האיום על יהודי מערב אירופה, ובייחוד בצרפת, הביאה את העליה לישראל בשנת 2015 לשיאים חדשים, כך דווח בדיילי מייל הבריטי. על פי הדיווח, כמעט 10,000 יהודים, רובם מצרפת, עשו עליה בעקבות אירועי האנטישמיות שהגיעו אף הם למספרי שיא. למרות שתקריות אנטישמיות התרחשו גם במדינות אחרות במערב אירופה, יהודי צרפת חשו הכי מאויימים. 

עוד דווח כי רוב התקריות האנטישמיות בוצעו על ידי קיצוניים מוסלמים. הרשויות בצרפת אמרו שבעוד היהודים מהווים פחות מחצי אחוז מהאוכלוסייה, פשעי השנאה כלפיהם מהווים 50% מכלל התקריות. בתחילת השבוע נפצע בנימין אמסלם, מורה יהודי במרסיי, לאחר שהותקף במצ'טה על ידי נער מוסלמי בן 15, שטען כי הוא פועל בשם ארגון המדינה האסלאמית. 

בתגובה לפיגוע, קראה הנהלת הקונסיסטואר, הגוף הרשמי הממונה על הפולחן הדתי וחיי הקהילה של יהודי מרסיי, בפנייה חסרת תקדים ליהודי העיר בצרפת, להימנע מלחבוש כיפות ברחוב ובמקומות פומביים. ההודעה מגיעה בעקבות תקרית תקיפתו בסכין של המורה היהודי בנימין אמסלם, אתמול ליד בית ספרו. 

"זהו מצב חירום ששונה מכל התקריות הקודמות. עכשיו כל אחד שאינו מוכר למשטרה יכול לקום ולנסות לפתע לרצוח יהודי. נאלצנו לקבל את ההחלטה לאחר דיון אל תוך הלילה בהנהלת הקונסיסטואר", אמר נשיא הקונסיסטואר של מרסיי צבי עמר.

לדברי עמר, מדובר בהמלצה לנוכח האירועים הביטחוניים. "אנחנו ממליצים ליהודים להסיר את הכיפה בשעה קשה זו בתקווה שיבואו ימים טובים יותר. היום מצב החירום מחייב החלטות יוצאות דופן. עבורי החיים חשובים יותר מכל קנה מידה אחר. הם מקודשים. אי אפשר להעמיד שוטר מאחורי כל יהודי. אז עד שישתלטו על הברברים נאלץ עכשיו להסתתר קצת. אין לי ברירה, גם אם זה מאוד כואב לי", הודה עמר. עם זאת בהנהגת יהדות צרפת נשמעו קולות המתנגדים לכניעה זו לטרור, גם אם בפועל היו מי שכבר החלו לאמץ אותה באופן בלתי רשמי. 

לפני כשנה אירע פיגוע ב"היפר כשר" בפריז בו נרצחו ארבעה יהודים על ידי טרוריסט מוסלמי, שהיה שותפם של מבצעי הפיגוע במערכת העיתון שארלי הבדו.
יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר כי המספר הרב של יהודים שחשים שאירופה איננה עוד הבית שלהם, צריך לעורר את המנהיגים ביבשת, ולהוות קריאת השכמה לכל אלה הדואגים לעתידה.

"עם זאת", הוסיף שרנסקי, "העובדה שישראל הפכה ליעד מספר 1 של יהודי אירופה שמחפשים עתיד טוב יותר, היא עדות לחיים הטובים במדינה והערים שהיא מייצגת".