עימות חריף אירע היום (שני) במפלגת העבודה על רקע כוונת יו"ר המפלגה, יצחק הרצוג, להביא ביום ראשון לוועידת העבודה הצעת החלטה להגדיל את מספר הצירים בוועידה ב-450.



לקראת ישיבת הסיעה השבועית שהתקיימה בכנסת, הפיץ ח"כ יוסי יונה, לכלל חברי הסיעה ובראשם ח"כ הרצוג מכתב ובו דרישה מצד פעילים רבים במפלגה לקיים בסיעה דיון בנושא הצרופים לוועידה.



הפעילים ובראשם יוסי שאול, אור קשת ותמיר מנצור-כרמל העלו טענות קשות על התנהלותה של המפלגה בסוגיה וגם מחו על ההליכים בבחירות נציגי המפלגה לקק"ל.



לטענתם "צרוף של מספר כה רב של חברים ח דשים לוועידה ללא הליך בחירות תקין ושקוף מפרה באופן חמור את יסודותיו של ההליך הדמוקרטי שעומד ביסוד בחירתם של חברות וחברי הוועידה".



"יצירת עיוותים חדשים"


עוד נאמר במכתב כי " צירופם של חברים בהיקף כה רב בדרך זו מנוגדת לרעיון המקורי שהנחה את הקמתה של וועדת הצירופים. אין כאן 'תיקון עיוותים' אלא יצירתם של עיוותים חדשים".



במפלגת העבודה קיים מנגנון לצרף חברי ועידה חדשים לאחר כל בחירות לוועידה כדי לבצע "מקצה תיקונים" שנועד להכניס מתמודדים בכירים שלא הצליחו להיבחר. לאחרונה נעשו צרופים כאלה על לאחר הבחירות לוועידת העבודה בשנת 2012 על ידי יו"ר המפלגה דאז, שלי יחימוביץ שצרפה 380 צירים.



כעת מבקש הרצוג לבצע צרופים דומים אך מדובר במהלך שקורה באמצע כהונת ועידת העבודה ולא לאחר בחירות, דבר שלדברי המתנגדים לא קרה מעולם. על רקע זה פנו אתמול קבוצה של פעילים מרכזיים והביעו מחאה.



"היה ונכונה טענתם ואכן קיימת כוונה לצרף מספר כה רב של חברים חדשים לוועידה ללא הליך בחירות תקין ושקוף, הרי שמדובר בפעולה שמפרה באופן חמור את יסודותיו של ההליך הדמוקרטי שעומד ביסוד בחירתם של חברות וחברי הוועידה", הם טענו.



לדבריהם "אם יוזמה זו אכן תצא לפועל, היא עשויה לפגוע אנושות בריבונותה של הועידה ובסמכותה לקבל החלטות העוסקות בנושאים מהותיים למפלגה, וזאת משום שהחברים החדשים, המצורפים לוועידה בהליך בלתי דמוקרטי בעליל, כך על-פי הטענות, יכולים להשפיע על החלטותיה ולהטות אותם שלא בדין".



מחלוקת בקרב הח"כים


יו"ר הסיעה ח"כ מרב מיכאלי סירבה היום להעלות את הנושא לדיון. ח"כ יונה הביע מחאה ודרש בתוקף את זכות הדיבור. ח"כ ציפי לבני ניסתה אף היא למנוע את הדיון בטענה שהוא אינו נוגע לתנועה אלא רק לעבודה. "אם אתם רוצים להרוס את מפלגת העבודה, אל תמשכו לתוך זה את המחנה הציוני כולו", אמרה. ח"כ מיכל בירן אמרה לה: אם לא מתאים לכם תצאו ואכן לבני נטשה את הדיון. בצאתה אמרה חברת הכנסת לעמיר פרץ שיצא עמה: "אני משאירה למפלגת העבודה להרוג את עצמה".



בשלב זה תקף מזכ"ל המפלגה חיליק בר את ח"כ יונה. "זה לא המקום. אתה מבייש אותנו. אל תכבס את זה בסיעה. יש לך טלפונים שלנו. אם יש בעיות דבר אתנו".



ח"כ מיקי רוזנטל אמר: "בוז'י הבטיח שקיפות אבל אין פה שקיפות". כאן פתח יו"ר המפלגה הרצוג בצעקות רמות לעבר ח"כ יונה: "אתה לא פנית אלי. אתה עושה דווקא ורוצה לבזות אותנו כדי שישמעו על זה. אני לא אתן לתרבות הקלוקלת שאתה מנסה להביא להיות פה".



ח"כ יונה: "אתה מביא תרבות קלוקלת. ביחד אני ואתה ננקה אותה".


הרצוג: "אתה חוצפן".


יונה: "אתה חצוף. אל תדבר אלי ככה. בקשתי דיון ענייני ואתה הופך אותו לדבר אישי".



בעקבות העימות שלחו אמש ח"כ הרצוג וח"כ בר מכתב נזעם לח"כ יונה בו כתבו: אנו דוחים את מכתבך מכל וכל ומצטערים על כך שאתה חוזר על דפוס הפעולה הישן של הכפשת המפלגה".




ח"כ פרופ' יוסי יונה בתגובה להאשמות ח"כ הרצוג: "אני מצר על דבריו החמורים שאני כלי לפגיעה בשמה ובתדמיתה של המפלגה. יחליטו חברי המפלגה מי מאתנו מכבד יותר את תדמיתה של המפלגה ואת ערכיה ומי פחות".



"אני נמנה על אלה שמבקשים לחדש ולחדד את ערכיה המסורתיים של מפלגת העבודה ולקדם יוזמות חוק ומדיניות חברתית שיש בה משום קידום הרווחה של מעמד הביניים והשכבות המוחלשות בישראל, אלו שאנו מתאווים לתמיכתם. במקרים רבים לא זכיתי לתמיכת הרצוג ולגיבוי ממנו", אמר ח"כ יונה.



יו"ר הסיעה מיכאלי מסרה כי היא לא סירבה להעלות את הנושא אלא סירבה להעלות בישיבת סיעת המחנה הציוני נושאים הקשורים למפלגת העבודה.