ההודעה על מינויו של ראש מערך ההסברה הלאומי, רן ברץ, ממשיכה לעורר הדים וכעת צפות התבטאויות על נשיא ארה"ב, ברק אובמה ועל מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי. ברץ כינה את תגובתו של אובמה לנאום רה"מ, בנימין נתניהו, בקונגרס טרם הבחירות בחודש מרץ האחרון כ"אנטישמיות מודרנית".



בעמוד הפייסבוק שלו כתב ברץ: "תרשו לי להיות קצת חריף, בניגוד להרגליי המתונים: ככה נראית אנטישמיות מודרנית בארצות מערביות ליברליות. והיא באה כמובן עם הרבה סובלנות והבנה לאנטישמיות האסלאמית; כל כך הרבה סובלנות והבנה, עד שמוכנים אפילו לתת להם אטום".



לאחר בחירתו של אובמה לכהונה שנייה ב-2012, כתב ברץ באתר מידה אותו ייסד: "בארצות הברית יישב לעוד ארבע שנים נשיא פרו-ערבי ואנטי-ישראלי, שמינויו ומדיניותו לקדנציה הקרובה יהיו קיצוניים יותר, ואין לו יותר מה להסתיר או להפסיד. היהודים שוב הצביעו לאובמה ברוב גדול, והעידו בכך עד כמה מתרחב ומעמיק הפער בין יהודי ישראל ליהודי ארה"ב. היהודים הרואים באובמה פרו-ישראלי הם אלו שביקורתם הקיצונית על ישראל והמדיניות הישראלית חסרת האחריות שהם מייחלים לה מעלה את השאלה במה הם עצמם פרו-ישראליים..



בהתבטאות נוספת הנוגעת לקרי, כתב ברץ בעמוד הפייסבוק שלו באוקטובר 2014 בעמוד הפייסבוק שלו: "הלכתי לראות את הנאום של קרי, שבו הוא קישר בין ישראל לדאעש, והיה די קורע, אז סיכמתי בשבילכם. אחרי הכהונה כמזכיר המדינה מובטחת לו קריירה משגשגת באחד ממועדוני הסטנדאפ בקנזס סיטי, מוסול, או במתקן בחולות".



הממונה על ההסברה בעוד אמירות שתוקפות את ממשל אובמה, בעיתוי טרם פגישתם המכרעת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואובמה. ביוני האחרון לאחר שנשמעו קריאות בוז ל שר האוצר האמריקני, ג'ייקוב לו, בכנס הג'רוזלם פוסט כתב ברץ: "בהחלט לא מנומס. הוא גם בדיוק סיפר על כל הדברים הטובים שאובמה מסייע בהם לישראל. ובאמת אובמה, איש יחסי-ציבור מבריק, נותן די הרבה. אז על מה התרעומת? הסיפור פשוט. בזמן שאובמה עוזר לנו עם סוגיות טקטיות כמו איומי חמאס וחיזבאללה, הוא ממסד אסטרטגיה עולמית חדשה של פשרה מול איראן, ומייצר לנו (ולעוד מדינות באזור) בעיה אסטרטגית גרעינית גדולה".



לדבריו אובמה החליט עוד לפני שנבחר לנשיא שהאינטרס האמריקני הוא להפוך את איראן לבת-ברית. "זהו לב המחלוקת. זו מחלוקת אסטרטגית. היא לא נוגעת לאישיות של נתניהו ואובמה, ליחסים ביניהם, ליהודי ארה"ב או לנימוסי השולחן של מישהו. היא מושתתת כולה על אינטרסים מנוגדים בין מדיניות החוץ של אובמה לצרכי ישראל. במובן זה, אובמה בהחלט זרק אותנו מתחת לגלגלי האוטובוס, גם אם הוא עשה את זה עם חיוך כובש, תוך כדי שהוא מספק לנו פלסטרים וגבס בשפע לקול שירת הללויה של המקהלה היהודית השמאלנית בארץ ובארה"ב. אז כן, בוז".



"התבטאות לא ראויה"



ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב היום לביקורת שהושמעה נגד ראש מערך ההסברה הלאומי הנבחר, רן ברץ, שפרסם בעמוד הפייסבוק כי ניתן לשלוח את נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לגולן הסורי שבשליטת דאעש.



מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "בנימין נתניהו לא היה מודע לדברים שכתב רן ברץ ורואה בהם התבטאות לא ראויה. ברץ הבהיר לרה״מ שהתפקיד הציבורי מחייב אותו לנהוג בממלכתיות ובאיפוק, שלא היה מחויב להם כאדם פרטי שמתבטא בפייסבוק".



ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג קרא לפיטורו לאלתר של ברץ ואמר: "ראש מערך ההסברה הלאומי איננו התוכי הפרטי של ראש הממשלה. זהו תפקיד ממלכתי חשוב בקודש הקודשים של ישראל, לשכת ראש הממשלה. אדם כזה שהתגולל על הנשיא אובמה, השמיץ את מזכיר המדינה קרי והחמור מכל - השפיל את נשיא מדינתו האהוב, הסמל החשוב מכל שלנו - חייב ללכת הביתה ומיד, עוד לפני שהגיע. זה היה שיקול דעת משובש לחשוב שאדם כזה מתאים לתפקיד ממלכתי ולכן אני תובע מנתניהו - עצור מיד את מינויו של ברץ".



ח״כ נחמן שי תקף את נתניהו על רקע מינו של ברץ וקרא גם הוא לבטל את המינוי. "ראש הממשלה אינו מחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות. מינויו של ד״ר ברץ לראש המערך ההסברה הלאומית הוא מינוי אומלל. יש לבטלו מיד".



ח"כ יואל חסון הביע פליאה לנוכח תגובת ראש הממשלה ואמר כי "תמוה בעיניי שראש הממשלה לא מכיר את מועמדיו לתפקידים בכירים כראש מערך ההסברה. אני לא מכיר את מר ברץ אבל ברור לי שמידה טובה אין לו. אני משוכנע שישנם לא מעט אנשי מקצוע רציניים שיתאימו לתפקיד גם מבלי לזלזל ולפגוע במעמדו של נשיא מדינת ישראל".



ברץ: "בסך הכל בדיחה פייסבוקית"



כזכור, לאחר הודעתו של נתניהו על מיניו של ברץ נודע כי ראש מערך ההסברה הנבחר פרסם בעמוד הפייסבוק שלו אימרות מעוררות מחלוקת לגבי נשיא המדינה.



בחודש אוקטובר כתב פוסט על כך שנשיא המדינה רובי ריבלין טס במחלקת תיירים וכתב כי ריבלין הוא דמות שולית עד שאין שום חשש לחייו. נראה לי שאפשר אפילו לשלוח אותו במצנח רחיפה לגולן הסורי שבשליטת דאעש; יום למחרת הם יחזירו אותו עם רצון לפתוח במשא-ומתן על חזרתם המיידית לעיראק



בשיחה עם מעריב אמר ברץ: "את הפוסטים האלה כתבתי כאדם פרטי ועכשיו אני מחויב בתפקיד להיות אדם ממלכתי. זו בסך הכל בדיחה פייסבוקית". כשנשאל האם כראש מערך ההסברה ינקוט בקו ממלכתי או ימני, השיב ברץ: "התפקיד שלי הוא לאומי ולא פוליטי וככה אני רואה אותו".



מבית הנשיא נמסר בתגובה: ״אנו רואים את הדברים בחומרה רבה ומנכ"ל בית הנשיא אף העלה את הנושא מול לשכת ראש הממשלה בבקשה להבין האם הדברים היו לנגד עיני רה''מ עת קיבל החלטתו למנות את הנ״ל לתפקיד. הדברים חמורים עוד יותר נוכח העובדה שמדובר בפקיד בכיר בשירות המדינה אשר אמור לשמש בתפקיד ייצוגי שכזה ולשקף את עמדותיה של מדינת ישראל בארץ ובעולם.