקרטיה הישראלית לא חדלה לגלות את חוסנה, ועל כך ליבנו מלא היום גאווה", הוסיף הנשיא.


הנשיא ריבלין. צילום: אבשלום ששוני

עוד הוסיף ריבלין: "עשרים שנים חלפו, ועדיין. אנחנו עוסקים יותר מדיי בחיטוט בפצעי העבר ופחות מדיי בבניין העתיד. יותר מדיי בתחושת הצדק והעלבון של כל צד, מחנה ומגזר בתוכנו, ופחות מדיי בהבנה ובהקשבה לצד האחר. יותר מדיי בפחד, פחות מדיי בתקווה. אנחנו לא צריכים לפחד. הדמוקרטיה הישראלית איתנה מספיק, אנחנו חזקים ואמיצים מספיק כדי לפתוח לרווחה את שערי הישראליות, כדי שכל קבוצה בתוכנו תיקח חלק שווה בעיצוב דמותה ועתידה של מדינת ישראל. אנחנו כאן היום, כי יש לנו חלום. כי לצד הוויכוח על הדרך, לצד התקוות והזהויות השונות שלנו, יש לנו גם חלום משותף. יש לנו תקווה ישראלית משותפת. אנחנו אולי מתווכחים על הדרך; אבל אנחנו חולמים יחד, על ישראל שהצדק הוא נר לרגליה, על ישראל שנחושה להמשיך ולצעוד, לאור חזונם של נביאי ישראל. אנחנו אולי מתווכחים על הדרך, אבל אנחנו חולמים יחד, על ישראל שמתנערת מהקיצונות ומהגזענות"

קלינטון" התאהבתי בראש הממשלה שלכם"

הנשיא ה-49 של ארצות הברית, ביל קלינטון, שהיה שותפו של ראש הממשלה המנוח להסכמי אוסלו ואחראי לביטוי שכל כך מזוהה עם רצח רבין, "שלום חבר", השתתף גם הוא בעצרת. בתו של יצחק רבין, דליה רבין, שהזמינה אותו לבמה, אמרה: "20 שנה ושוב אתם גודשים את הכיכר, באים לזכור אותו ולהישבע אמונים לדמוקרטיה שלנו. כולנו מכאן נצא עם בשורה שלא תהיה יותר אלימות בתוכנו".

קלינטון עלה לבמה ועשרות האלפים שהגיעו לעצרת מחאו לכבודו כפיים. בתחילת דבריו סיפר הנשיא לשעבר: "אתמול, כשהייתי בירושלים עשיתי מה שעשיתי בכל נסיעותיי לישראל. ב-20 השנים האחרונות עמדתי בהר הרצל לצד קברו של רבין ולאה רבין, חשבתי על חייו והשיעורים שהוא העביר, המורשת שלו".
 
"הוא הגן על המדינה, אבל חשוב מכך, הוא העביר והאיץ את הערכים המהותיים והבסיסיים ביותר של ישראל. הוא עמד על כך שבשם חופש והשלום נכבד את השונה מאיתנו, ונבצר את הדמוקרטיה. למדתי ממנו הרבה. הוא לא בחר לעשות את המעשה הקל ולהתכחש לעובדות. בכל פעם שהייתה בעיה הוא רצה לפתור אותה ולא להתעלם ממנה".

"היום בו נרצח רבין היה הגרוע בכל 8 שנות נשיאותי": לנאום המלא של קלינטון בעצרת

אובמה: "לבחון כל הזדמנות לשלום"

נשיא ארצות הברית הנוכחי, ברק אובמה, נשא נאום מוקלט ששודר אל האלפים שהגיעו לתל אביב. בנאומו אמר אובמה: "זה כבוד גדול להצטרף אליכם שוב, להיזכר באיש של השלום. 
בלילה שהוא נלקח מאיתנו, יצחק הסתכל אל האלפים שבכיכר ואמר שדרך השלום עדיפה על דרך המלחמה והבטיח שימצה כל הזדמנות על מנת להשיג זאת". 
 
"יצחק רבין הבין את הסכנות שעמן מדינת ישראל מתמודדת. אחרי הכל, הוא הגן על ישראל כחייל וכרמטכ"ל. הוא גם אמר שהפלסטינים לא יוכלו להישלט לנצח בעזרת כוח, וכמו מדינאי אמיתי, הוא התכוון לבחון כל הזדמנות. כל אפשרות להשיג שלום. בימים הקשים האלה, לישראלים, לפלסטינים ולאזור, החיים של יצחק, החלום על שלום, ממשיכים לעורר בנו השראה".
 
"מה שהוא אמר לקהל באותו הלילה נותר נכון עבור כולכם, בכך שבאתם הנה היום אתם מוכיחים שאנשים באמת רוצים שלום ומתנגדים לאלימות. כשאתם עומדים פה למען העתיד שאתם מאמינים בו, דעו לכם שהמחויבות של ארצות הברית לביטחונה של מדינת ישראל לעולם לא תתערר, כך גם מחויבותנו לתמוך בישראלים ובפלסטינים בניסיונם להשיג שלום. עודני מאמין במה שאמרתי בירושלים לפני שנתיים, ששלום הוא נחוץ, צודק ואפשרי".

לסיום אמר אובמה: "לא משנה כמה קשים הימים, לא משנה כמה קשה הדרך, זה חזון שאיננו יכולים לוותר עליו. בביקורי האחרון בישראל, ביקרתי בהר הרצל, חלקתי כבוד ליצחק רבין, ושם במקום המקודש ההוא והלילה, יצחק עדיין מדבר. בואו נוכיח שאנחנו מתנגדים לאלימות לקיצוניות מכל סוג שהוא. בואו ננסה לבחון כל הזדמנות לשלום, שאנחנו יודעים שנחוץ, צודק ואפשרי להשיג. כי כדור יכול לקחת את חייו של אדם, אבל רוחו והחלום שלו על השלום, לעולם לא ימות".
 
עצרת ללא פוליטיקאים

העצרת, שהיתה בשנים האחרונות מוקד לחיכוכים פוליטיים, שגרמו לחלק מהאזרחים להדיר רגליהם ממנה, ניסתה השנה שלא להזדהות עם השמאל, על מנת למשוך אליה את לב הקונצנזוס. השם שניתן לה על ידי המארגנים היא: "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה". העצרת התקיימה ללא פוליטיקאים כיוון שהמארגנים החליטו כי רק אמנים יגיעו לאירוע.

את העצרת שהנחה רינו צרור, נפתחה ב"שיר לשלום" בביצוע של הזמרת נינט טייב. כזכור, שיר לשלום נעל את העצרת לפני 20 שנה כשבסיומה נרצח יצחק רבין ז"ל. את השיר ביצעה אז מירי אלוני.
 

חוזרים לכיכר. מאה אלף הגיעו הערב לעצרת. צילום: אבשלום ששוני

בתום השיר בביצועה של נינט, עמד הקהל הרב בכיכר דקת דומיה לזכרו של רבין ולאחר מכן הוקרן על צגי הענק בכיכר אחד מסרטוני ההסתה שהופצו בזמנו נגד רבין.
 
האם השכולה, שרה רוזנפלד, שבנה מלאכי רוזנפלד ז"ל נרצח בפיגוע בבנימין לפני חצי שנה, דיברה גם היא בעצרת: "אני אישה יהודייה, תושבת מדינת ישראל, אני אשת איש, אני אמא, אבל הכובע שאני עומדת בגללו הערב כאן הוא המכאיב ביותר- אני של אמא של מלאכי".
 
"בעיני אין דבר נוראי מזה שאדם מחליט לגדוע חיים של אדם אחר ויחד עם זה ברור לי שאין כדורים שיצליחו לחתוך את הקשר החי שבין חלקי העם הזה".
הקהל הגיב במחיאות כפיים לדבריה.

עוד הוסיפה רוזנפלד: "אני זוכרת עד היום את תגובתו של מלאכי ששמע על הרצח הנוראי של ראש הממשלה שלנו, את הזעזוע והטלטלה, לכן אין ספק שכולו משפחה אחת ובחינוך אצלנו אין מקום לכל סוג של אלימות. אני מקדימה תמיד את אהבת האדם לאהבת הארץ ומתפללת שלא תהיה סתירה ביניהם". 
 

הערב בכיכר. צילום: אבשלום ששוני

 
הזמרת ריטה, שרה "אני גרה מול המים" ולאחר השיר הוקרן סרטון תחנות בחייו של רבין. בהמשך, שרו הזמרים שי צברי, טוני נאסר, נסרין קדרי. במהלך העצרת, שר גם הרב דוד מנחם את השיר "אנא בכוח". העצרת ננעלה בשירת התקווה בביצוע נועם רגב.