מחרתיים יגיעו לשיאם הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת על השימוש בסעיף 52 למתווה הגז כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ יביעו את עמדתם בסוגיה. השניים יתמקדו בהסבר מניעיהם לעקיפת הממונה על ההגבלים. נתניהו צפוי להסביר כי החליט לעשות שימוש בסעיף 52 משיקולים של טובת ביטחון המדינה והיחסים הבינלאומיים שלה. גם ראש הממשלה וגם שר האנרגיה צפויים להסביר את הצורך הדחוף לדבריהם בפיתוח מאגר "לווייתן".



בשבוע שעבר הופיעו בפני הוועדה כל גורמי המקצוע הקשורים במישרין או בעקיפין לסוגיות יחסי החוץ והביטחון של ישראל. בין היתר נכחו בדיונים יו"ר המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן, מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד ויו"ר המועצה הכלכלית לשעבר יוג'ין קנדל. יצוין כי אף על פי שכל גורמי המקצוע תומכים בשימוש בסעיף 52 לצורך אישור המתווה, נראה כי ההמלצה של ועדת הכלכלה במסגרת "חובת ההיוועצות" איתה תהיה דווקא שלא לעשות שימוש בסעיף.



בין הנציגים הרבים שהופיעו בפני הוועדה בשבוע שעבר נכחו גם כל הגורמים הרלוונטיים הנוגעים למתווה, למעט הנהלות חברות הדלק. נכון לעכשיו, מצד אחד נמצאים נגידת בנק ישראל, מ"מ מנהל רשות ההגבלים, המשנה ליועמ"ש ועוד, שהביעו תמיכה במתווה והמליצו על הוצאתו לפועל בהקדם האפשרי; ומנגד ישנם גורמים אחרים, בהם גם מנהל רשות ההגבלים לשעבר דיוויד גילה, השר לאיכות הסביבה אבי גבאי, פרופ' אבי בן בסט והארגונים הירוקים, שטוענים כי המתווה - במתכונתו הנוכחית - אינו מבטיח ביטחון אנרגטי, ולטווח הארוך יהיה "בכייה לדורות, עד כדי סכנה לדמוקרטיה".



כך או כך, יודגש כי גם אם ראש הממשלה יחליט לאשר את מתווה הגז, עדיין צפוי להתקיים מאבק נחוש מצד המתנגדים, וצעדם הראשון יהיה ללא ספק עתירה לבג"ץ, שתוגש מיד לאחר חתימת נתניהו על המתווה.



בתוך כך, קבוצת דלק ונובל אנרג'י ממשיכות בהכנות לקראת פיתוח מאגר "לווייתן". ל"מעריב־השבוע" נודע כי השתיים עומדות לשנע לישראל את אסדת ההפקה שבאמצעותה יישאב הגז.



זאת ועוד, בניגוד לתוכנית הפיתוח המקורית, מאגר "לווייתן" יפותח במתכונת מצומצמת, והיקף ההשקעה בו נאמד ב־5.5 מיליארד דולר. במקביל נעשות הכנות להגדלת כושר ההפקה גם של מאגר "תמר".



בנושא נוסף, אם יאושר המתווה נתניהו צפוי להציע לאריה דרעי את תפקידו המקורי, שר הכלכלה והתעשייה. יש לציין כי נשיאות התעשיינים, בראשותו של שרגא ברוש, תומכת בהתלהבות באפשרות זו.