הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול יוצאת נגד הצעת החוק שיזמה ח"כ שרן השכל (ליכוד), המתירה לכל אזרח מעל גיל 21 גידול של שתיל אחד של מריחואנה לשימוש עצמי עד לכמות של 15 זרעים או 5 גרם, מבלי שהדבר יהווה עבירה פלילית.



עו"ד איתן גורני, מנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, אמר בתגובה להצעת החוק: "היינו מצפים מחברי הכנסת שיעסקו בחקיקה חיובית ולא בקידום גידול סמים. מדובר בהצעת חוק מזיקה שאנו בטוחים שמירב חברי הכנסת לא יאפשרו לה לעבור. חבל שיש עדיין מספר חברי כנסת שמציעים הצעות חוק, מטעמים פופוליסטיים, שעצם הגשתן יש בה בכדי ליצור לגיטימציה לשימוש בסמים בקרב בני נוער ומבוגרים כאחד". 



על הצעת החוק חתמו גם חברי הכנסת מירב בן ארי, רועי פולקמן, דב חנין, אילן גילאון ואמיר אוחנה.



ח"כ השכל נימקה את הצעת החוק שלה, בכך שתופעת השימוש בקנביס הרפואי היא תופעה רחבת היקף, כאשר ציבור המשתמשים ברובו אינו ציבור עברייני. "מחקרים רבים וביניהם דוח של ועדה בינלאומית לבחינת מדיניות הסמים העולמית שהוגש ביוני 2011 לאו"ם, עסק רבות בדה-קרימינליזציה של השימוש בסמים והמליץ בין היתר להפסיק את הקרימינליזציה של העושים שימוש בסם הקנבוס לצריכה עצמית בלבד. ממצאים מעידים כי מרבית עבירות הסמים שבהן נפתחו תיקים, הינן עבירות של שימוש ואחזקה ורק מיעוט העבירות הינן עבירות סחר", אמרה.



לדבריה, תועלת נוספת שתצמח מהצעת החוק היא חיסכון כלכלי של הסכומים הגבוהים המושקעים באכיפת החוק, אשר אותם ניתן יהיה להפנות לחינוך, להסברה ולאזהרה מהסכנות הכרוכות בעישון.



"הצעת חוק זו לא נועדה לעודד שימוש בקנביס או להניף דגל שכזה מבחינה חברתית. ההיפך הוא הנכון: ההצעה משאירה את הקנביס כסם אסור בפקודת הסמים המסוכנים וקובעת קנס למי שיצרוך אותו במקומות ציבוריים או שיעשה זאת מתחת לגיל 21. בשנים האחרונות גוברת ההבנה כי חוק פקודת הסמים המסוכנים הקיים אינו תואם הלכי רוח של מדינה חופשית ודמוקרטית ועל כן יש לשנותו", הסבירה ח"כ השכל.