הצעות החוק לתיקון חוק הנוער ולתיקון חוק העונשין עברו הערב (שני) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.



התיקונים לחוק עברו בשל התופעה הגדלה בה בני נוער לוקחים חלק מרכזי בפעילויות טרור. פרקליטות מחוז ירושלים פרסמה כי מידי שנה מוגשים מאות כתבי אישום בגין אירועי התפרעויות ויידויי אבנים בקרב בני נוער, כאשר בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בעבירות אלה.



בעוד החוק מאפשר הטלת עונשים כבדים כנגד בגירים הלוקחים חלק בפעילויות טרור, נתקלת המדינה לעיתים בקשיים כאשר מדובר בבני נוער ולכן נחלשת ההרתעה אל מול קבוצת אוכלוסייה שלמה.



כיום ישנה אפשרות להרשיע קטין שביצע עבירה ולחייבו במאסר, או לחלופין, קיימת בפני בית המשפט האפשרות לקבוע כי קטין ביצע עבירה אך לא להענישו, אלא לחייב את הקטין או את הוריו בתשלום קנס או הוצאות משפט או פיצויים לאדם אשר ניזוק מעבירתו. הצעת החוק מאפשרת הטלת קנסות, הוצאות משפט, פיצויים גם על הורים אשר ילדיהם הורשעו ונשלחו למאסר.



בנוסף, שלילת הטבת כספי גמלאות מהוריו של ילד שהורשע בעבירות של יידוי אבנים, אשר בוצעה מתוך מניע לאומני או בזיקה לפעילות טרור. בתקופה בה הנער נמצא במאסר עקב הרשעה ישללו קצבאות ביטוח לאומי של הוריו כגון קצבת ילדים, מענק לימודים, תוספות כספיות כגון מזונות המגיעות להוריו, תוספת עבור הילד לקצבת נכות, קצבת שאירים וכו'.



שרת המשפטים אמרה: "גל הטרור הנוכחי ובעיקר אינתיפאדת הקטינים הציבה למדינה אתגרים וקשיים רבים וחייבה אותנו להפעיל יצירתיות ונחישות במטרה למגר את התופעה. חבילת החוקים תסייע לנו ליצור חומה מבוצרת כנגד הטרור, דואגת לענישה מוחמרת ומותאמת וכן מחייבת את ההורים ליטול אחריות ולשלם את המחיר למעשי ילדיהם. הצעת החוק מעבירה מסר ברור - לטרור אין גיל וכך גם לדין".