צו איסור פרסום גורף חל ביממה האחרונה סביב התפתחויות בחקירה בפרשה ביטחונית חמורה הנחקרת על ידי כוחות הביטחון. ראש השב"כ לשעבר, חבר הכנסת יעקב פרי מ"יש עתיד", שוחח הבוקר (רביעי) עם ניסים משעל ברדיו ללא הפסקה 103fm והסביר את הבעיות העיקריות שמפריעות לחקירת גורמי הביטחון ובראשם השב"כ, בבואם לחקור את פשעי הטרוריסטים היהודים.



"באופן עקרוני", אמר פרי, "הבעיה של השב"כ היא לתרגם את המודיעין שנצבר על הפיגוע בכפר דומא לכדי ראיות. אני לא יכול לאשר או להכחיש אם החשודים ברצח בדומא נמצאים בידיו של השב"כ, מחוסר ידיעה. אבל אני יודע שהיה מודיעין רב, נרחב, כבר לא מעט זמן. ובכלל, בטיפול בנושא הטרור היהודי יש בעיה גדולה מאוד בפיצוח האנשים בחקירה, ובהשגת ראיות משפטיות".




הבעיה היא בכלים? השב"כ קיבל כלים משפטיים לטפל בטרור היהודי, כמו צווי הרחקה
"כן, אבל הצווים הללו לא מאפשרים מיצוי דין הולם עם החשודים במעשה. קודם כל מעצר מנהלי הוא פחות דמוקרטי, אבל זה גם כלי קצר. כי אתה יכול לעצור אותו לחצי שנה, לקבל הארכה משופט לעוד חצי שנה. במקרה המקסימאלי, שבו יש מודיעין קשה וטוב, אני לא רואה שופט שמשאיר אותם במעצר שנתיים או שלוש ללא משפט. כאשר אתה מקבל הודאה בחקירה, יחד עם הראיות שמתקבלות בחקירה, אתה יכול לשפוט את האנשים האלה לעונשים חמורים, ובמקרים של רצח – למאסר עולם".



למעשה השב"כ, בכלים שעומדים לרשותו, מתקשה לחלץ מידע מאנשי הימין הקיצוני
"ללא ספק. השב"כ, גם עם הכלים הנוספים שקיבל, עדיין עובד במדינת חוק, מדינה דמוקרטית, ואין כלים ללא גבול. וגם אם נותנים לשב"כ כלים גבוליים, קצת חריגים, במיוחד אותם אמצעים משפטיים, כאשר הודאה בחקירה, ואין הוכחות חד משמעיות. אם למשל במקרה דומה היה נמצא בקבוק עם תביעות אצבעות של אותו חשוד זה היה כמובן מקל. אני לא בקי בפרטים הקטנים, אבל אני מניח שהשירות מתקשה להפוך את המודיעין, גם אם הוא טוב ואיכותי, לראייה משפטית שתשכנע את בית המשפט לגזור את דינם".



אחד מחבריו של צעיר שנעצר לפני כשנה אומר: 'אנחנו לא מכירים בחוקים שאינם חוקי התורה, ולכן אנחנו לא משתפים פעולה"
"ללא ספק זו הבעיה המרכזית. מדובר בצעירים, בדרך כלל, שחוקי מדינת ישראל, בוודאי אותם חוקים שמנחים את מערכות המשפט של המדינה, אינם מקובלים עליהם. זו חבורה עם אידיאולוגיות שונות, חלקן הזויות, ועם אמונה שבית המשפט הישראלי איננו גובר על החוקים שהם כתבו לעצמם או מאמינים בהם".



ערך: אסף נבו