שירות הביטחון הכללי התיר לפרסום הבוקר (רביעי) כי בשבועות האחרונים נחשפה תשתית חמאס רחבה שתכננה פיגועי התאבדות בישראל. עד כה נעצרו 25 פעילים, רובם סטודנטים מאוניברסיטת אבו דיס ומחקירתם בשב"כ עלה כי בראש התשתית עמד אחמד גמאל מוסא עזאם, בן 24, תושב יאסוף קלקיליה, שגויס על ידי פעילי חמאס ברצועת עזה להקמת תשתית צבאית שתבצע פיגועי תופת כנגד יעדים ישראלים.



בפעילות משותפת עם צה"ל ומשטרת ישראל, נחשפה תשתית הטרור שפעלה בגזרת אבו דיס בתחומי איו"ש ובסמוך לירושלים. החוליה פעלה בהכוונת פעילי הזרוע הצבאית של החמאס מרצועת עזה, שתכננה לבצע פיגועי תופת והתאבדות בישראל.



"אחמד עזאם היה בקשר שוטף עם מפעיליו ברצועת עזה והוכשר לשמש מומחה חבלה לשם ייצור חגורות נפץ ומטעני חבלה", כך נמסר מהשב"כ. "בהתאם להנחיות שהועברו לעזאם, הוא גייס מספר פעילים נוספים הלומדים עמו באוניברסיטת אבו דיס, לטובת רכישת חומרים לייצור חומר נפץ, השכרת דירות, גיוס מתאבדים והחדרתם לישראל.



מעבדת חבלה שמוקמה בדירה ששכר אחמד עזאם באבו דיס אותרה בימים האחרונים. בבדיקות של החומרים והציוד שנתפסו במקום עלה כי מדובר במעבדה שהייתה מוכנה לייצור חומרי נפץ מסוגים שונים בכמות משמעותית. חלק מהחומרים נרכשו בחנויות בישראל וברמאללה והתחקות אחר הרוכשים הביאה למעצר נוספים.



בין המגויסים לתשתית היו גם שני סטודנטים שלמדו באוניברסיטת אבו דיס וגויסו על ידי עזאם מתוך כוונה לנצל את יכולת התנועה החופשית שלהם. הבולט מהשניים הינו חאזם זיאד עמראן סנדוקה, בן 22, תושב העיר העתיקה בירושלים שגויס לצורך רכש חומרים ואיסוף מידע אודות יעדים אפשריים לפיגוע וכן לצורך הכנסת מפגעים וחומר נפץ לתוך תחומי הקו ירוק. עוד גויס פהדי דהוד מחמד אבו קיעאן, בן 19, בדואי, אזרח ישראלי, תושב חורה נגב, שהודה בחקירתו כי בתחילת חודש אוקטובר 2015 הסכים להצעת אחמד עזאם לבצע פיגוע בשטחי הקו הירוק על ידי החדרת חגורת נפץ או מכונית תופת. השניים הודו כי הם תומכי דאעש ופעלו במקביל במסגרות סלפיות מקומיות, כל אחד ביישובו.



במקביל, נחשפה חולית חמאס נוספת מהתשתית באזור בית לחם, שחלק מחבריה לומדים באוניברסיטת אבו דיס וגויסו לשמש כמפגעים מתאבדים מטעם התשתית. ביניהם עיסא נאצר עיסא שוכה, בן 19, תושב בית לחם, שהסכים להצעתו של אחמד עזאם לבצע פיגוע התאבדות וסייע לאחמד לקבל כסף שהגיע מעזה. שוכה גם פעל לגייס את מוחמד וליד אחמד סרחאן, כבן 20, מבית לחם, לצורך ביצוע פיגוע התאבדות יחד אתו בירושלים, וכן את מוחמד נעים עיסא עלי, בן 19, מבית לחם, לצורך ביצוע פיגוע עתידי מטעם התשתית.



"פרשייה זו חושפת ומדגישה מחדש את מעורבות הזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה הפועלת באופן עקבי לפיגועי הרג המוני בשטחי ישראל ואיו"ש", כך נמסר מהשב"כ. "התשתית שנחשפה מצביעה על מאמץ מוגבר בעת הנוכחית לנצל את אירועי ההסלמה באיו"ש לקידום פיגועי תופת והתאבדות כנגד יעדים בישראל. סיכול התשתית בעיתוי בו סוכלה, מנע באיבו מחמאס אפשרות למימוש סדרת פיגועי הרג המוני ופעולות טרור ביו"ש ובישראל בעת הזו אשר מימושם עלול היה להביא לפגיעות רבות בנפש ולהסלמה משמעותית במצב הביטחון", הוסיפו בשב"כ.



תושבי ראס אל עמוד שנעצרו. צילום: דוברות שב"כ
תושבי ראס אל עמוד שנעצרו. צילום: דוברות שב"כ



כזכור, לפני יומיים הותר לפרסום כי לאחר פעילות משותפת נחשפה תשתית של תושבים ישראלים, המתגוררים בשכונת ראס אל עמוד בירושלים, והיו מעורבים במספר רב של פיגועי טרור עממי. במסגרת האירועים ביצעו המעורבים יידויי בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון ותושבים יהודים בשכונת ראס אל עמוד בסמוך לבית הקברות היהודי בהר הזיתים. 



במהלך חודש אוקטובר נעצרו אסלאם נג'אר, בן 18 וחמזה נג'אר, בן 22, שני אחים תושבי ראס אל עמוד, לחקירת שב"כ. בחקירתם של השניים עלתה מעורבותם במספר רב של פיגועי בקבוקי תבערה, יידויי אבנים וירי זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. עם הרחבת החקירות נעצרו לחקירת שב"כ גם נאדר נאצר, בן 22 ושני קטינים נוספים, בני 16 ו-17.



"במהלך חקירתם של השניים עלה כי היו מעורבים ביידויי בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות הביטחון ותושבים יהודים", נמסר מהשב"כ. "בנוסף, עלה מחקירת שני הקטינים כי בתאריך 17 בספטמבר 2015 השתתפו באירוע שריפת אוטובוס "אגד" בראס אל עמוד שנקלע לאזור העימותים, במהלכו יידו לעברו בקבוקי תבערה ואבנים יחד עם פעילים נוספים מהתארגנות מקומית. השניים תארו בחקירתם, כי לאחר שנהג האוטובוס נמלט מהמקום, שפכו בנזין על חלקו הקדמי של האוטובוס והבעירו אותו עד אשר נשרף כליל". 



בחקירות עלה עוד, כי במסגרת ההתפרעויות בשכונה נהגו הפעילים לחסום את הרחוב באמצעות פחי אשפה ולנתק את זרם החשמל, זאת על מנת למשוך את כוחות המשטרה ולתקוף אותם באמצעות יידוי בקבוקי תבערה לעברם. עד כה הוגשו במסגרת הפרשיה חמישה כתבי אישום בגין ניסיונות הצתה, התפרעות, ניסיונות תקיפת שוטר, חבלה בכוונה מחמירה ועוד. בהמשך, צפויים להיות מוגשים כתבי אישום נגד מעורבים נוספים.