תוקף את הסכם הגרעין: לאחר תקופת רגיעה בה השתדלו בישראל שלא לתקוף את ארצות הברית בכל הנוגע להסכם עם איראן ולהתמקד בדיונים על חבילת הפיצוי הביטחוני, שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ אמר היום (שבת) כי ארצות הברית והמעצמות מעלימות עין מהפרות ההסכם של איראן כבר עכשיו והביע דאגה לגביי ההמשך.



באירוע שבת תרבות בראשון לציון אמר שטייניץ כי "הסכם הגרעין רק יצא לדרך ואיראן כבר מזייפת ומפרה את ההסכם בנושא פירוק הצנטריפוגות והתשתיות וכן בהימנעותה מהוצאת שמונה טון של אורניום מעושר אל מחוץ לאיראן. הדבר המדאיג יותר הוא, שארצות הברית והמעצמות מעלימות עין מאותם עיכובים והפרות, מה שמעורר חששות כבדים לגבי ההמשך".



השר שטייניץ התייחס בדבריו לפרסומים האחרונים כי איראן הפרה את ההסכם וערכה ניסוי בטיל בליסטי. בארצות הברית מעריכים כי הקיצוניים בטהרן שמתנגדים להסכם הגרעין מנסים להשתמש בניסוי כאמצעי התגרות שיוביל לסנקציות חדשות נגד איראן ועליית המתיחות בין וושינגטון לטהרן. בנוסף מתייחס שטייניץ לפרסום כי איראן הפסיקה את פירוק הצנטריפוגות בשני מתקני העשרת אורניום - זאת ככל הנראה בעקבות מכתב ששלחו מחוקקים שמרנים ובו התלוננו בפני הנשיא חסן רוחאני כי התהליך מבוצע באופן פזיז מדי ובניגוד להוראותיו של המנהיג העליון עלי חמינאי.



גם בתגובה לפרסום דוח סבא"א שדווקא קבע כי איראן הפסיקה את פיתוח הפצצה אמר שטייניץ כי "הדוח מעלה חשדות חמורים שאיראן ממשיכה גם לאחרונה במאמצי הסתרה, שיבוש וטשטוש. למרות שדוח סבא״א קובע, שאיראן הפסיקה את פיתוח מנגנון הפצצה כבר בשנת 2009, הדוח רחוק מלהרגיע. זאת מכיוון שהדוח מדגיש שאיראן עסקה עד לאחרונה במאמצי הסתרה של פעולות הגרעין הצבאי שלה, ומאשים אותה בניסיונות שיבוש של החקירה. הדוח איננו צריך לשמש צפירת הרגעה, אלא להזכיר לכולנו שאיראן היא שור גרעיני מועד, שקשה להאמין בו.



כזכור, רק בשבוע שעבר שר הביטחון משה יעלון אמר כי הסכם הגרעין שחתמו המעצמות עם איראן לא מיגר את הסכנה: "האיום האיראני לא חלף בעקבות ההסכם, אלא הפך להיות יותר אפקטיבי. המשטר האיראני יהיה בטוח יותר בעצמו, עם יותר כסף נוכח הסרת הסנקציות, ואפשרויות רבות יותר לחמש, לאמן ולממן ארגוני טרור. ההשלכות של ההסכם הזה הן חיזבאללה חזק יותר והמשך ניסיונות להעביר נשק וידע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי", אמר יעלון.




ההסכם לא מיגר את הסכנה, יעלון. צילום: מרק ישראל סלם