מתן פלג, מנכ"ל תנועת "אם תרצו" ואחד האנשים המשפיעים ביותר בתקופה האחרונה על השיח הציבורי, החליט הערב (ראשון) להשעות את עצמו לאלתר מתפקידו, על מנת לערוך חשבון נפש בעקבות הסערה האחרונה, וקמפיין "השתולים בתרבות", שעורר זעם רב כלפי העמותה בראשה הוא עומד. פלג טען כי בימים האחרונים הוא מתלבט עם עצמו לגבי המשך הדרך.



פלג עצמו אישר את הפרטים ל"מעריב אונליין" ומדוברות אם תרצו נמסר כי "ההחלטה הגיעה בעקבות התייעצות עם הוועד המנהל של העמותה. מתן לוקח אחריות על קמפיין בתרבות, לצורך חשיבה עצמית והפקת לקחים ומחשבות לגבי העתיד". מאוחר יותר התראיין פלג לתוכנית "הערב" בערוץ 2, שם סיפר בהרחבה על מה שקרה מאז פרסום הקמפיין.



על ההתנצלות לאחר הקמפיין אמר: "הנושא שרצינו להעלות הוא חשוב ומהותי מאוד, ראינו אבל לאן הדברים הלכו ועל זה אנחנו מצרים. לבוא ולומר שאנשי תרבות וחברים בארגונים קיצוניים בעיניי, זה חשוב. אנחנו לא בורחים מאחריות, אנחנו ארגון בונה למען החברה הישראלית. לא מחקנו ישר את הפוסט ברגע שהתנצלנו כדי להפנות אנשים לראות על מה הפוסט ואיפה הטעות שלנו. לא ברחנו מאחריות. אנחנו נגד פרובוקציות". 

"אם תרצו היא ללא ספק תנועה יקרה לחברה הישראלית, ואם לא היה אותה, היה צריך להמציא אותה. צריך לעורר שיח בונה וחושף, שחושף את התופעה האנטי צינוית באקדמיה|". 
זה היה תרגיל יחסי ציבור?
"לא. כשאנחנו יצאנו עם הפוסט הזה, הרעיון היה שונה מהביצוע. הפוסט היה שגוי. יש הבדל בין ארגון 'שתול', שממומן על ידי מקורות זרים ובידודה של ישראל, לבין אדם שנמצא במועצה ציבורית של אותו ארגון. יצא הרושם שקראנו לאנשים האלה 'שתולים'. צריך לקחת על זה אחריות. ההשעייה שלי חשובה ברמה האישית והערכית. ברעיון הציוני אין מקום לטעויות. אני עושה זאת למען בדיקה עצמית והתייעלות לקראת ההמשך".
 
מכתבו של מתן פלג
מכתבו של מתן פלג


 
על הפגיעה בדוד גרוסמן, אב שכול: "אני מעריך את גרוסמן, הקריאה אליו היתה כנה, 'אם תרצו' הם צבא של אנשים טובים, אף פעם לא השתמשנו במילה בוגדים, אף פעם. זוהי מילה מאוד מסוכנת לחברה הישראלית ומתירה את דמם, ויכולה לפרק את החברה הישראלית. לא הצלחנו להעביר את המסר כמו שצריך.בניגוד לחשיפה של השיברון הערכי של 'בצלם' ו'שוברים שתיקה', אנחנו באים ממקום אחר לגמרי".
"כשאנחנו מדברים על ארגונים שתולים, אנחנו מדברים על מיעוט רדיקלי שפועל להכפשת חיילי צה"ל, הולך לפרלמנטים בעולם, מבודד אותנו בעולם. החברה מתוסכלת מכך. אני גדלתי בשמאל, אני בעד דעות מכל סוג ודבר, זה לגיטימי. מחשבה, תרבות, זה דבר מאוד חשוב. השאלה היא האם אתה פועל לתיקון החברה או הכפשת חיילי צה"ל במימון זר.
כזכור, במהלך הימים האחרונים עוררה העמותה זעם בכך שפגעה באמנים אשר חלקם השתתפו או תמכו בפעילות של ארגוני השמאל. בדוח שפרסם הארגון ובו הוא חושף את האמנים, שלדבריו, חברים או קשורים קשר ישיר לארגונים המכונים על ידם "שתולים", ארגונים אשר מקבלים כספים ממדינות זרות ומהקרן החדשה לישראל.

ברשימה היה ניתן למצוא בין היתר את השחקנית גילה אלמגור, המשמשת כחברת המועצה הציבורית של "בצלם", המחזאי יהושוע סובול, המשמש כחבר הוועד הציבורי של "יש דין", הזמר שאנן סטריט, החבר במועצה הבינלאומית של הקרן לישראל החדשה ושהקריא עדויות בערב של "שוברים שתיקה", הסופרים דוד גרוסמן ועמוס עוז, המשמשים כחברים במועצה הציבורית של "בצלם", והעיתונאי גיא מרוז, המשמש כחבר המועצה הציבורית של הטלוויזיה החברתית.

"לסגור את העמותה"


אחד המהלכים שכבר יצאו אל הפועל היום היא פנייתו של ח"כ אראל מרגלית ליועץ המשפטי לממשלה ולרשם העמותות במטרה לסגור לאלתר את פעילות עמותת 'אם תרצו'. על פי הח"כ העמותה "מסיתה לאלימות, פוגעת ביסודות הדמוקרטיה, פועלת ללא שקיפות תקציבית ומבעירה מלחמת אחים, אינה ראויה להגנה מצד רשויות המדינה".
 
מרגלית הוסיף: "עמותת "אם תרצו" מונעת על ידי גזענות והפחדה ומפיצה באופן שיטתי מסרים ותכנים השייכים למשטרים אפלים ואנטי דמוקרטיים. אני מתכוון לפעול בנחישות, בכל הכלים המשפטיים ופרלמנטריים, לסגירת העמותה ולחשיפת הגורמים הממנים אותה. הדמוקרטיה הישראלית צריכה להתגונן מפני מעשים אלו שחותרים תחת יציבות החברה והממשל".

 
לאחר ביקורת רבה מכל גווני הקשת הפוליטית, ביום שישי האחרון התנצלו בארגון על הקמפיין. בפוסט שעליו חתם פלג ועלה בעמוד הפייסבוק של "אם תרצו", נכתב: "טעינו, העלנו פוסט שגוי בנושא מאוד חשוב ומהותי ודווקא מתוך כך היינו צריכים להקפיד הרבה יותר, לא היה 'קמפיין', ולא היו אמירות על 'בוגדים' שהדביקו לנו בתקשורת ומעולם לא אמרנו. אנחנו לוקחים אחריות מלאה ומבטיחים להמשיך לעבוד באמונה גדולה למען עם ישראל וחיילי צה"ל".
 
עם זאת, ארגון הימין לא פירט מה שגוי בכרזה והותיר ברשת אותה ואת רשימת האמנים ואנשי הרוח שצורפה אליה. בהודעה נוספת הבהיר הארגון כי הוא גאה בקמפיין "השתולים", והופנה לארגוני זכויות אדם ושמאל, וכי ההבהרה התייחסה רק לפרסום האחרון. למרות ההתנצלות. החליט היום פלג, כאמור, להשעות