שר הביטחון משה (בוגי) יעלון קרא הבוקר (שלישי) בפתח הדיון המיוחד של הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון 2016 בכנסת לוועדה שלא לאשר את התקציב כפי שהוצג על ידי האוצר.



לדברי יעלון, "התקציב כפי שהוא מוצג לא מאפשר למערכת הביטחון ולצה"ל להצטייד ולפעול ולתת מענה לצרכים הביטחוניים". יעלון הוסיף ואמר כי "ראש הממשלה הבהיר שזה לא סופי ושצריך לתת תוספת לתקציב, ולכן כל עוד לא ניתנה התוספת ואנו לא יודעים את מהותה, אמליץ לוועדה לא לאשר את התקציב ולהמתין להשלמתו. התקציב כפי שהוצג לא מקובל עלינו, כי האיומים לא פחתו, אלא רק השתנו. אם זה גל הטרור ואם זה ההתפתחויות באזור שמחייבות הערכות מודיעיניות אחרות".



בין הצדדים עומד פער של 8 מיליארד שקלים


הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון 2016 התכנסה הבוקר לדיון מסכם ומכריע בנושא, בהשתתפות השר יעלון, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ונציגי משרדי הביטחון והאוצר, כשבין הצדדים עומד פער של כשמונה מיליארד שקלים.



התקציב המתוכנן, כפי שהוגש על ידי האוצר, עומד על סכום של 56.1 מיליארד שקל, בעוד שבמערכת הביטחון דורשים תקציב של 64 מיליארד שקל. עם זאת, ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון כבר המליצה על קביעת תקציב חומש של 59 מיליארד שקל בשנה, החל משנת 2016 ובמקביל על קיצוץ של 11% בכוח האדם של צה"ל עד 2017. עוד המליצה הוועדה לקצר עד שנת 2020 את שירות החובה לגברים לשנתיים בלבד.



שר הביטחון ציין כי מערכת הביטחון הציגה תכנית משלה המבוססת על תכנית רב שנתית המכונה "גדעון", האמורה לתת לצה"ל את המענה הדרוש. יעלון הוסיף כי בכל דיון על התקציב עולה נושא המשרתים בקבע באופן לא ראוי לדעתו: "אני מקווה שהשלמת התקציב תעשה סוף לסאגה הזו וניחלץ מן המשבר".



בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צחי הנגבי: "הגענו אל רגע האמת, אל סוף המרתון, אבל אני לא בטוח שזה הסוף. ככל שמגיעים לסוף המרתון פתאום יש עוד 150 מטר. קיווינו להגיע לאחר 12 ישיבות ארוכות לרגע שבו נוכל לברך על המוגמר ולתמוך בתקציב הביטחון לשנת 2015 ובעיקר ל-2016. אני מעריך שהסיכוי שנוכל לתמוך בתקציב המוצע ל-2016 הוא מאוד קלוש מטעמים רבים ומגוונים".



ח"כ מוטי יוגב: "הפגיעה בעורף עלולה להיות פי כמה מכל תוספת תקציבית"



ח"כ מוטי יוגב הצביע נגד אישור תקציב הביטחון ואמר שללא תוספת, לא יוכל לאשר בוועדה המיוחדת לתקציב הביטחון את תקציב זה. "עוד באישור התקציב הקודם התרעתי על כך שהתקציב המוצע למערכת הביטחון אינו מאפשר לצה"ל לעמוד במשימות הגנת המדינה במשימותיו השוטפות ובהתמודדות עם אתגרי העתיד", אמר יוגב, והוסיף: " לכן לא אישרתי את תקציב הביטחון המוצע לשנת 2016 בוועדת חוץ וביטחון".



ח"כ יוגב ביקש להוסיף שאכן האיומים השתנו: "הם מחייבים יותר מודיעין, יותר מוכנות ויותר היערכות ובמידה ולצה"ל לא תהיה את המוכנות המלאה להגן על קיומנו, הפגיעה בעורף עלולה להיות פי כמה מכל תוספת תקציבית".



בנוסף לכך, ח"כ יוגב מבקש להגדיל את תקציב ביטחון הפנים משום שהממשק בין האיומים הביטחוניים בארץ, בדגש על ירושלים, לבין התפרצויות כלליות באזורינו נעשה הדוק יותר ומחייב הגדלת תקציבי הביטחון וביטחון הפנים.