"מחטף של הרגע האחרון": ח"כים בקואליציה הצליחו לקבל ברגע האחרון, בדרך לאישור תקציב המדינה, תוספות ותקציבים פוליטיים שונים שאותם דרשו לקבל בהסכמים הקואליציוניים - בסכום כולל של 274.4 מיליון שקלים. למשל, סיעת ש"ס קיבלה על בסיס תוכנית "תמיכה בשירותי דת" תוספת תקציבית של כשני מיליון שקלים עבור הסעיפים "פוריות על פי ההלכה", "פרויקטים לתרבות תורנית" ועוד.



כזכור, אריה דרעי הבטיח מע"מ אפס על 29 מוצרי מזון בסיסיים שבפיקוח, אך על פי המצב נכון להיום, זה לא יקרה. עם זאת, ירידת מע"מ של 1%, כפי שיזם כחלון, והפחתת מס החברה שיזם נתניהו, יצאו לדרך. עלות הפחתת המע"מ ומס החברות הסתכמה ב־5.8 מיליארד שקל. המע"מ אפס של דרעי אמור היה לעלות 1.2 מיליארד שקל.

בראיון שנערך עם דרעי ב"מעריב סוף השבוע" השיב דרעי לשאלה האם נכשל ביישום אחת ההבטחות הגדולות שלו לבוחריו: "בהבנות שאליהן הגעתי דובר על הורדת המע"מ על 29 מוצרי יסוד שבפיקוח. אם הייתי מתעקש, זה מה שהיה קורה. אבל כשר הכלכלה עשיתי עבודה יסודית והתברר לי שאני הולך לבזבז את ה־1.2 מיליארד שקל על הכתובת הלא ראויה. נפגשתי לשיחה שאף אחד לא ידע עליה עם הנגידה קרנית פלוג, שאני מאוד מעריך. היא הוכיחה לי שאם המע"מ על מוצרי יסוד יירד לאפס, השכבות החלשות יקבלו רק 29 שקלים לחודש. מי שייהנה יהיו בעיקר העשירים והרשתות הגדולות. הנגידה הציעה לקחת את ה־1.2 מיליארד שקל ולעזור לשכבות החלשות באמת. חשבתי על העניין והגעתי למסקנה שהיא צודקת. החלטתי ללכת על מע"מ אפס לתחבורה ציבורית, חשמל ומים אך ורק לשכבות החלשות. אני מבטיח לך שזה יהיה ב־2016 למרות שהמהלך לא חייב להיות חלק מהתקציב שיאושר".

עוד הוסיף דרעי: "אם זה לא יקרה, לא נצביע בעד התקציב, אם לא תהיה התחייבות מפורשת למע"מ אפס בתחבורה ציבורית, כולל רכבות ואפילו גם מוניות שירות. בנוסף, על הצריכה הבסיסית במים (3 קוב ראשונים - י"ש) לא ישולם מע"מ".

קשרים דתיים ורוחניים

הסיכומים של חברי הכנסת עם הממשלה הוצגו הבוקר (חמישי) בוועדת הכספים. בין היתר הועברו לבקשת ח"כ סמוטריץ' שני מיליון שקלים עבור "שמירת שטחים פתוחים ביו"ש", לבקשת ח"כ גפני 4.2 מיליון שקלים עבור  "שמירה על שירותי דת", לבקשת ח"כ מיקי זוהר שלושה מיליון שקלים עבור "פרויקטים לתרבות תורנית", לבקשת יו"ר הכנסת שישה מיליון שקלים עבור "קשרים דתיים ורוחניים", לבקשת יהדות התורה 26 מיליון שקלים ל"תרבות יהודית" ובנוסף 34 מיליון שקלים עבור "לימודי תורה לא פורמליים". כמו כן, ש"ס קיבלו עוד שמונה מיליון שקלים עבור "פרס שר הדתות".

לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה וביוזמת ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי, הציג משרד האוצר את ההסכמות הללו בפני ועדת הכספים לפי פירוט של ח"כ, המשרד שדרכו יועבר הכסף וסכום ההעברה.
 
כך, למשל, יהדות התורה קיבלה בין היתר 13 מיליון שקלים עבור תרבות יהודית, עשרה מיליון שקלים לשנה עבור מוסדות הפטור, ו-33 מיליון שקלים בשנה עבור סמינרים להכשרת עובדות הוראה במגזר החרדי.
 
ש"ס קיבלה בין היתר 13 מיליון שקלים עבור תמיכה בשיעורי תורה ותרבות יהודית שלא במסגרת הפורמלית, ארבעה מיליון שקלים עבור פרס שר הדתות וכן שלושה מיליון שקלים עבור "קשרים דתיים ורוחניים".
 

מהטבלה שהציג האוצר עולה כי יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) השיג תוספת של 37 מיליון שקלים המיועדים בין היתר למקוואות (שני מיליון שקלים) ולפעילות סטודנטים (שני מיליון שקלים) דרך משרד הדתות, להקמת מרכזי חירום בשטחים דרך תקציב משרד הביטחון (3.5 מיליון שקלים), לתמיכה בשירותי דת (שישה מיליון שקלים), חינוך פורמלי ציוני בברה"מ לשעבר (חמישה מיליון שקלים), חינוך יהודי בתפוצות (שבעה מיליון שקלים), סיוע לרשויות מקומית בתשלומי שכר דירה עבור כיתות לימוד (1.5 מיליון שקלים) - כל אלו דרך משרד החינוך, וכן שמונה מיליון שקלים נוספים ליד ושם, גם הם דרך משרד החינוך.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שהפעיל שרירים ואיים במהלך הימים האחרונים שלא להצביע עבור התקציב, השיג 300 אלף שקלים להקמת מוסדות דת, מיליון שקלים כמענקים ביטחוניים למועצות ביהודה ושומרון ושני מיליון שקלים לקרן לשמירה על "שטחים פתוחים ביו"ש".

גם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, השיג סכום נאה של כ-72.8 מיליון שקלים, בין היתר עבור מוסדות תרבות מדע ומחקר, המרכז להעמקת חינוך יהודי, תמיכה בהקמת מוסדות דת, מכינות קדם צבאיות לנוער בסיכון ובינוי מחלקות לבריאות הנפש.

"אתנן פוליטי"
 
ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) מרכז האופוזיציה אמר היום (ראשון) בוועדת הכספים: "הכספים הללו הם אתנן פוליטי, הם 100% הישרדות פוליטית, 4.6 מיליארד שקלים קואליציוניים כדי לשרוד פוליטית ולהזניח את הפריפריה, ירושלים, הצפון, העסקים הקטנים והצעירים בישראל. את הכספים המרכזיים שהאופוזיציה בהובלתי דרשה אישרנו בגוף התקציב - 75 מיליון שקלים לרופאים לפריפריה, 170 מיליון שקלים למשכנתאות לזכאים בריבית נמוכה, מאות מיליונים לעסקים בדרום, 16 מיליון שקלים ליתומים מפעולות טרור, התחייבות מוועדת הכספים להורדת דמי הניהול בקרנות הפנסיה ב50%".
ח"כ מיקי רוזנטל מסר בתגובה: "זו קניית שלטון בכסף. לדרישתנו נחשפה רשימת השוחד הפוליטי בעזרתה קנתה הממשלה את תמיכת הח"כים בקואליציה. כמעט גם הצליחה הקואליציה להעביר את זה במחשכים. מדובר בשחיתות פוליטית".
 
ח"כ סתיו שפיר גם היא הגיבה וכינתה את התקציב "מזויף": "הקואליציה הזו חצתה את כל הקווים האדומים, כאשר ביום ההצבעה על התקציב 'מתוקנים' עשרות מעמודי התקציב ו-3 מיליארד שקלים שהושמטו מוצגים כ"תקלה טכנית" של האוצר. אל תטעו - הסיבה היחידה שאין למדינת ישראל תקציב היום היא ראש הממשלה. הוא מעדיף שהתקציב המזויף הזה יעבור בלי שום הסכמות סופיות, כדי שבמהלך השנה יוכל להשתמש בכסף של כולנו כשוחד פוליטי לשמירת שלטונו".