הסופר עמוס עוז, חתן פרס ישראל לספרות הדף היום (חמישי) את הביקורת נגדו לאחר שהחליט שלא להשתתף באירועי משרד החוץ בשגרירויות בעולם במחאה על מדיניות הממשלה.



"אני לא מרגיש בנוח עם האירועים האלה מטעם הממשלה", אמר בשיחה עם מעריב והוסיף כי הוא לא רואה בכך תמיכה במתנגדים לישראל אלא צעד של נקיטת מחאה פרטי.



"כאשר מופיעים תרגומים של ספרי בחו"ל מדי פעם הוצאות הספרים מזמינות אותי להשתתף בהשקת הספר. בעקבות ההקצנה במדיניות הממשלה הנוכחית בתחומים שונים הודעתי למארחי שאני מעדיף לא להיות מוזמן לאירועים לכבודי בשגרירויות ישראל בחו"ל", אמר עוז.



לדבריו, לא מדובר באירוע ספציפי שהביא להחלטה אלא במגמה כוללת. "כשאני מדבר על הקצנה במדיניות אני חושב שכל אחד מבין למה אני מתכוון, גם מי שתומך במדיניות הזו".



"אנחנו נתעורר במדינה ערבית"


עוז הרצה היום גם בפני באי כנס המנהיגים של התנועה הקיבוצית, אשר התכנסו בקיבוץ מעלה החמישה. לדבריו, "אין דבר כזה מדינה דו לאומית. זה לא עובד. אנחנו נתעורר במדינה ערבית".
עוז הוסיף כי "הריב שביננו לבין הפלסטינים הוא פצע מדמם כבר קרוב למאה שנה. אי אפשר לקחת מקל גדול, להרביץ לפצע ולקוות שהוא יפסיק לדמם".


עמוס עוז בכנס התנועה הקיבוצית. צילום: דובר התנועה הקיבוצית
 
עוז הדגיש את תחושת הייאוש השוררת אצל שני הצדדים: "אני מאמין שעמוק בלב רוב הפלסטינים ורוב הישראלים יודעים שגם הם וגם אנחנו לא הולכים לשום מקום. אין להם ואין לנו לאן ללכת. אנחנו לא לבד בארץ הזאת, אתם לא לבד בארץ הזאת. האם יש סיכוי שנהפוך למשפחה מאושרת? לא".
 
הפתרון לדעתו הוא רק חלוקת הארץ לשתי מדינות: "צריך לחלק את הבית לשתי דירות קטנות יותר. אחרי שהבית יהפוך לבית דו משפחתי אפשר יהיה להתחיל לדבר על כלכלה משותפת והסכמי חליפין ודברים נוספים. מי שינסה לדחוק את זה יתעורר במדינה ערבית. אני לא מקנא בילדינו ונכדינו מהסיבה שהתרבות הפוליטית במדינות ערביות נראית לי אלימה מאוד".

עוז סיכם ואמר כי "שואלים אותי מה יהיה? איני יודע. אני יודע שהדבר הבלתי הפיך היחיד הוא המוות. מי שחי כמוני וראה את מדינת ישראל קמה אחרי השואה, מי שחי כמוני וראה את אנואר סאדאת לוחץ ידיים עם מנחם בגין, מי שראה את רבין ופרס לוחצים ידיים עם ערפאת, מי שראה את הבולדוזרים של שרון מפנים את ההתנחלויות של שרון מרצועת עזה - יודע שדברים שנראים בלתי הפיכים הם דווקא כן הפיכים".

"לא ירח דבש משותף אלא גירושים הוגנים"



מקורביו של עוז ביקשו להדגיש כי הוא מתנגד לתנועת החרם על ישראל ולאורך זמן ניסה לשמור לעצמו את אקט המחאה הזה כדי לא להיחשב כמצדד במתנגדי ישראל.



עמוס עוז ידוע בעמדותיו השמאלניות ובהתבטאויותיו הפוליטיות. בנאום שנשא בפראג לכבוד זכייתו בפרס קפקא 2013, התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי "זוהי טרגדיה ששני הקורבנות לשעבר של אירופה אינם רואים זה בזה אלא את מראות הדיכוי מעברם. אני מאמין גדול בפשרה היסטורית בין ישראל לפלסטין - פתרון של שתי מדינות. לא ירח דבש משותף אלא גירושים הוגנים".



"ממשלת נתניהו, שהיא בעצם שלטונם של רבני הגבעות, גם דרך סיעת הבית היהודי והליכוד, מוליכה את עם ישראל למלחמה נגד כל העולם. מבחינה היסטורית, כבר היינו במלחמה נגד כל העולם וזה לא נגמר טוב", אמר הסופר לפני חודשים ספורים.



"לא צריך להיות נביא זעם כדי להגיד שלא ירחק היום ועובדי נמל באירופה יסרבו לטפל במטוסי אל-על ואנשים יסרבו לקנות תוצרת ישראלית, כבר עושים זאת היום. מי שדוחף אותנו למלחמה עם ארה"ב ואירופה - אני אומר עד כאן", הוסיף עוז. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "מפאת הכבוד שאנו רוחשים לעמוס עוז, אנו בוחרים שלא להתייחס לדבריו".