שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג-אנדרסן, השתתף היום (רביעי) בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט בירושלים והכחיש כי האיחוד האירופי נוקט בחרם על ישראל. "להגיד שחרם אירופי פשוט לא קשור למציאות", אמר אנדרסן.



לאחר שלאורך כל הוועידה, ספגה אירופה ביקורת על הצעד, ניסה השגריר האירופי להנמיך את הלהבות, אך בחר גם לעקוץ את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר: "מי שהאשים את האיחוד האירופי בצביעות, שיסביר איך המחוייבות לפתרון שתי המדינות מתיישב עם בניית התנחלויות. כמו נתניהו, גם אנחנו לא התייאשנו ממחוייבות לפתרון שתי מדינות".


 


"אירופה לא מחרימה התנחלויות או את ישראל. המוצרים ימשיכו להיכנס לשוק האירופי", אמר שגריר האיחוד האירופי שהתייחס להאשמות על אנטישמיות מצד האיחוד. "האיחוד האירופי מואשם בצביעות ובאנטישמיות ובהרס מקומות עבודה לפלסטינים. ההאשמות נעשו על ידי גורמים בכירים במדינה. ואני ממליץ לאנשים האלה לקרוא את מסמך ההבנות של האיחוד האירופי לגבי סימון מוצרים", הוסיף אנדרסן.



לדברי שגריר האיחוד האירופי בישראל, אין מקום לערוך השוואה בין סימון חנויות של יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה לסימון מוצרים המיוצרים בהתנחלויות בשנת 2015. "אני בשוק ומזועזע מסימון יהודים בשנות ה-30 וה-40 וחילול זכר הקרבנות. ההשוואות למקומות אחרים בעולם בהם יש סכסוך פשוט לא נכון. ציון מקום הייצור זו לא סנקציה אלא עניין טכני של ציות לחוק".



בביקורת מרומזת על התנהלות הממשלה אמר אנדרסן: "מי שהאשים את האיחוד האירופי בצביעות שיסביר איך המחויבות לפתרון שתי המדינות מתיישב עם בניית התנחלויות. כמו נתניהו גם אנחנו לא התייאשנו ממחויבות לפתרון שתי מדינות". לדבריו התנחלויות אינן הבעיה היחידה בדרך להשגת הסכם קבע עם הפלסטינים, אבל הן מכשול בדרך לפתרון שתי המדינות.



"בלי יהודים אירופה לא תהיה אירופה"



בניסיון לגשר על הפערים ולהציג את המחויבות של אירופה לשיתוף הפעולה עם ישראל אמר אנדרסן: "מאז התחלנו לדבר על סימון מוצרים המסחר בין ישראל לבריטניה הוכפל. בואו נדבר על מה שמאחד אותנו במקום מה שמפלג".



על הקשר בין היהודים לאירופה אמר אנדרסן: "יותר ויותר ישראלים בוחרים לגור באירופה ויותר ויותר יהודים בוחרים לעשות עלייה ואנחנו צריכים לוודא שזה לא מתוך פחד. בלי יהודים אירופים אירופה לא תהיה אירופה".



במסר מרגיע הוסיף שגריר האיחוד האירופי בישראל: "האנטישמיות מרימה את ראשה המכוער באירופה. האיחוד האירופי מחויב להילחם באנטישמיות בכל הכוח ואנחנו לא מדברים בסלוגנים ריקים מתוכן אלא בפעולות של ממש".



עוד הדגיש אנדרסן כי אירופה אינה מחרימה את ישראל, אלא מחזקת את שיתוף הפעולה עמה: "הקשר בין ישראל לאירופה לא שביר ואין לו תחליף. אתן לכם דוגמא מדהימה למחקר משותף של מדענים מפרויקט הורייזן 2020 שעוסקים במחקר רפואי שייצור תרופות וחיסון חדש נגד מלריה. אנחנו גאים בהישגי המדענים שלנו שעובדים יחד".



"איך אפשר להאשים את האיחוד האירופי שהוא מחרים את ישראל? אירופה מתקרבת למזרח התיכון והמזרח התיכון מתקרב לאירופה", הוסיף אנדרסן.