ועדת הכספים החליטה הבוקר (רביעי) להפחית באחוז אחד את שיעור העדכון בשכרם של נשיא המדינה והשופטים. ההחלטה התקבלה על רקע הדיונים הנמשכים זה זמן רב בוועדה, על שיטת עדכון שכרם של כל נושאי המשרה הבכירים במדינה.



שכרם של נשיא המדינה, השופטים, הדיינים והקאדים, מעודכן מדי שנה בהתאם לעליית השכר הממוצע במשק והשנה, עפ"י הערכות שונות, צפוי השכר הממוצע לעלות בשיעורים חריגים, עד כדי ,6.5 אחוזים, עקב העלאת שכר המינימום במשק. ההפחתה שאושרה, נעשתה לאחר שהנשיא והשופטים הביעו את הסכמתם לכך. גובה שכרם הסופי של הבכירים לאחר העדכון, יתפרסם באמצע החודש הבא. ההפחתה אושרה ברוב של שבעה חברי כנסת בעד, כאשר שניים נמנעו ואחד הצביע נגד.



יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי ""יש לשים גבול להעלאת שכר הבכירים בעוד יש במדינה אנשים רעבים ללחם שמשתכרים מינימום ואף פחות. צריך להשוות את כל נושאי המשרה מבחינת שיטת עדכון שכרם. ניסיתי לקדם את השינוי הזה כבר בקדנציה הקודמת שלי כיו"ר ועדת הכספים, אך לאור התנגדויות רבות, בעיקר מצד השופטים, המושא ומתן בעניין טרם הושלם. לשופטים יש טיעונים מוצדקים באשר לאופן ההתייחסות לנושא שכרם ותנאי עבודתם ואני בהחלט חושב שיש מקום לטפל בעניינם במקביל להשוואת נוסחת עדכון השכר".



גפני הוסיף, כי "העובדה ששכרם של הנשיא, חברי הכנסת והשופטים מוצמד באופן אחד ואילו שכרם של ראש הממשלה והשרים באופן אחר שרים, איננה מכבדת אותנו כנושאי משרות ציבוריות בכירות. זה דומה למדינת עולם שלישי וזה מצב לא ראוי. הנוסחה האחידה שאני מבקש ליישם בעניין זה אומרת ש-50 אחוזים מהשכר יוצמד למדד ו-50 אחוזים לשכר ממוצע במשק. זאת על-מנת למנוע שחיקה בשכר בשנים בהן אחד המדדים אינו עולה או שנמצא בירידה".



מי שהתנגד להפחתת שיעור עדכון השכר בתחילת 2016 הוא חבר הוועדה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שאמר שמדובר ב"צעד פופוליסטי". סמוטריץ' הוסיף כי "יש מקום לשים את הכל על השולחן אולי בפורום מצומצם יותר ולבחון את כל האספקטים של נושאי משרה שיפוטית. שופטים עושים עבודה קשה וצריכים להשתכר יפה. הניסיון לגזור גזירה שווה לשופטים ולחברי הכנסת הוא לא נכון. אם יש מנגנון הצמדה קבוע כך צריך להיות ואין שום הצדקה לבצע את ההפחתה בשיעור העדכון. אני אצביע נגד".