השמאל הישראלי נוהג בהתנשאות אליטיסטית כלפי המזרחים בפריפריה, כך אמרה אתמול ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בכינוס סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. הדברים נאמרו בתשובה לשאלת סטודנטית שתהתה היכן תעמוד שאלת הפריפריה במפלגת העבודה בבחירות הבאות.



יחימוביץ' תלתה את ההפסד בבחירות האחרונות בנאומו של יאיר גרבוז בעצרת השמאל בכיכר רבין ("מנשקי קמעות ועובדי אלילים השתלטו על המדינה"): "אצלנו תמיד קם האידיוט התורן, שיש לו מה להגיד על המצביעים של המחנה האחר - בהמות, צ'חצ'חים, מנשקי מזוזות משתטחי קברים וכן הלאה".



לדבריה, רבים בציבור חשדו בשמאל שמה שגרבוז אומר, זה מה שחושבים בלב. "ואתם יודעים מה? הם צדקו. יש התנשאות אליטיסטית במחנה שלנו, כלפי הפריפריה. תקראו לזה מזרחים, תקראו לזה מצביעי הימין, בעיקר כלפי מצביעי הליכוד. יש לנו ראיית עולם משובשת ויהירה שאומרת כאילו הבחירה שלנו היא רציונליות ושלהם אמוציונלית, והם אומרים את זה, שלא נדבר על ביטויים גזעניים ממש."



חברת הכנסת ממפלגת העבודה הוסיפה כי אי אפשר לכבוש ולהביא אנשים להצביע בשבילך כשאתה בז להם. "זה לא הולך. וזה גם לא נכון, ההצבעה שלהם היא לא יותר אמוציונלית מההצבעה שלנו, אנחנו הולכים לקלפי מסיבות אמוציונליות לא פחות; מסיבות זהותיות, מתחושת דמיון ושייכות למפלגות מסוימת ומועמדים מסוימים, מסיבות שבטיות, מסיבות עדתיות. וחשוב שנדע את זה. מזרחים מצביעים למזרחים ואשכנזים ואילו אשכנזים מצביעים לאשכנזים".



לדבריה, הבחירות האחרונות היו הזדמנות פז לניצחון השמאל: "כל הכוכבים הסתדרו בשמים עבורנו. המיאוס מנתניהו היה עצום, החיבור הפוליטי של בוז'י וציפי לבני היה חיבור נכון, הוא שינה את מאזן הכוחות כך שנוצר מרכז כובד אצלנו. לכן גם גיביתי אותו. מה שהיה בתוך מפלגת העבודה היה חסר תקדים מבחינת החיבור והאחדות. לא היו חתירות מתחת לפני השטח ולא היו הסכסוכים הישנים, היה הרבה כסף, התקשורת היתה אתנו ואני אגיד לכם יותר מזה, אני חושבת שבוז'י היה מתאים לסיטואציה הזאת, כי בסיטואציה כזו כשכל הכוכבים מתחברים, צריך מישהו שלא מעצבן, כמוני למשל".