שניים אוחזין בהצעת חוק נגד פורנו. לשכתו של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) פרסמה הבוקר (חמישי) כי הוא הגיש גיש הצעת חוק שנועדה להלחם באתרי הפורנו באינטרנט אלא שבבית היהודי טוענים כי מדובר בעצם בהצעת חוק שיזמה למעשה יו"ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי.


"רק להבהיר. אתמול בלילה שלחנו הודעה לכלל חברי הכנסת להצטרף להצעת החוק שלנו. מרב בן ארי וקארין אלהרר הצטרפו. ח"כ מיקי זוהר פתח מחשב על הבוקר והחליט שבמקום להתאחד ולהצטרף כמקובל הוא פשוט שיגר באמצעות הדוברת שלו את ההצעה", נמסר מלשכת ח"כ מועלם רפאלי. מלשכתו של ח"כ זוהר נמסר בתגובה כי מדובר בטענות שקריות: "מדובר בהצעת חוק שמטופלת אצלנו כבר חודשים ארוכים ומזה כחודש אנו שוקדים עליה מול הלשכה המשפטית".

"כל מי שמעוניין מוזמן לקבל את הצעת החוק ולהיווכח כי מדובר בהצעה מקורית. מאוד חשוב שח"כ שולי מועלם רפאלי  תצטרף להצעת החוק שהמשמעותית הזאת שנועדה להגן על ילדינו במקום להדרדר להאשמות מגוחכות".

60% מהילדים בישראל בגילאים 9-15 גולשים באתרים פורנוגרפיים

בדברי ההסבר להצעת החוק בביאור הצעת של ח"כ שולי מועלם רפאלי נכתב "בעשור האחרון הפכה רשת האינטרנט את העולם לכפר גלובלי והיא מעניקה גישה למידע רב ומגוון. למידע הרב המוצג ברשת עשוי להיות פן חיובי, ובכלל זה מקדם עניינים ותחומים רבים חיוביים כגון חינוך, מדע, טכנולוגיה, מסחר, כלכלה ועוד. ואולם, לצד אותו פן חיובי, לרשת האינטרנט גם צדדים ותכנים הנחשבים לשליליים דוגמת הימורים, אכזריות, פורנוגרפיה, פדופיליה ועוד, העלולים לפגוע ולהזיק לציבור הנחשף אליהם, ובעיקר לילדים".
"בשנים האחרונות יש גידול ניכר במספר הדיווחים אודות קטינים שנפגעו מחשיפה לתכנים מיניים ופוגעניים ברשת האינטרנט. מאות מחקרים בארץ ובעולם מתעדים ובוחנים את הפגיעות השונות בנגרמות כתוצאה מהחשיפה לאותם תכנים ואת השפעותיהן לטווח הארוך".
"בדיונים שהתקיימו בנושא עלה כי 60% מהילדים בישראל בגילאים 9-15 גולשים באתרים פורנוגרפיים. עוד עולה כי לכ-47% מהילדים בישראל באותם גילאים יש בחדרם הפרטי מחשב, שבאמצעותו הם גולשים באינטרנט, כך שהסכנה ליפול קורבן לפדופילים גדלה משמעותית בשל העדר פיקוח מצד ההורים".

מי המבוגר האחראי? ח"כ מיקי זוהר
כיום, חוק התקשורת (בזק ושידורים) והתקנות שהותקנו מכוחו על ידי שר התקשורת מחייבים את ספקי הגישה לאינטרנט ליידע את המנויים בדבר אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט וכן בדבר אפשרויות ההגנה מפניהם (כגון אפשרויות לסינון אתרים אותן מציע הספק למנויים), בין היתר באמצעות שליחת עלון בדואר ופרסום המידע באתר האינטרנט של הספק. על אף זאת, מנויים רבים כלל לא מודעים לקיומם של שירותי סינון אתרי אינטרנט."
לפיכך החוק המוצע נועד להטיל על ספקי האינטרנט את החובה לספק לכל המנויים, כברירת מחדל, שירות יעיל לסינון אתרים או תכנים שהוגדרו כ"פוגעניים", ללא תוספת תשלום. יש לציין כי הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת הקודמת על ידי חברות הכנסת אורלי לוי אבקסיס ושולי מועלם רפאלי. 

הצעת החוק של ח"כ זהור מבקשת להטיל להטיל על ספקי האינטרנט לחסום באופן אוטומטי את הגישה לתכנים פורנוגרפיים והימורים, אלא אם הלקוח, בעל המנוי שאינו קטין, יבקש להשאיר אותם פתוחים. עבור מנויים חדשים, פתיחת הסינון תאופשר רק ע"י בקשה באתר החברה או בטלפון, לאחר 24 שעות מזמן רכישת חבילת הגלישה (בכדי לאפשר למנוי לבחור ללא השפעתם של אנשי המכירות של ספקי האינטרנט). עבור מנויים קיימים, הסינון יופעל באופן אוטומטי 3 חודשים מיום תחולת חוק זה, אלא אם התקבלה הודעה מהמנוי, באתר החברה או בטלפון, שלא מעוניין בסינון.

"הצעת חוק כזו עלולה ליצור אשליה בקרב ההורים שהילדים שלהם מוגנים ברשת"

עו"ד מיטל גרייבר שוורץ, מנהלת קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי מתנגדת להצעה וטוענת כי: "תכנים פורנוגרפיים זמינים לילדים גם בפלטפורמות שאינן ניתנות לפיקוח, כגון וואטסאפ. הצעת חוק כזו עלולה ליצור אשליה בקרב ההורים שהילדים שלהם מוגנים ברשת, בעוד הם אינם. השימוש של ילדים ובני נוער בתכנים פורנוגרפיים הם תולדה של שינויים חברתיים ותרבותיים. החינוך היה ונותר כדרך האפקטיבית ביותר לטיפול בבעיה.

"הצעת חוק כזו תפגע בחופש הביטוי ועלולה להוביל למדרון חלקלק שבו ייחסמו גם תכנים לגיטימיים. במקביל, הצעת חוק כזו עלולה לפגוע פגיעה דרמטית בפרטיות הגולשים מעצם העובדה שפירטיהם כמי שביקשו לקבל תוכן פורנוגרפי יופיעו במאגר מידע שעלול להגיע לידים זרות. ומנגד - הפיתרונות הטכנולוגיים והחקיקתיים קיימים גם היום - ספקי האינטרנט מחוייבים לספק ללקוחותיהם תוכנות סינון חינמיות שיכולות לתת מענה לצורך העולה מהצעתו של ח"כ זוהר.

"אנו ממליצים להפעיל לחץ על ספקי האינטרנט לשפר את הפתרונות החינמיים, ולקרוא למשרד התקשורת ליצור סטנדרטיזציה ולקבוע תכולה יותר אפקטיבית לתוכנות החינמיות".

טענות כלפי ח"כ זוהר. ח"כ שולי מועלם. צילום: פלאש 90