בשורה משמחת לכיס: בתום כחודשיים של דיונים מרתוניים אישרה היום (רביעי) ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת פה אחד את סעיפי "הגנה על בריאות הציבור (מזון)", המכונה "רפורמת הקורנפלקס", במסגרת חוק ההסדרים.



יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר: "זוהי שעה מרגשת, רווחתם ובריאותם של אזרחי ישראל צפויה להשתפר. הרפורמה עתידה להפחית את יוקר המחיה ולהוריד את מחירי המזון לצרכן. לאורך כל עשרות שעות הדיונים, לא שכחנו לרגע את אזרחי ישראל, ובמיוחד את האוכלוסיות החלשות, אשר שיעור ההוצאות שלהן על מוצרי מזון הולך ותופח. לכן אישרנו הקלות דרמטיות ליבואני מזון יבש, אך לא התפשרנו על בריאות הציבור והידקנו את הפיקוח על העוסקים במזון". החוק ייכנס לתוקף חצי שנה מיום פרסומו.



פישוט תהליכי ייבוא מזון "יבש"


הרפורמה, הנפרשת על פני 221 עמודים ו-334 סעיפים, עוסקת בהסדרה מקיפה של ענף המזון בארץ וכלל העוסקים בו. חברי הוועדה קבעו חובות, כללים, אחריות ותנאי רישוי לגבי כל אחד מהם, במסגרתם הוחלט על הסרת עיכובים וחסמים ביורוקרטיים ופישוט תהליכי ייבוא של מזון "יבש" לישראל. במהלך הדיונים בוועדה העריך שר האוצר משה כחלון, כי פעולות אלה יובילו להוזלה של מאות שקלים בסל המזון השנתי של כל משפחה בישראל.



בין ההקלות: ביטול הדרישה מיבואן להציג מסמכים מקוריים מיצרן המזון ובכך תיפתח למעשה האפשרות לייבוא מקביל, זירוז הכנסת מוצרי מזון לתחומי ישראל, וביטול בדיקות של מוצרי בשר. ההקלות שנקבעו מבוססות על מודלים הנהוגים באיחוד האירופי ובארצות הברית. עם זאת, לא ניתנו הקלות ביבוא מזון "רגיש" (כמו: מזון לתינוקות, בשר ומוצריו, תוספי תזונה). עוד קבעה הוועדה כי בשר מעובד ובשר קפוא שהופשר יימכרו רק אם יסומנו ככאלה במילים מפורשות. בנוסף, בשר קפוא שהופשר יימכר רק אם ייארז מראש. חברי הכנסת החליטו גם לאסור על ייחוס סגולה של חיזוק, ריפוי הגוף, הקלה על מחלה או מניעת מחלה למוצר מזון.



בנוסף שופט יהיה רשאי להטיל עד שנתיים מאסר או קנס של עד 900 אלף ש"ח על מזון בלתי ראוי למאכל אדם ועבירות נוספות. משרד הבריאות יוכל להטיל עיצומים כספיים בגובה של בין 8,000 ל-40 אלף ש"ח על מפרי סעיפי החוק.



ח"כ איציק שמולי בתגובה לאישור הרפורמה: ״החוק מקל אומנם משמעותית על הליכי הייבוא וייצור תחרות גדולה יותר אצל היצרנים והיבואנים אבל אין שום ערובה לכך שהדבר יתבטא במחיר על המדף בהורדת מחיר. הרשתות נותרות חזקות מדי ועכשיו הם יקנו מוצרים במחיר זול יותר, אבל כחלון לא מחייב אותם לתרגם זאת להורדה במחיר. כפי שההפחתה במע"מ נבלעה ולא הורגשה אצל הצרכנים סביר להניח שכך יקרה גם הפעם״.