שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, פנה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לבחון בהקדם האפשרי את כל דרכי הפעולה החוקיות העומדות לרשות משרד הבינוי והשיכון לפסילת זכייתן של קבוצות מפלות כ"באמונה", במכרזים על קרקעות מדינה.



בקשתו של השר גלנט מגיעה בעקבות סרטון פרסומת של חברת "באמונה" השמה ללעג את יוצאי עדות המזרח. הפרסומת עוררה סערה ברשתות החברתיות ותחת הלחץ הכבד הוסרה. בתגובה הביעה החברה את התנצלותה.



גלנט כתב בפנייתו כי הקבוצה שזכתה בקרקע במתחמי כרמי גת בקריית גת, במכרז של רשות מקרקעי ישראל, נוקטת בשיטות שיווק המאופיינות באפליה בוטה, וכוללות פרסומים הפוגעים ברגשות קהלים רחבים בציבור הישראלי.

הפרסומת הגזענית ל"באמונה"


"הקבוצה השתמשה במוטיבים גזעניים. דומה, כי מטרתה של קבוצה זו להביא להדרה מכוונת של קבוצות אוכלוסייה רחבות, באופן שירחיק אותן מרכישת דירה במקום", כתב גלנט.



"פרסומי סרי טעם"



שר הבינוי והשיכון הדגיש כי "שימוש בשיטות המתוארות, ובפרסומים סרי טעם, בעלי אופי גזעני, הינו דבר מגונה, תמיד". לדבריו, מדובר במעשה מגונה במיוחד כשמדובר על זוכה במכרז שעניינו קרקע מדינה. "הקבוצה השתמשה במוטיבים גזעניים ועודדה הדרה של בני עדות המזרח. חובת המדינה להבטיח כי קרקעותיה ישווקו תוך שמירה על שוויון בין כלל הפרטים בחברה, ומבלי לאפשר הדרה של קבוצות כלשהן", הוסיף גלנט.



לדברי שר הבינוי והשיכון, על המדינה לאפשר מתן זכות בנייה בקרקעותיה אך ורק לגורמים המחויבים לשמירה קפדנית על הנורמות הציבוריות המקובלות. "אין מקום לספק, כי הראשונה במעלה בהקשר זה היא הזכות לשוויון, וההימנעות מאפליה", הדגיש גלנט.




מתוך הפרסומת הגזענית ל"באמונה". צילום מסך



בפנייה ליועמ"ש כתב: "אודה לך אם תואיל לפעול בדחיפות, ולבחון את הדרכים החוקיות לפסילת זכייתן של קבוצות הנוקטות באמצעים אלה במכרזים על קרקעות המדינה, וזאת הן במקרה הספציפי שהובא בפני, והן כמדיניות רוחבית-עקרונית בכלל מכרזי הקרקע של המדינה, מכאן ואילך".



בדרישה למענה מהיר הוסיף השר גלנט: "אציין, כי אני רואה חשיבות עליונה לפעולה מהירה בעניין זה, באופן שיבהיר את נחישות המערכת הממשלתית בעניין, ואת מחויבותה לנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע תופעות מעין אלה".



כזכור, את הפרסומת יצרה חברת "באמונה" הבונה פרויקט דיור בשכונת כרמי גת בקרית גת, המיועד לציבור הדתי לאומי. בתשדיר נראית משפחה דתית ממוצא אשכנזי, בעת הדלקת נרות חנוכה, כאשר לביתה מתפרצים לפתע שני שכנים ממוצא מזרחי, הצועקים במבטא בולט ומפריעים לאירוע.



בעקבות הביקורת הקשה בחברה כאמור התנצלו והסירו את הסרטון. "חברת באמונה מבקשת להתנצל עמוקות על הסרטון הפוגעני שהועלה הבוקר לרשת. אנחנו משרתים מאז ומתמיד את הציבור והמסר הפוגעני שעבר בסרטון אינו דרכנו ונוגד את ערכינו. בהנחיית הנהלת החברה הוסר הסרטון מיידית והחל הליך חשבון נפש ובירור, במטרה לבחון כיצד הוא אושר. נמשיך להקים שכונות לציבור הדתי בכרמי גת ובמקומות נוספים לכלל הציבור", נמסר מטעם החברה.