בשנה שעברה הזדעזעה המדינה מהתאבדותו של אריאל רוניס, מנהל במשרד לרישום האוכלוסין בתל אביב, ששם קץ לחייו לאחר שעבר שיימינג נוראי בפייסבוק, בעקבות תלונה של אישה שהאשימה אותו בגזענות. כעת מציע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, להקים מערך לאומי למניעת אלימות נגד ילדים ובני נוער ברשת, וכבר הנחה את המשטרה להקים יחידה מיוחדת למאבק באלימות ברשת. גבי גזית שוחח היום (שני) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם חברת הכנסת ועורכת הדין רויטל סויד, שייסדה בכנסת את השדולה למיגור שיח אלים ברשת, ובימים אלה עומדת להגיש הצעת חוק בנושא. "הצעת החוק שלי תגרום לכך שפייסבוק יסירו את התכנים הפוגעניים", הבטיחה ח"כ סויד.





סויד תקפה את פייסבוק והוסיפה כי "פייסבוק מנסה לאפשר אנונימיות וחופש ביטוי, אבל ברגע שזה יעלה להם כסף, כי אפשר יהיה לתבוע אותם על לשון הרע, הם יסירו את זה, או ישלמו כסף", אמרה סויד. גזית ענה לה שפייסבוק חזקה יותר מממשלת ארה"ב וממשלות אירופה גם יחד, וח"כ סויד השיבה: "פייסבוק היא מעצמת-על, אבל אנחנו נאבק. יש כבר הצעת חוק ועוד אחת בדרך, ואני שמחה שהשר ארדן הצטרף למאמץ החשוב".

"הבעיה היא איפה עובר קו הגבול בין חופש הביטוי לבין הסתה", הסבירה ח"כ סויד. "אני עורכת דין מוערכת כבר 24 שנים, ואני מנסה להגיש הצעת חוק שתקבע מה היא הסתה, אלימות ובריונות ברשת, שיהוו 'סייבר בולינג', עם תוקף לחקיקה פלילית. 14 מדינות בארה"ב כבר חוקקו את החוק. גם לצרפת, ניו זילנד, אוסטרליה וגרמניה יש חקיקה בנושא. לצערי כדי שהחקיקה תקרה צריכים להגיע מקרי התאבדויות. אני אומרת את זה בכאב גדול, כי מה שהיה עד עכשיו כנראה לא מספיק".

על אפליקציית "בליינד-ספוט" שמסעירה בימים אלה את הציבור אמרה ח"כ סויד: "חייבים להחרים אותה, היא מאפשרת לשלוח מסרים נבזיים בעילום שם. כל מטרתה רק לזרוע הרס. ילדים ובני נוער משתמשים בה ואנחנו דנים בה בוועדת החינוך של הכנסת. צריך להסיר אותה בדיוק כמו שהוסרה ה'סיקרט' לפני שנה. צריך להסביר כמה היא רעה ולהחרים אותה. כמו כן ביקשתי משר החינוך להכין תכנית לאומית להתמודדות עם שיימינג ובריונות ברשת".

ערך: אסף נבו