במטרה להילחם בתופעת הנשק הלא חוקי במדינת ישראל בכלל ובמגזר הערבי בפרט יוזם יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הצעת חוק להחמרת הענישה נגד מחזיקי נשק בלתי חוקי. במקביל מבקש חבר הכנסת ביטן להקצות חצי שנה שבמהלכה יוכלו בעלי נשק ללא רישיון להשיב אותו ולהיות פטורים מעונש.



על פי ההצעה, בתום מבצע האיסוף יוחמרו העונשים על החזקת נשק באופן בלתי חוקי וייקבעו עונשי מינימום של בין שנה לשלוש שנות מאסר. בהסבר להצעת החוק נאמר: "בעיית הנשק הלא חוקי במדינת ישראל הפכה לתופעה המסכנת את שלומם של אזרחי המדינה. זמינות הנשק הלא חוקי, כפי שחשפו בוועדות הכנסת גורמי המקצוע, נאמדת ברבבות לכל הפחות והיא חוצה מגזרים.



"ממשלת ישראל הכריזה על שורה של צעדים לטיפול בבעיה אולם על בית המחוקקים להידרש לעניין. מטרתו של חוק זה היא להחמיר את הענישה ובכך את ההרתעה בתחומי עבירות אחזקת הנשק באמצעות קביעת עונשי מינימום למי שהורשע בעבירות מסוג זה", כתב ח”כ ביטן. “כדי לעודד אזרחים למסור מרצונם כלי נשק המוחזקים שלא ברשות", הוסיף יוזם ההצעה, “קובעת הוראת החוק תקופה של 180 ימים שבהם יתאפשר להשיב נשק כזה לכוחות הביטחון בלי להסתכן באישום פלילי, כל עוד הנשק לא נחשד בשימוש בעבירה פלילית”.