עשרים שנה לרצח יצחק רבין ז"ל: הנשיא ה-49 של ארצות הברית, ביל קלינטון, שהיה שותפו של ראש הממשלה המנוח להסכמי אוסלו ואחראי לביטוי שכל כך מזוהה עם רצח רבין, "שלום חבר", הגיע לעצרת שהתקיימה הערב (שבת) בכיכר רבין לזכרו.



בתו של יצחק רבין, דליה רבין, הזמינה אותו לבמה ואמרה: "20 שנה ושוב אתם גודשים את הכיכר, באים לזכור אותו ולהישבע אמונים לדמוקרטיה שלנו. כולנו מכאן נצא עם בשורה שלא תהיה יותר אלימות בתוכנו".



קלינטון עלה לבמה ועשרות האלפים שהגיעו לעצרת מחאו לכבודו כפיים. בתחילת דבריו סיפר הנשיא לשעבר: "אתמול, כשהייתי בירושלים עשיתי מה שעשיתי בכל נסיעותיי לישראל. ב-20 השנים האחרונות עמדתי בהר הרצל לצד קברו של רבין ולאה רבין, חשבתי על חייו והשיעורים שהוא העביר, המורשת שלו".


צילום: אבשלום ששוני
 
"למדתי ממנו הרבה"
 
"הוא הגן על המדינה, אבל חשוב מכך, הוא העביר והאיץ את הערכים המהותיים והבסיסיים ביותר של ישראל. הוא עמד על כך שבשם חופש והשלום נכבד את השונה מאיתנו, ונבצר את הדמוקרטיה. למדתי ממנו הרבה. הוא לא בחר לעשות את המעשה הקל ולהתכחש לעובדות. בכל פעם שהייתה בעיה הוא רצה לפתור אותה ולא להתעלם ממנה", סיפר הנשיא לשעבר.

עוד אמר קלינטון: "היכן שהיו בעיות, הוא רצה לפתור אותן ולא להתחמק מהן. כאשר חתם על ההסכם ב-1993 הוא אמר שהפלסטינים ונידונים לחיות על אותה הארץ איתנו, כשאלתי אותו מדוע עשה זאת הוא ענה: 'איני רוצה לראות את ישראל מגיעה לצומת דרכים שבה ניאלץ לבחור בין היותנו מדינה יהודית או דמוקרטית. אני חושב שאנו צריכים לחיות ביחד'. למרות הקרבות והמאבקים שהוא היה שותף להם - הוא לא הפסיק לראות את יריביו כבני אדם. הדבר החשוב מכל שלמדתי ממנו - הוא לעולם לא רצה לוותר על החלום לשלום".

 קלינטון ודליה רבין. צילום: אבשלום ששוני
 
על הקשר המיוחד ביניהם אמר: "באופן יותר אישי, אני למדתי הרבה על איך יצחק רבין בחר בחירה שאנו בוחרים כל יום - תחשבו על זה בכל יום שאתם מתעוררים, האם אתם עם יותר תקווה או פחות לגבי האתמול? לפעמיים אנו מסתכלים על העולם וחושבים שיכולים לעשות הכל, ולפעמים לא. כל יום אתם יכולים לבחור- פחד או תקווה, העצמה או חוסר ביטחון".

עוד הוסיף כי "המורשת של רבין באיזה שהוא אופן מאוד ברורה ובלתי ניתנת לערעור, הוא הקדיש חייו לשרת את המדינה והערכים שלה והקריב את חייו כדי שתוכלו לחיות בשלום. למה כל זה מסתכם? זה כבר תלוי בכם קהל נכבד". לפני 10 שנים עמדתי כאן במרחב הזה ואמרתי שאם יכולתי באופן מופלא להחזיר את רבין בחזרה לחיים הוא היה אומר 'תפסיקו לברבר ובואו נתחיל לעבוד'". 
עוד פנה הנשיא לשעבר לקהל ואמר: "אתם עומדים ורואים את המאבק בין אלה שרוצים שיתוף פעולה ואלא שרוצים קונפליקט. בין אלה שרוצים שיתוף פעולה לאלה שבוחרים באמצעים מודרניים לרצח. כולכם כאן צריכים להחליט כשאתם עוזבים כאן הערב, ונחשפים לחייו של רבין, כי הפרק האחרון צריך להיות כתוב על ידי האנשים שלמענם הוא הקריב את חייו".

"בין אם התווכחנו או צחקנו או בכינו, יצחק רבין ידע מי הוא, במה הוא מאמין למה הוא אהב את ישראל ומה הוא רצה להיות. הוא האמין שדמוקרטיה, חופש ושלום, עדיפים על קונפליקט והם חיוניים", אמר.

 צילום: אבשלום ששוני
 
"הוא היה מודע למה שעלול לקרות לו"

לסיום אמר קלינטון: "התאהבתי בראש הממשלה שלכם, היום שבו הוא מת היה היום הגרוע בשמונה שנות נשיאותי. הוא היה מודע לחלוטין למה שעלול היה לקרות לו והוא ידע שזה יכול לקרות ע"י מרצח ישראלי. אל תשכחו שלא הרבה לפני הרצח נשיא מצרים נרצח ע"י מצרי, בגלל שעשה שלום עם ישראל. הצעד הבא במסע המופלא של ישראל כשהיא כבר עכשיו מעצמה של היי טייק ושגשוג, ייקבע על ידכם. שאלוהים יברך את זכרו ואת עתידה של ישראל, למענה הוא הקריב את חייו".