ח"כ שרן השכל (ליכוד) הגישה היום (שלישי) הצעת חוק המבקשת לאסור כליל צריכת זנות בישראל. על פי ההצעה צריכת זנות תחשב לעבירה פלילית שהעונש בגינה יהיה עד שישה חודשי מאסר. עם זאת עונש המאסר יופעל רק במקרה של צריכה חוזרת של שרותי זנות. לקוח שיתפס בפעם הראשונה יהיה מחויב לעבור תכנית הדרכה שתכלול תכנים שונים מתחום בריאות הציבור, החוק והמשפט וכן הרצאות של נשים שעסקו בעברן בזנות ושל גורמים נוספים כמקובל בקנדה ובסן פרנסיסקו. מי שסיים את התכנית החינוכית במלואה לא יוגש נגדו כתב אישום בגין צריכת שירותי מין בתשלום. לקוחות שייעצרו פעם נוספת בגין עבירה זו יהיו צפויים לעונשי מאסר.



לדברי ח"כ השכל, בהצעה זו יש כדי להביע את עמדה כי הזנות היא תופעה שלילית מיסודה, היוצרת פגיעה בוטה בכבוד האישה ובחירותה, בשוויון זכויותיהן של נשים בחברה ובזכותה של האישה על גופה. על מנת להיאבק בזנות ובסחר בנשים לא די במאבקן של רשויות האכיפה בסרסורים ובסוחרים, אלא יש להקטין את הביקוש לזנות ולפעול נגד החוליה בשרשרת הזנות שהייתה עד היום סמויה מן העין – צרכן הזנות.



בדברי ההסבר נאמר כי הצעת החוק מבקשת להוקיע מציאות שבה רכישת שירותי מין בתשלום הפכה להיות נוהג נפוץ ולהציע את שינויה, באופן זה שכל לקוח ייחשב עבריין הצפוי לענוש של עד שישה חודשי מאסר. הצעת החוק אינה באה לבטל סעיפים אחרים בחוק העונשים הקובעים בין היתר כי בעילת אישה המצויה במצב המונע ממנה התנגדות, היא אונס ודינה 16 שנות מאסר. כמו כן ימשיך לחול סעיף 203ג לחוק העונשין, הקובע כי דינו של אדם הצורך מין בתשלום מקטין שלוש שנות מאסר.



כאשר מתקיימת רכישת מין בנסיבות אלו או עבירה פלילית אחרת יחד עם צריכת שירותי הזנות (אלימות, צריכת סם) תוכל התכנית החינוכית להוות רק תוספת לענישה הקבועה בחוק, ולא לבוא במקומה. יצויין כי הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו של שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חברת הכנסת זהבה גלאון וקבוצת ח"כים בכנסת ה-18, ה-19 וגם בכנסת הנוכחית.