הצהרתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו להשעות את המגעים המדיניים עם מוסדות האיחוד האירופי ונציגיו בעניין המשא ומתן עם הפלסטינים ממשיכה לעורר ביקורת. חבר הכנסת יאיר לפיד תקף היום (שני) את רה"מ ודרש למנות שר חוץ במשרה מלאה.



"מה היה קורה אם הממשלה היתה מורה לצה"ל להודיע שהוא הפסיד במלחמה? כי זה מה שקורה כרגע במשרד החוץ", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו.



על ההחלטה לנתק מגע עם האיחוד האירופי בעקבות ההצהרה על סימון מוצרים המיוצרים בהתנחלויות טוען לפיד "במקום להילחם, הודענו שאנחנו מרימים ידיים".



לדבריו ההחלטה על סימון מוצרים הינה "החלטה איומה. מעודדת טרור, לא חכמה, לא מועילה בשום צורה." עם זאת הוסיף לפיד כי "להודיע שמוותרים זה אף פעם לא פתרון. זה רק משאיר לאויבינו את הזירה".



 

מה היה קורה אם הממשלה היתה מורה לצה"ל להודיע שהוא הפסיד במלחמה?כי זה מה שקורה כרגע במשרד החוץ.ראש הממשלה נתניהו הורה ל...

Posted by ‎Yair Lapid - יאיר לפיד‎ on Sunday, November 29, 2015

יו"ר יש עתיד התייחס להשלכות לדבריו שמביאות להפסדים בתחום ההסברה: "אנחנו זזים הצידה והפלסטינים מקבלים יותר מקום ויותר זמן שידור להפיץ את השקרים שלהם. ואחר כך כולם יבכו כמו תמיד על זה שאנחנו מפסידים במלחמת ההסברה. בטח שאנחנו מפסידים אם אנחנו לא נמצאים שם כדי לנהל אותה."



לדברי לפיד גם ההחלטה לנתק את המגעים עם האיחוד האירופי הינה מהלך שלא יניב תוצאות חיוביות להסברה הבינלאומית. "אז אולי זה מוצא חן בעיני כמה צעקנים, אבל לא 'הכנסנו לגויים', הכנסנו לעצמנו. זה לא רק הסחר עם אירופה אלא גם שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני שיש לנו עם האיחוד".



עוד הצביע לפיד על חשיבותו של משרד החוץ והוסיף: "מדיניות החוץ היא אחת משתי הזרועות של הביטחון הלאומי, וישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להחליט שהיא נכנעת. אני קורא לראש הממשלה למנות שר חוץ במשרה מלאה, לרכז את ההסברה הישראלית במקום אחד, ובעיקר להפסיק להתחמק כל הזמן מהמאבק אלא להמשיך לנהל אותו, מתיש ככל שיהיה, ארוך ככל שיהיה, עד שננצח".



"ראש הממשלה מעריץ כידוע את צ'רצ'יל. אני רוצה להזכיר לו אמרה מפורסמת של המנהיג הבריטי הדגול: 'לעולם אל תוותר. לעולם אל תוותר. לעולם, לעולם, לעולם, לעולם, בשום דבר, קטן או גדול, קטנוני או נשגב, לעולם אל תוותר'", הוסיף לפיד.



כזכור, נתניהו הורה הערב אמש להשעות את המגעים המדיניים עם מוסדות האיחוד האירופי ונציגיו בעניין המשא ומתן עם הפלסטינים. הנחיה זו התקבלה בעקבות החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרים מהתנחלויות. מדובר בצעד סמלי בלי משמעות שתפגע במסחר בין ישראל לאיחוד האירופי המוערך במיליארדי אירו. מדובר בצעד פוליטי שנועד בעיקר להעביר מסר חד וחריף לאיחוד האירופי.



נתניהו הורה למשרד החוץ לקיים הערכה מחדש לגבי מעורבות מוסדות האיחוד האירופי בכל הקשור לתהליך המדיני עם הפלסטינים. עד להשלמת תהליך ההערכה מחדש, יושעו המגעים עם מוסדות האיחוד. במשרד החוץ הבהירו כי ישראל מקיימת מגעים מדיניים עם מדינות באירופה כגון גרמניה, בריטניה וצרפת - אך לא עם מוסדות האיחוד האירופי.



חרם או אקט טכני?



באיחוד האירופי הופתעו לקרוא על ההחלטה הדרמטית של נתניהו בכלי התקשורת. שגריר האיחוד האירופי בישראל לארס פאבורג אנדרסן אמר ל"מעריב אונליין" כי ההחלטה על סימון מוצרים היא לא חרם אלא אקט טכני צרכני שנועד לסמן את מקור המוצר. בנוסף אמר אנדרסן כי הם מנסים להבין מה החלטת נתניהו אומרת במישור האופרטיבי".



בנציבות האיחוד האירופי החליטו לסמן מוצרים מההתנחלויות, מזרח ירושלים ורמת הגולן. המוצרים יסומנו מתוצרת הגדה המערבית (התנחלות ישראלית) או מתוצרת רמת הגולן (התנחלות ישראלית). בהחלטה הסבירו שאם הכיתוב יהיה "מתוצרת הגדה המערבית" או "מתוצרת רמת הגולן" זה יטעה ולכן חייבים להוסיף בסוגריים - התנחלות ישראלית.



בישראל רואים בסימון חרם ואילו בארצות הברית ובאיחוד האירופי טענו שלא מדובר באקט שמחרים את ישראל. "לא ניתן לשייך תיוג מצרים כחרם. אנחנו הרי לא רואים את ההתנחלויות כחלק מישראל ולכן אי אפשר לראות סימון מוצרים כחלק מהחרמת ישראל משום שהם לא בשטחה", אמר דובר מחלקת המדינה מארק טונר. "אנחנו מבינים את המטרה של האיחוד האירופי להסביר לצרכניהם בדיוק מהיכן מגיעים המוצרים שהם רוכשים כפי שהחוק האירופי קובע. האיחוד הבהיר מפורשות שהמהלך אינו חרם".