שום מאמץ שלשכת ראש הממשלה ובכירים רשמיים ישקיעו בניסיון לייפות ולפאר את הפגישה שתתקיים מחר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית ברק אובמה לא יוכל לטשטש את העובדה שמדובר בעצם בכניעה מוחלטת של נתניהו.



על פני השטח ישדרו הצדדים “עסקים כרגיל”. משום שבכל הנוגע לאירוח ראשי מדינות, בבית הלבן אין חוכמות. ראש הממשלה יתקבל לפי כל כללי הטקס בחדר הסגלגל. בשיחה בין שני המנהיגים יהיו חיוכים, הם יביטו למצלמות ויחליפו מילים יפות. יהיו מחוות ואולי טפיחות על הכתף. יפורסמו גם הצהרות נמלצות על “האווירה הטובה והמעשית” ששררה בשיחה וכמובן לא תיעדר המנטרה המקובלת על “הברית האיתנה והבלתי ניתנת לערעור בין שתי המדינות” ועל “המחויבות של ארה”ב לשמירת עליונותה הצבאית של ישראל”.



עם זאת, הפגישה הנוכחית חשובה לישראל ונחוצה לאובמה. חשובה לישראל בגין הסיכומים הצפויים בין שני המנהיגים בנוגע לחבילת הסיוע הצבאי הנדיב שהיא תקבל בשנים הבאות. נחוצה לנשיא ארצות הברית כי היא תהיה מצדו הוכחה חותכת - ואחרונה בסוף כהונתו - לדאגתו לביטחונה של ישראל, וראיה נוספת לטענה של הבית הלבן ובכירי הממשל שאובמה סייע לישראל יותר מכל נשיא אמריקאי לפניו.



אבל הדימוי שעולה על הדעת כשמדברים על הביקור הנוכחי הוא של מפגש מאולץ בהשתתפות בני זוג שנפגשים אחרי מריבות, עימותים ועלבונות הדדיים. שניהם פגועים וממורמרים ונפגשים כדי לשוחח ולסכם על סידורים כספיים לפני הגירושים. שני הצדדים מקווים שלא יתראו יותר פנים אל פנים.


“זאת לא תהיה שיחה קלה ונוחה”, אמר השגריר לשעבר בוושינגטון מייקל אורן בראיון עמו שהתפרסם באתר החדשות “ניוזמאקס”.


הנשיא וחוג יועציו ועוזריו לא שכחו ואינם מתכוונים לשכוח את ההופעה של ראש הממשלה במרץ בפני המושב המשותף של שני בתי הקונגרס. הם לא סלחו ואינם מתכוונים לסלוח לו על הנאום שהשמיע שם, שבו תקף באופן בוטה וגורף את מדיניות הנשיא מול איראן - וזאת בחצר האחורית של הנשיא.



מטעמי נימוס אף אחד לא יזכיר לנתניהו ולא יספר לו כי מי שיזמו את ההופעה שלו במושב המשותף שילמו מחיר אישי ופוליטי כבד. ג’ון ביינר, מבויש ומושפל, נאלץ לפרוש מתפקידו כיושב ראש הקונגרס בעקבות מרד נגדו של מחוקקים רפובליקנים ימניים. שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, שהיה שותף ליוזמה של הזמנת נתניהו לקונגרס, הוא היום שגריר מוקצה בבית הלבן ומצורע מדיני בגבעת הקפיטול.



מובן שבשיחה בבית הלבן יועלו נושאים מדיניים כמו הקיפאון המתמשך בתהליך המדיני והנשיא יבקש לשמוע מה גורל ועתיד הרעיון של שתי מדינות לשני עמים. שני המנהיגים ידברו על הטרור המשתולל במזרח התיכון, אבל אזכור הנושאים האלה יהיה למראית עין וכדי לצאת ידי חובה. בתחומים האלה לא צפויות חדשות מיוחדות. בבית הלבן איבדו מזמן אמון בראש הממשלה ולא מאמינים להצהרות שהוא מפזר. בשיחת ועידה שלשום עם עיתונאים הבהיר רוב מאלי, יועץ בכיר בבית הלבן לענייני המזרח התיכון, כי הסכסוך איננו בסדר היום של הנשיא ואיננו נחשב יעד בהישג יד עד לסוף כהונתו.