ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו מבקש לקיים את הפריימריז לראשות המפלגה ב-23 בפברואר 2016. הצעת החלטה של נתניהו ברוח זו תובא ביום שלישי בשבוע הבא לאישור חברי מרכז הליכוד, שיבחרו באותו יום את יו"ר מרכז המפלגה. ההצבעה תעשה בשתי מעטפות שונות. האחת על בחירות יו"ר המרכז והשנייה על הצעת ההחלטה של ראש הממשלה.



היום קיבלו מנכ"ל הליכוד גדי אריאלי והיועץ המשפטי של המפלגה עו"ד אבי הלוי את פניית ראש הממשלה. כאמור ההצעה תובא בשבוע הבא, 29 לדצמבר, לאישור כ-3,700 חברי מרכז הליכוד שיבחרו בחמש קלפיות ברחי הארץ את יו"ר המרכז הבא, במקום דני דנון שמונה לשגריר ישראל באו"ם.


על תפקיד יו"ר המרכז מתמודדים השר חיים כץ, ח"כ דודי אמסלם, ח"כ צחי הנגבי וסגן השר ירון מזוז. חברת הכנסת נאוה בוקר, דורון אטיאס ועו"ד סיני קהת הסירו את מועמדותם.



בליכוד הדגישו היום כי הצעת ההחלטה של יו"ר התנועה בנימין נתניהו להקדמת הפריימריז נעשית על פי חוקת הליכוד. ההחלטה של נתניהו, אומרים בליכוד, נובעת גם מהתרחקות הסיכוי של הקמת קואליציה רחבה יותר עם המחנה הציוני בראשות הרצוג המתכוון לדחות את הפריימריז במפלגתו לשנת 2017, ועם יש עתיד בראשות יאיר לפיד. 



עוד אמרו במפלגתו של ראש הממשלה כי הקדמת הפריימריז וקיום בחירות בזק לראשות הליכוד בתוך חודשיים יכולים לפגוע בכוונותיהם של שני מתמודדים אפשריים: השר לשעבר גדעון סער, וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. היום תקף סער בחריפות את נתניהו בעקבות הפיגוע ברעננה, ואמר כי "גם הפיגוע ברעננה בוצע על ידי שוהה בלתי חוקי. אחרי שלושה חודשי אינתיפאדה, מתי תתחיל ממשלת 'הכל דיבורים' לטפל ברצינות בשוהים בלתי חוקיים ולסגור באופן אפקטיבי את שטחי הרשות?" 



סיבה נוספת למהלך היא הקמפיין שמנהל בחודשים האחרונים יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, המבקש להתמודד בבחירות הבאות מול נתניהו. 



סערה בליכוד בעקבות הצעת נתניהו


ההצעה מעוררת סערה במפלגה. השר וחבר הכנסת לשעבר גדעון סער התבטא אתמול בחריפות וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "אני מתקשה להאמין שבאמצע גל טרור וביום בו הוא מכה ברעננה ראש הממשלה עוסק בפוליטיקה קטנה". מדובר בביקורת השנייה של השר לשעבר כלפי ראש הממשלה. מוקדם יותר ביקר סער את נתניהו בחריפות על התנהלותו מול גל הטרור. 



שר התחבורה ישראל כץ כתב הודעות נסערות בקבוצות הוואטסאפ הפנימיות של הליכוד. בהודעה רשמית כתב יו"ר מזכירות הליכוד: "בניגוד לשמועות: הבחירות לראשות הליכוד לא יוקדמו ויתקיימו בהתאם לחוקת הליכוד, כחצי שנה לפני הבחירות הבאות. ממשלת הליכוד, בראשות בנימין נתניהו, מצויה בעיצומה של מערכה מול הטרור האסלאמי ומתמודדת מול אתגרים ביטחוניים, מדיניים וכלכליים מורכבים, ובוודאי שאין זה הזמן למהלכים פוליטיים שעלולים להקשות ולהוביל לערעור היציבות הפוליטית בישראל".



עקץ את נתניהו. גדעון סער. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
עקץ את נתניהו. גדעון סער. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



קולות אחרים במפלגה דווקא התגייסו להביע תמיכה בהחלטת ראש הממשלה. חבר הכנסת מיקי זוהר כתב: "הקדמת הפריימריז לראשות הליכוד היא צעד מבורך. ראש הממשלה נתניהו מוכיח מנהיגות איכותית ואחראית ולכן ראוי שהתנועה תתלכד מאחוריו באופן גורף. כדי שנוכל להמשיך ולקדם את העשייה בנושאים הבטחוניים, החברתיים והכלכליים במדינת ישראל עלינו לשמור על יציבות שלטונית בראשות מנהיג אחראי שמוכיח את עצמו בכל פעם מחדש והוא לא אחר מאשר רה״מ בנימין נתניהו״.



יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת צחי הנגבי הביע אף הוא תמיכה בראש הממשלה וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי: "בתקשורת נמסר כי ראש הממשלה בוחן קיום בחירות מוקדמות לראשות תנועת הליכוד בעוד חודשיים. ברצוני להביע תמיכה חד משמעית ברעיון זה. כל מהלך שיוסיף יציבות לליכוד יחזק את סיכויינו לשמור על אמון הציבור. תומכי הליכוד, כמיליון בוחרים שהעניקו לנו 30 מנדטים בבחירות האחרונות, מעוניינים שנסיים מוקדם ככל הניתן את ההיערכות הפנימית, על מנת שנוכל למקד את כל מאמצינו בהובלת המדינה. אני מקווה להיבחר עוד 10 ימים לתפקיד יו"ר מרכז הליכוד, ולקדם לאחר מכן את היוזמה לקביעת מועד מוקדם ומוסכם לבחירת יושב ראש הליכוד ומועמדנו לראשות הממשלה בבחירות הבאות".



ח"כ דודי אמסלם התייצב אף הוא לצד ראש הממשלה ואמר:"הבחירות ליו"ר מרכז הליכוד חשפו חיבורים בלתי סבירים בין ישראל כץ, חיים כץ וגדעון סער שעל פי הבנתי כל תכליתם לפגוע בראש הממשלה. בזמן שהממשלה בהנהגת נתניהו מתמודדת מול אתגרים קשים מבית ומחוץ אני תומך בהצעתו של הראש הממשלה להביא את הנושא להכרעת המרכז כפי שמתחייב על פי החוקה ולקיים בחירות ליו"ר התנועה בעוד כחודשיים".