יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, תקף את התנהלות הממשלה לנוכח דבריו של בכיר חמאס אסמעיל הנייה, כי ארגון הטרור ממשיך לחפור מנהרות ולבצע ניסויים בשיגורי טילים. הבוקר (ראשון) בראיון בגלי צה"ל אמר ליברמן: "זו ממשלה שלא מגיבה על הנייה, איזו מן ממשלה זאת? ממשלת ימין? זו ממשלה של סמרטוטים, ככה לא מנצחים טרור, יש כאן רפיסות. זו ממשלה של דיבורים".



ליברמן מתח ביקורת על היוזמה הצרפתית הקוראת לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים ואמר כי "זה למעשה אולטימטום - 'או שאתם באים או שאנחנו מכירים במדינה פלסטינית'. אני הייתי דוחה אותה על הסף. כל מה שיתרחש שם הוא לחצים על ישראל".



לדבריו חידוש המשא ומתן אינו אפשרי בתקופה זאת. "הזמנה הזאת לכונן שלום בינינו לבין הפלסטינים, זה כאילו מבקשים ממישהו באמצע רעידת אדמה להניח יסודות לבניין חדש. כל האזור פה רועש וגועש, בסוריה, בלוב ובמאלי".



עוד הדגיש ליברמן כי על צרפת להתמקד בטיפול בטרור בתחומה, בטרם היא מציבה אולטימטום להכרה במדינה פלסטינית. "הצרפתים לא מציעים דבר, אלא שמים אולטימטום על השולחן. הצרפתים לא הצליחו כל כך במלחמה בטרור. הנושא המרכזי הוא לא ועידת שלום בין ישראל לפלסטינים, אלא הערכת מצב חירום בתוך צרפת. הם חיים תחת מצב חירום. אני תוהה אם היוזמה הצרפתית היא תוצאה של תסכול אחרי כישלונות רבים או חוסר הבנה לגבי המצב פה", אמר ליברמן.



בתוך כך תקף ליברמן את צרפת על כך שהיא מצדדת בפלסטינים ולא מגנה את דברי בכיר חמאס, איסמעיל הנייה, שאמר ביום שישי כי חמאס ממשיך לחפור מנהרות לעבר ישראל ומבצע ניסויים בשיגורי טילים. "הייתי מצפה ממשלת צרפת לגנות את תופעת הזוועה שבכיר חמאס ממשיך לחפור מנהרות ולעשות ניסויי טילים. לא שמעתי ציוץ מצד צרפת, זו בפירוש עמדה חד צדדית".




היוזמה - ועידת שלום בינלאמית



כזכור, ביום שישי צרפת הציבה אולטימטום קשה לישראל: "אם מאמצינו לפרוץ את המחסום בשיחות ייכשלו, נכיר במדינה פלסטינית", כך אמר שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. לדבריו, "צרפת תחל בשבועות הקרובים בהכנות לוועידת שלום בינלאומית שתקבץ יחדיו את הצדדים ואת השותפים העיקריים למו"מ: האמריקאים, האירופים והערבים, על מנת לשמר ולהביא לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון", אמר פביוס. עוד הוסיף שר החוץ של צרפת כי בתור חברת קבע במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות לשמר את המאמצים לקיים את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים.



פביוס דיבר במהלך נאום בכנס שגרירי צרפת ברחבי העולם שמתקיים בפריז ואמר כי "למרבה הצער אנחנו רואים שהבנייה בהתנחלויות נמשכת". "אסור לנו לאפשר לפתרון שתי המדינות למות. זו האחריות שלנו כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף.



לאחר ההצהרה בירך יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, את היוזמה הצרפתית והודה על המאמצים הערבים והאירופאים לתמיכה ביוזמה זו. בנאום שנשא בפני פסגת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה שבאתיופיה אתמול, קרא אבו מאזן ליישם את יוזמת השלום הערבית על בסיס שתי מדינות, וליצור מנגנון חדש לפתרון הסוגיה בחסות מועצת הביטחון של האו"ם.



"לא נוכל להשלים עם המצב הקיים, כולל הכיבוש וההתנחלויות", אמר יו"ר הרשות והוסיף: "לא נשלים עם שוד המשאבים הטבעיים שלנו, ואי ניצול אדמותינו והשקעה בהן", הדגיש אבו מאזן. דבריו צוטטו ע"י סוכנות הידיעות הרשמית "וואפא". אבו מאזן חידש את קריאתו לקהילה הבינלאומית "להביא קץ לכיבוש, הגנה בינלאומית על בני עמנו, והגבלת הזמן בו נזכה בזכויות ההוגנות והלגיטימיות שלנו, הקמת מדינה ריבונית שבירתה מזרח ירושלים".