יצחק נבון, הנשיא החמישי של מדינת ישראל, הלך לעולמו והוא בן 94 במותו. נבון היה פוליטיקאי, סופר, מחזאי ואיש חינוך ישראלי. הוא השאיר אחריו אישה ושני ילדים. טרם נמסרו פרטים על מועד הלווייתו. בהודעה שנמסרה היום (שבת) ממשפחתו, הובהר כי הוא נפטר כבר אמש בבית החולים, וכי הם רצו לפרסם את ההודעה על מותו בצאת השבת, אך לאחר שאלות של עיתונאים רבים, החליטו לפרסם כעת את ההודעה. 



"בראש מורכן ובצער עמוק אנו מודיעים בזאת על פטירתו של בעלי, אבינו, חמנו וסבנו היקר, הנשיא החמישי של מדינת ישראל יצחק נבון. יצחק נבון, איש מעש ורוח, איש חינוך ומדינאי שוחר שלום, אוהב אדם באשר הוא אדם, נפטר אמש בביתו בירושלים. בשל קדושת השבת, הודעה בדבר סדרי ההלוויה ומועדה תינתן בצאת השבת", נמסר ממשפחתו.

ב-29 במאי 1978 החל נבון לכהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, והיה נשיא המדינה עד שנת 1983. נבון, בעל תואר ראשון בספרות ערבית ומוסמך בתרבות האסלאם וחינוך מהאוניברסיטה העברית, למד בנעוריו במחזור הראשון של התיכון שליד האוניברסיטה. הוא הצטרף לאצ"ל, אך כעבור זמן קצר עבר לשורות ארגון "ההגנה".

טרם כניסתו לחיים הפוליטיים, כיהן נבון כדיפלומט באורוגוואי ובארגנטינה. לאחר ששב לישראל הוא הפך למזכירו הפוליטי של שר החוץ דאז משה שרת. בשנות ה-50 ובתחילת שנות ה-60 שימש מנהל לשכת ראשי הממשלה דוד בן-גוריון ומשה שרת.


יצחק נבון מבקר בירושלים ביום העצמאות ה-34 למדינה. צילום: יוסי זמיר פלאש 90
 
בשנת 1984 נבון נבחר לכנסת ה-11, ולאחר הבחירות מונה לסגן ראש הממשלה ולשר החינוך והתרבות, והחזיק בתפקיד זה לשנת 1990. במהלך כהונתו כשר החינוך, הנהיג את חובת לימוד השפה הערבית לתלמידים יהודים בבתי הספר הממלכתיים. בשנת 1992 פרש נבון מהחיים הפוליטיים כיהן כיו"ר של גופים ציבוריים שונים כמו חברת "נאות קדומים", האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, יו"ר הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו. 

נבון חיבר מספר מחזות, ביניהם "בוסתן ספרדי", המחזה הוותיק ביותר אשר מוצג ב"הבימה". המחזה המתאר את חיי העדה הספרדית בתחילת המאה ה-20.

הספר האחרון: יצחק נבון השיק ספר ונתן מענה ל"נאום הבהמות"


יצחק נבון ושמעון פרס. צילום: אורי לנץ

"מורשת של חתירה לצדק חברתי"

הנשיא התשיעי שמעון פרס ספד לנבון, שהיה חברו הקרוב. פרס שוחח עם בני משפחת נבון ונחמם, ולאחר מכן אמר: "אנחנו נפרדים היום מאחד מבניה הנפלאים ביותר של עמינו, הוא נשא בחובו את חוכמת הדורות ושר בליבו את שירתה הנהדרת של העיר ירושלים. יצחק נבון היה לא רק נשיא אהוב מאין כמוהו שידע לעורר אהבה בעם והעם אהב אותו חזרה, אלא גם משורר שסיפר לנו את מכמניו של עמנו על כל פזורותיו כבוסתן ספרדי".

"עבורי, יצחק הוא היה חבר בלב ובנפש למעלה מיובל שנים, ראיתיו משרת כמנחיל השפה העברית, כנשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו, כמחבר ומקרב רחוקים, מעמיק בדברים ותמיד דואג לרומם את עם ישראל". פרס הוסיף מתקופת שירותם לצידו של דוד בן גוריון ואמר: "שנינו שירתנו שנים רבות תחת בן גוריון, נבון אף לימד את בן גוריון ספרדתית, זכינו בתקופה של עשייה משמעותית יחדיו תחת גדול המנהיגים היהודים לדורותינו. תרומתו של יצחק נבון נדירה ונדיבה ולא תישכח. חברותך תלווה אותי ואת חבריך לכל אורך הדרך בה נלך".


נבון ביחד עם ריבלין בהשקת הספר האחרון. צילום: קובי גדעון, לע"מ

גם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג השתתף בצער המשפחה של של הנשיא החמישי, וכתב בסטטוס בעמוד הפייסבוק שלו כי "הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון היה מדור המייסדים של ישראל, מהאנשים שבמו ידיהם הקימו את ביתנו הלאומי, מי שעמד לצידו של דוד בן גוריון ברגעים המכריעים ביותר לגורלה של המדינה. נבון יליד ירושלים הקדיש את חייו למען מדינתו והיה נשיא אהוב ונערץ על עמו וקול מוסרי וערכי אמיץ. רק לפני שבועות מספר זכיתי לחגוג עימו את צאת ספרו האוטוביוגרפי 'כל הדרך' במעמד נשיאה העשירי של המדינה ראובן ריבלין, ראיתי כבוד גדול בכך שבחר לחתום את רשימת המחנה הציוני בבחירות האחרונות לכנסת במקום ה-120 שכן היה איש תנועת העבודה כל ימיו. פועלו התרבותי, החינוכי והלאומי מהווה מורשת של חתירה לצדק חברתי, לשלום ולאחווה בין העמים. בו הנחיל את תרבות המזרח לכל בית בישראל". עוד הוסיף הרצוג כי "מפלגת העבודה וסיעת המחנה הציוני מרכינים ראש על מותו של יצחק נבון .משפחתי ואני משתתפים בצערה של משפחת נבון, של הילדים ארז ונעמה ,זוגתו מירי ומשפחתו כולה. יהי זכרו ברוך".
 
 

הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון היה מדור המייסדים של ישראל, מהאנשים שבמו ידיהם הקימו את ביתנו הלאומי, מי שעמד לצ...

Posted by ‎יצחק (בוז'י) הרצוג - Isaac Herzog‎ on Saturday, November 7, 2015
 
עמיר פרץ הביע צער על מותו של נבון ואמר: "הלך מאיתנו איש אוהב, אדם שתמיד עמד לצדם של הפריפריות החברתיות ותמיד ראה את האדם באשר הוא אדם בלי הבדל דת גזע או מין כיעד החשוב ביותר, עת כיהנתי כראש הראשות בשדרות הוא סייע בידי לעשות מהפכה במערכת החינוך שהאותות שלה ניכרים עד היום. אני שולח תנחומים למשפחה שנפרדת מאיש שכל העם אהב. יהי זיכרו ברוך".
 
 

יצחק נבון ז"ל ובתי הספר הבלתי לגאליים. זיכרון אישי.יצחק נבון הלך מאתנו. אוהב אדם אמיתי, נשיאה החמישי של מדינת ישראל הי...

Posted by ‎עמיר פרץ‎ on Saturday, November 7, 2015
יצחק נבון ובני גנץ. צילום: דוד ועקנין, פלאש 90

"כולם הוזמנו לבוסתן הספרדי שלו"

חברת הכנסת ציפי לבני פרסמה גם היא סטטוס בנושא: "יצחק נבון, יליד ירושלים, ספרדי גאה שחיבר את כולנו לתרבות היהודית ספרדית ירושלמית דרך כתיבתו, ייזכר תמיד כנשיא ישראלי אהוב שיצג את פניה היפות והמיוחדות של ישראל, חיבר בין גווניה השונים והביא גאוה לכולנו. יהי זכרו ברוך".
 

יצחק נבון, יליד ירושלים, ספרדי גאה שחיבר את כולנו לתרבות היהודית ספרדית ירושלמית דרך כתיבתו, ייזכר תמיד כנשיא ישראלי אהו...

Posted by ‎Tzipi Livni - ציפי לבני‎ on Saturday, November 7, 2015
במקביל לכך, סיעת המחנה הציוני הוציאה הודעה על מותו בה נכתב: "הסיעה מבכה את מותו הנשיא החמישי של מדינת ישראל יצחק נבון. נבון, איש מפלגת העבודה, שר החינוך לשעבר, מחזאי ואיש תרבות, איש חינוך ומצפן ערכי, איש ספרא וסייפא. אנו משתתפים בצערם הגדול אשתו מירי, ושל ילדיו - ארז ונעמה וכל המשפחה". 

יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד התייחס לפטירתו של נבון ופרסם בחשבון הפייסבוק שלו: 
"הוא היה אדם מאחד ונשיא מאחד. כולם הוזמנו לבוסתן הספרדי שלו, כולם חיו שם יחד. הוא ייצג קול מתון, מכבד, מחבק, שחסר כל כך בימים אלה. 'הקיצוניות שלנו תהיה בעוכרינו', אמר בדאגה בראיון שנתן בשנה שעברה. הצורך לעבוד כל הזמן על איחוד העם ולהתייצב ללא חשש מול הקיצוניים מימין ומשמאל הוא הציווי שמשאיר לנו הנשיא החמישי בלכתו מאיתנו. יהי זכרו ברוך". 


נבון ביחד עם ריבלין בהשקת הספר האחרון. צילום: קובי גדעון, לע"מ

יו"ר מרצ זהבה גלאון ספדה התייחסה גם היא למותו ואמרה: "איש של שלום, של מילים ושל מוסר, הבין שדמותה של ישראל תלויה ביכולתה להתמודד עם השגיאות והעוולות שעשתה". ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר כי "הנשיא יצחק נבון ז"ל היה מנהיג גדול, אך לא פחות מכך יוצר שהקדיש מזמנו ומפועלו לשימור תרבות יהדות ספרד, בכתבים וביצירות כ"בוסתן ספרדי. הנשיא נבון ידע לחבר ולשלב את המארג החברתי - ישראלי גם ביצירותיו וגם במעשיו כמנהיג וכפוליטיקאי. הציונות ומורשת ישראל היו אורח חיים עבורו וכך ראוי שייזכר. יהי זכרו ברוך"