שרת המשפטים איילת שקד התארחה הבוקר (חמישי) בכנס הנהגות הקיבוצים שמתקיים בקיבוץ מעלה החמישה, ובדבריה כללה התייחסות רחבה לשיח ביקורתי שהשתרש לאחרונה בנוגע לחטיבה להתיישבות, ולתפקיד שממלאות הרשתות החברתיות בליבוי היצרים: "הסתכלתי בעצב רב בהשתלחות של ח"כים מיש עתיד והמחנה הציוני בחטיבה להתיישבות", אמרה שקד, "צריך לתקן את הגוף הזה, אך בוודאי שלא להרוס אותו. פעילות החטיבה חשובה להתיישבות בארץ והיא תהיה תחת אחריות הבית היהודי. אנחנו לא ניתן שיהרסו אותה בגלל פופוליזם זול".

שרת המשפטים המשיכה את דבריה בהתייחסות לתופעת ההסתה נגד פוליטיקאים בפייסבוק: "השיח בתקופה האחרונה נהפך לאלים מאוד. חלק מזה זה בגלל הרשתות החברתיות. אנחנו הפוליטיקאים מרגישים אחריות גדולה ומשתדלים למתן את התבטאויותינו ולהוקיע התבטאויות מסיתות. כשרת משפטים הקמתי ועדה שאמורה לתת פתרונות להתמודדות עם תופעת ה'שיימינג' בפייסבוק, וכחלק מכך הפרקליטות הגישה לאחרונה כתבי אישום נגד הסתה ובשבוע שעבר נעצרו אנשים שכתבו בפייסבוק דברים חמורים נגד ח"כ טיבי ונגד פוליטיקאים אחרים. התפקיד שלנו הוא למתן את השיח, אם בחקיקה ואם במתן דוגמה אישית".

"נעזור לסקטור הקיבוצי דרך תמיכה בחקלאות הישראלית"

בפתח דבריה התייחסה לפעילות סיעת הבית היהודי עבור התיישבות בישראל ובפרט עבור הקיבוצים: "בפעילותי בכנסת עשינו שני דברים משמעותיים עבור ההתיישבות: ביטול מס המעסיקים על עובדים זרים ושינוי הסכום של המגורים עם עובדים זרים. אנו רוצים להביא את היכולות שלנו כסיעה לכנסת, לתרום לשיתופי פעולה מוצלחים עם הקיבוצים מתוך ראייה הרואה בחקלאות ובתיישבות ערך חשוב. למשל, בגיבוש תוכנית אסטרטגית של 15 שנה קדימה עבור החקלאות הישראלית. בתור נשואה לבן קיבוץ, אני מודעת היטב לסקטור הקיבוצי, ואנו אף צוחקים שהמפא"יניקים של פעם היום זה הבית היהודי".

בנוגע להתנהלות הקיבוצים מול גורמי החוק והרגולציה, השרה שקד אמרה כי תשמח לעזור לקיבוצים בנושא: "דלתי פתוחה. נוצר מצב בשנים האחרונות שעודף משפטיזציה ובירוקרטיה הורסות הרבה חלקות טובות ואם תצטרכו את עזרתי מול היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, אדע לסייע".

מחלוקת עמוקה בנוגע למבקשי המקלט

את סוף דבריה ביקשה השרה שקד להקדיש לבית המשפט העליון, שלאחרונה מותקף על ידי גורמים רבים, גם מתוך מפלגתה של שרת המשפטים: "בית המשפט העליון הוא אחד מהיסודות של הדמוקרטיה במדינה התוססת שלנו. שיתוף הפעולה שלי עם בית המשפט ועם הנשיאה נאור צמוד ואנחנו מנהלות את מערכת המשפט יחד. יש לי מחלוקת עמוקה בנוגע למסתננים והביקורת קיימת, אך היא צריכה להיעשות בצורה עניינית. בית המשפט העליון של מדינת ישראל ידוע כאחד הטובים בעולם ואני נפגשת בכך בכל פורום בינלאומי. עושה אותי גאה להיות שרת משפטים".

הכנס התקיים במלון יערים בקיבוץ מעלה החמישה, ומשתתפים בו 500 ממלאי התפקידים הבכירים ביותר מ-200 קיבוצים מכל קצות הארץ. בנוסף לכך ישתתפו בכנס גם בכירי התעשייה והתאגידים הכלכליים הקיבוצים, שיבקשו לדון בדמותו ובמקומו של הקיבוץ בימינו. אורחת כבוד היא פאולין גרין, נשיאת התנועה הקואופרטיבית הבין לאומית, שנוכחותה בכנס מהווה את תחילתו של תהליך להכרה, ואימוץ השיטה הקואופרטיבית על ידי קיבוצי התנועה, מתוך ההבנה כי מקור כוחם מצוי בשיטה זו.