אילנה דיין שוחחה הבוקר עם שי גולדשטיין ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", בעקבות תמונת מונטאז' שלה עם אדולף היטלר, בה היא לוחצת את ידו ומקבלת ממנו זר פרחים. את התמונה הפיצו ברשת אנשי שמאל קיצונים, בעקבות תחקיר התכנית "עובדה" של דיין על ארגוני שמאל וזכויות אדם. התחקיר הוביל למעצרו של פעיל ארגון "תעאיוש" עזרא נאווי, שנחשד בהסגרת סוחר קרקעות פלסטיני לידי הרשות הפלסטינית.



"איך זכיתי, תראו מה שצריך לעשות כדי לקבל מכם שיחת טלפון מפתיעה", אמרה אילנה דיין לשי ודרור. "זה מה שהיה צריך כדי שתתקשרו אלי. חיים שלמים אני מנסה להכין את עצמי לשיחה הזאת. רק לשיחה מניר גונטז' עוד לא זכיתי".

שי ודרור: "אולי זה עוד יבוא, הוא הולך בעקבותינו. התחקיר על עזרא נאווי לא היה ראוי. הוא בטח לא אחד התחקירים שאת נורא גאה בו. הצגת אותו כמי שמייצג את כל הדבר הזה שנקרא ארגוני שמאל, וזה לא נכון".
אילנה דיין: "תכינו רשימה של כל השאלות וכשתסיימו אנחנו נמשיך לדבר על המסך, לעשות את העבודה שלנו ולשדר את הכתבות. לא לדבר על זה, לא להסביר את זה ולא לפרשן את זה".
שי ודרור: "זו כתבה שמעלה המון שאלות, וגם כתבת טור שמסביר אותה".
אילנה דיין: "נכון ובזה מיציתי".
שי ודרור: "אלון עידן כתב על הטור שלך שאת משווה את ארגוני השמאל והימין כאילו כולם אותו דבר אבל הם לא".
אילנה דיין: "בהזדמנות אראה לך את התגובה שכתבתי למגירה רק בשביל האפקט התרפויטי ואני אחסוך את זה מכם, מהמאזינים שלכם וגם מעצמי. אגב זאת לא רק אני, את הכתבה עשו עמרי אסנהיים ומתן גז, אבל אני לא מתלוננת".
שי ודרור: "אבל את הפנים של 'עובדה'. עשיתם כתבה על אדם אחד, שגם הוא עכשיו שוחרר, לא ממשיכים לחקור אותו".
אילנה דיין: "אני שומעת את השאלות שלכם ואני אומרת לכם, זה מצחיק אתם יודעים, אני מנסה לחשוב איך זה ייצא הסתלבטות אבל אני לא מצליחה. אתם גם שואלים שאלות נורא רציניות אז אני אנסה לענות לכם תשובה אחת ברצינות - אנחנו באמת מנסים לעשות את העבודה שלנו הכי טוב שאנחנו יכולים, ולא חושבים שאנחנו צריכים לעבוד בשירות צד אחד או צד שני, אני מקווה שהצלחנו בעבר ונמשיך עם זה. אילו הייתי רוצה לענות לך הייתי אוכלת לך את כל זמן השידור ואני לא רוצה לעשות את זה ואני גם לא רוצה לחפור. אני באמת אגיד לכם רק דבר אחד".
שי ודרור: "אבל תני כותרת שנשתמש בה אחר כך, לא 'שיהיה לכם יום נפלא' תגידי 'יכול להיות שטעיתי'".
אילנה דיין: "'יכול להיות שטעיתי' אומרים אלו שטעו, ו'שיהיה לכם יום נפלא' אומרים אלה שלא רוצים לענות לשאלות שלכם".
שי ודרור: "אז רק תגידי 'עוד דקה נשוב'"
אילנה דיין: "אני באמת חיכיתי הרבה שנים לשיחה הזאת, ואני מנסה לנסח במשפט אחד את מה שאני מרגישה".
שי ודרור: "זה לא קשה לך בדרך כלל. זו המומחיות שלך".

מונטאז' של אילנה דיין והיטלר. צילום: עמוד הפייסבוק "סטטוסים סמולנים"
מונטאז' של אילנה דיין והיטלר. צילום: עמוד הפייסבוק "סטטוסים סמולנים"


אילנה דיין: "קשה לי לדבר על רגשות".
שי ודרור: "אולי ההתפתלות הזו מראה שיש בך משהו אמביוולנטי לגבי העניין הזה".
אילנה דיין: "אני אגיד לכם מה אמביוולנטי. רזי ברקאי סימס לי לפני דקה ואמרתי לו שאני לא יכולה להתראיין, אז אני מתראיינת אצלכם עכשיו. זה מה שאמביוולנטי".
שי ודרור: "זו הכותרת שלנו. שאת מעדיפה להתראיין אצלנו".
אילנה דיין: "מעבר לכל התגובות וההתלהמויות והפוטו-מונטאז'ים, עוד לא מצאתי אדם אחד שמצא בעיה אחת בעובדה אחת ששידרנו בכתבה הזאת. מעבר לכל זה, אפשר לפתוח דיון ציבורי על המון דברים, כולל על ארגון 'עד כאן' ועל 'תעאיוש'. אפשר לפתוח דיון ציבורי על הקשרים ועל פרופורציות".
שי גולדשטיין: "לא הבאת משהו על 'תאעיוש' רק על עזרא נאווי".
אילנה דיין: "אני לא מסכימה איתך אבל לא אכנס לזה עכשיו. אפשר להתווכח על הרבה דברים, על הקמפיין שמתנהל נגד ארגוני זכויות אדם, על המקום שבו נמצאת הדמוקרטיה הישראלית, על בכלל אם זה בסדר להשתיל או לא להשתיל. על דבר אחד אי אפשר להתווכח - שהעובדות שחשפו עמרי ומתן הן נכונות וחשובות".
שי גולדשטיין: "הייתה שם תחושת הכללה".
אילנה דיין: "זכותך להרגיש ככה אבל זה לא נכון. מה שחשוב שגם האנשים האלה וגם הארגונים האלה יביטו בעצמם ויבדקו את עצמם ואנחנו נמשיך לעשות את העבודה שלנו".

ערך: אסף נבו
 
"שי ודרור", כל בוקר ב-7:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"