כ-60 מיליון שקל בשנה, זוהי העלות של החוק לרווחת האוטיסטים בישראל שיעלה היום (רביעי) לקריאה טרומית בכנסת. את הצעת החוק הגישה מפלגת יש עתיד, ובראשה יאיר לפיד, שבתו, יעל, סובלת מאוטיזם.



הצעת החוק שצפויה להיתקל בהתנגדות עזה מצד חברי הקואליציה וכבר נדחתה על ידי ועדת השרים לחקיקה, מסדירה למעשה בחקיקה ראשית את זכויותיהם של אוטיסטים, מה שצפוי לסייע גם להם וגם למשפחותיהם, שכיום נאלצות לשאת במרבית הנטל על הטיפול ביקירהן.

בין הסעיפים הרבים בהצעת החוק מוצע לקבוע את ההסדר שיחול על מתן שירותים ייעודיים לאנשים עם אוטיזם, לרבות גמלאות של המוסד לביטוח לאומי. מוצע לקבוע כי העובד הסוציאלי יקבע למטופל האוטיסט תכנית טיפולית שבה יפורטו שירותי הרווחה שיינתנו לו מתוך הסל המותאם לרמת תפקודו. עוד נכתב כי יש לקבוע שתלמידים עם אוטיזם יהיו זכאים לשירותי חינוך לפי חוק חינוך מיוחד. 

ביש עתיד מסרו אתמול כי הצעת החוק הייתה ערוכה ומוכנה למימושה כבר בתחילת השנה: "עם כינונה של הממשלה החדשה, הוגש החוק לוועדת השרים, אולם על פי בקשת גורמים בממשלה ביניהם שר הרווחה, חיים כץ, הדיון נדחה מספר פעמים. לפני שבועיים, דחתה וועדת שרים לחקיקה את החוק שוב, והוא יובא היום להצבעה במליאת הכנסת". 
לפיד אמר אתמול כי "אין שום הסבר למה הממשלה תוקעת את החוק. עבדנו עליו יותר משנתיים. הכל סגור ומוכן. 15 אלף משפחות של אוטיסטים מחכות לפתרון והממשלה לא עושה כלום. אם נותרה טיפת מוסריות במערכת הפוליטית, אם יש עוד ח"כים בקואליציה שמעניין אותם משהו מלבד הכיסא, החוק הזה צריך לעבור". 

שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) מתח ביקורת על חוק האוטיזם של קודמו בתפקיד מאיר כהן (יש עתיד) עליו חתום גם ח"כ יאיר לפיד, אינו מעניק פתרון לאוכלוסייה הסובלת מבעיה זו.

ממלשכתו של השר כץ נמסר: "מדי שנה משרד הרווחה מעביר 187 מיליון שקלים לטיפול באוטיסטים כאשר, גם ללא חקיקה, שר הרווחה הורה להעביר 100 מיליון שקלים נוספים בתקציב 2015-2016 למען רווחתם. זאת כי חוק האוטיסטים במתכונותו הנוכחית אינו מעניק פתרון כולל לאוכלוסיה בעלת הצרכים המיוחדים ובימים אלה משרדי הממשלה הרלוונטים, ובהם משרד הרווחה, מגבשים הצעת חוק ממשלתית שתסדיר את הסוגיה".